۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۴۳۰۲۵۸
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

روحانیان از فرصت ماه رمضان برای تشریح و تبیین جهاد کبیر استفاده کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع جهاد کبیر تکلیفی را بر عهده همه نهاده‌اند, از روحانیان و مبلغان خواست تا با بهره‌گیری از فرصت ماه رمضان برای تبیین و تشریح جهاد کبیر مورد نظر رهبری استفاده کنند.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی، صبح امروز در دیدار شماری از روحانیان با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: در این ماه درهای رحمت، برکت و مغفرت الهی بیش از سایر ایام سال گشوده است ازاین‌رو باید تلاش کرده و از این فرصت نهایت استفاده معنوی را ببریم.

 

وی با اشاره به اینکه روحانیان و مبلغان باید زمینه بهره‌گیری حداکثری مردم از این فرصت معنوی را فراهم کنند، ادامه داد: باید با ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های مذهبی و معنوی در مساجد و اماکن مقدس، در ماه رمضان اندوخته معنوی جمع کرده و در سایر ماه‌های سال از این توشه استفاده کنیم.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان برای تشریح و تبیین دغدغه‌های رهبری در جامعه، اظهار کرد: موضوعی که رهبر معظم انقلاب اخیراً مطرح کردند جهاد کبیر است که رهبری در طرح این موضوع از قرآن کمک گرفته و فرمودند این دوران، دوران جهاد کبیر است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه جهاد کبیر به معنای محکم ایستادن در مقابل استکبار و تبعیت نکردن از اندیشه‌ها و مرام مستکبران عالم است، افزود: در این جهاد باید مطیع قرآن و اهل بیت(ع) بوده و تحت تأثیر افکار انحرافی دشمنان قرار نگیریم.

 

امام جمعه بجنورد تصریح کرد: طرح موضوع جهاد کبیر از سوی رهبری در این موقعیت، تکلیف دیگری بر دوش ائمه جمعه و جماعات و علما و روحانیان می‌گذارد که در محافل و مجالس مذهبی به ویژه در ماه مبارک رمضان بیش از گذشته مردم را با ادبیات قرآنی و واژه‌های این کتاب آسمانی آشنا کنند.

 

وی با بیان اینکه جهاد کبیر در قرآن در مقابل مشرکان نازل شده است، افزود: خداوند در آیه 52 سوره فرقان می‌فرماید: «فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا» و از رسول گرامی اسلام می‌خواهد که از کفار پیروی نکرده و به وسیله قرآن با آن‌ها به جهادی بزرگ بپردازد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: یقیناً این جهاد، جهاد نظامی نیست، چرا که رسول گرامی اسلام در زمان نزول این آیه در مکه عِده و عُده لازم برای جنگ نظامی با کفار را نداشت بلکه مراد از جهاد کبیر، جهاد فرهنگی و علمی است به ویژه آنکه در آیه مزبور با عبارت «وَجَاهِدْهُم بِهِ» ضمیر به قرآن می‌گردد که نشان از جهاد فرهنگی و علمي با منطق قرآن دارد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اضافه کرد: خداوند به پیامبر اسلام امر می‌کند که به این قرآنی که بر تو نازل کردیم در مقابل مشرکان موضع بگیر، بایست، تبعیت نکن و از مقابل آن‌ها عقب‌نشینی نکن.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع جهاد کبیر تکلیفی را بر عهده همه نهاده‌اند، از روحانیان و مبلغان خواست تا با بهره‌گیری از فرصت ماه رمضان برای تبیین و تشریح جهاد کبیر مورد نظر رهبری استفاده کنند./9314/202/ب2

ارسال نظرات