۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۴۳۱۷۸۸
امام جمعه قیدار:

تغییر ارزش های اجتماعی محصول بی برنامگی ارگان های فرهنگی است

امام جمعه قیدار با اشاره به تغییر ارزش های اجتماعی از اسلامی به غربی در جامعه گفت: ولنگارى فرهنگى یعنی بی قیدی و بی بند و بارى در امر مديريت فرهنگى؛ ده ها سازمان و نهاد فرهنگى در كشور به فعاليت مشغول اند اما تغيير ارزش‏‌هاى اجتماعى از ارزش های اسلامی به ‏سوى فرهنگ ‏هاى غربی محصول بی برنامگى اين نهادها و سازمان‏ هاى فرهنگى است.
امام جمعه قیدار

حجت الاسلام سید علی طالبی امام جمعه قیدار، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، با اشاره به نگرانی های رهبر معظم انقلاب در مقوله فرهنگ اظهار داشت: ایشان در دیدار با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به بیان دغدغه های فرهنگی خود پرداخه و ابراز نگرانی خود را به گوش نمایندگان ملت رساندند.

 

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که مسأله‌ فرهنگ، مسأله‌ مهمی است و در بلند مدت از اقتصاد مهم‌تر است، من در مسأله‌ فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی.

 

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به نگرانی عمیق ایشان در قالب استفاده از کلمات جدید افزود: این صحبت ایشان، ناشی از یک نگرانی عمیق است؛ رهبر انقلاب نشان داده اند با صبر و شکیبایی که دارند جز در مواقع لزوم و هنگام خطر، از چنین واژگانی برای موضوع حساسی چون فرهنگ استفاده نمی کنند.

 

حجت الاسلام طالبی در ادامه تصریح کرد: واژه «ولنگاری» به معنای لاابالیگری، سهل انگاری و بی قیدی است با توجه به تسلط معظم له به مقوله فرهنگ و ادبیات، استفاده از این واژه نشان از آن دارد که کار در عرصه فرهنگ مملکت به کجا رسیده است.

 

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد ارگان های فرهنگی کشور در زمینه فرهنگ گفت: سال ‏ها است رهبر معظم انقلاب از تهاجم فرهنگى و نفوذ سخن می گوید و نسبت به تغيير سبك زندگى مردم در اثر تهاجم فرهنگى ابراز نگرانى می کند و هشدار می‏دهد؛ از این رو انتظار می رفت مديريت فرهنگى كشور از شوراى انقلاب فرهنگى به عنوان سياستگذار گرفته تا نهادهاى مهم اجرايى مثل وزارت ارشاد به وظيفه خود در اين‏زمينه عمل نمايند.

 

امام جمعه قیدار در ادامه با اشاره به تغییر ارزش های اجتماعی از اسلامی به غربی در جامعه تأکید کرد: ولنگارى فرهنگى یعنی بى‏قيدى و بى‏ بند و بارى در امر مديريت فرهنگى؛ ده ها سازمان و نهاد فرهنگى در كشور به فعاليت مشغول اند اما تغيير ارزش‏هاى اجتماعى از ارزش های اسلامی به ‏سوى فرهنگ‏ هاى غربی محصول بى‏ برنامگى اين نهادها و سازمان ‏هاى فرهنگى است.

 

وی در ادامه با اشاره تلویحی به اکران فیلم «50 کیلو آلبالو» تصریح کرد: با تأسف مشاهده مى ‏شود در برخى حوزه ‏ها مسؤول و متولى امر، نه‏ تنها اقدام مناسبى براى مقابله با نفوذ فرهنگى انجام نمى ‏دهد، بلكه نوعى اغماض و بعضاً همراهى ديده مى ‏شود.

 

حجت الاسلام طالبی در ادامه افزود: براى مثال فيلمى از وزارتى كه نام فرهنگ و ارشاد اسلامى را بر تابلوى خود يدك مى‏ كشد، پروانه ساخت و نمايش دريافت مى‏ كند و بعد از چند ماه اكران، وزير مربوط پس از ديدار با مراجع معظم تقليد و اعتراض آنها عذر خواهی می کند ولی با عوامل اين تصميم غلط  هنوز برخورد جدى نشده است.

 

امام جمعه قیدار در پایان با انتقاد از برخی مدیران فرهنگی کشور گفت: مشکل بزرگ و اساسی فرهنگ کشور در همین نکته است که گویی کار به دست کسانی در وادی فرهنگ افتاده که خود را به خواب زده اند و هرچه در گوش ایشان فریاد خطر سر می دهند بیشتر ناشنوا می شوند./949/302/ب3

ارسال نظرات