۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۴۲۷۴۲۷
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر؛

هزار برنامه فرهنگی در خراسان شمالی اجرا می‌شود

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی گفت: به مناسبت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر حدود هزار برنامه فرهنگی، مذهبی و اجتماعی در سراسر استان برگزار می‌شود.
سرهنگ امیری- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، سرهنگ احیامحمد امیری، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی، عصر امروز در نشست خبری به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: به این مناسبت حدود هزار برنامه مختلف در مرکز و شهرستان‌های تابع خراسان شمالی برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه از این تعداد 400 برنامه در شهر بجنورد، مرکز استان اجرایی می‌شوند، افزود: اجرای صبحگاه مشترک توسط نیروهای مسلح، اجرای رزم‌نوازی در سه‌ نقطه شهر بجنورد شامل میدان شهید بهشتی، میدان کارگر و چهارراه 17 شهریور، برگزاری شب خاطره، برگزاری یادواره شهدا در اسفراین و درق و نمایش کلیپ شهدای مدافع حرم استان برخی از این برنامه‌ها هستند.

 

سرهنگ امیری سخنرانی فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه (ع) خراسان شمالی در نماز جمعه، گلباران مزار شهدا، دیدار با خانواده‌های شهدا و برگزاری رزمایش تیپ جوادالائمه (ع) در مانه و سملقان را برخی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای برگزاری در سالروز حماسه سوم خرداد در استان ذکر کرد.

 

وی با یادآوری اینکه در عملیات 23 روزه الی بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، خراسان شمالی 48 شهید تقدیم انقلاب و نظام اسلامی کرد، گفت: این عملیات به دلیل محصور بودن شهر خرمشهر در بین سه منطقه صعب‌العبور حورالعظیم، رودخانه الوند و کارون و همچنین آشکار بودن این عملیات برای دشمن یکی از دشوارترین عملیات هشت سال دفاع مقدس بود.

 

سرهنگ امیری با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر در عملیات الی بیت‌المقدس ویژگی‌های خاص خود را داشت و از جهات بسیاری با سایر عملیات فرق می‌کرد، خاطرنشان کرد: در آن زمان خرمشهر برای ما و دشمن شرطی شده بود، از طرفی ما تلاش می‌کردیم این شهر خونین را آزاد کنیم و از طرف دیگر حفظ این شهر برای دشمن بعثی حیثیتی شده بود چرا که بسیاری از کشورها تداوم حمایت خود از عراق را منوط به حفظ خرمشهر اعلام کرده بودند.

 

وی با اشاره به اینکه در حماسه آزادسازی خرمشهر، رزمندگان اسلام با 36 هزار نیروی تا بن دندان مسلح دشمن مبارزه کرده و این شهر خونین را آزاد کردند، ادامه داد: سرانجام در روز سوم خردادماه عملیات الی بیت‌المقدس در مرحله چهارم با شعار «یامحمد بن عبدالله» اجرا شد و دشمن بعثی را سرکوب کرد.

 

سرهنگ امیری ادامه داد: عملیات آزادسازی خرمشهر تنها عملیاتی بود که در آن حتی یک نفر از نیروهای دشمن فرصت خروج از منطقه را پیدا نکرد و همه نیروهای بعثی؛ یعنی 36 هزار نیروی دشمن یا کشته و یا اسیر شدند.

 

به گفته وی پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات غنائم فراوانی شامل سلاح‌های مختلف را نصیب ایران کرد که این سلاح‌ها در عملیات و صحنه‌های دیگر نبرد علیه دشمن بعثی استفاده شد.

 

سرهنگ امیری خاطرنشان کرد: شکست رژیم بعث در عملیات آزادسازی خرمشهر ضربه حیثیتی بزرگی به دشمن وارد کرد به‌گونه‌ای که عراق تا 48 ساعت پس از پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات الی بیت‌المقدس، از اعلام خبر از دست دادن خرمشهر امتناع داشت.

 

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود از اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار به منظور ساخت باغ موزه دفاع مقدس در بجنورد خبر داد و افزود: برای این طرح 30 هکتار زمین در محل بوستان دوبرار بجنورد در اختیار این بنیاد قرار گرفته و امسال نیز 30 میلیارد ریال برای ساخت آن اختصاص یافته است.

 

وی همچنین از اختصاص 30 میلیارد ریال اعتبار به منظور ساخت یادمان 48 شهید گمنام در شهرهای مختلف استان خبر داد و گفت: تلاش می‌شود این یادمان‌های شهدا هم‌زمان با آغاز کنگره سه هزار شهید خراسان شمالی در اواخر شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسند./202/9314/ب1

ارسال نظرات