۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۲۷۱۸۱
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی:

انسجام اجتماعی در مسیر تبدیل سنت به مدرن سازی از دست رفت

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی گفت: ما انسجام اجتماعی خودمان را در مسیر تبدیل سنت به مدرن سازی از دست دادیم و هیچکس فکر نکرد که چطور جامعه، جامعه خواهد ماند و به دلیل همین غفلت محض جامعه به ضعیف ترین حالت خود رسید.
گسست فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام غلامرضا صدیق اورعی، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی درنشست «گسست فرهنگی و شکاف نسلی در ایران» با حضور اساتید حوزه و دانشگاه  عصر امروز ۲۷ اردیبشهت‌ماه در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: در واقع ابتدا باید صورت مسأله روشن شود.

 

وی با بیان این که درباره گسست نسلی باید نگاه تاریخی داشته باشیم، تصریح کرد: آیا مسأله گسست نسلی در ایران با آنچه که در اروپا اتفاق افتاده است یکی است و یا این که تحلیل ها متفاوت است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی با اشاره به محلات قدیم در ایران و نوع سبک زندگی مردم، افزود: به طور مثال در مشهد محلات قدیمی مانند سراب، نوغان، پایین خیابان و بالا خیابان بودند که از لحاظ طبقاتی تفاوتی بین آنان دیده نمی شد، در این محلات برخی از پسران جوان به دزدی و سایر خلاف‌ها می‌پرداختند اما در شب عاشورا نیز در مساجد حضور داشتند و با روحانیت در ارتباط بودند.

 

وی با بیان این که در آن زمان تفاوت های طبقاتی وجود نداشت و اینها همه ریشه های روستایی داشتند که منجر به شکل گیری مشهد شدند، تصریح کرد: در آن زمان هر چند پسران جوانان هنجار شکنی می‌کردند اما این مسائل درباره دختران صدق پیدا نمی‌کرد، همین عده از جوانان در آینده سر به راه می‌شدند.

 

استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی با بیان این که رفتارهای هنجار شکن جوانان در آن زمان اثر ماندگار اجتماعی و تاریخی نمی گذاشت، بیان کرد: در واقع ادبیات ایرانی گواهی بر این نوع سبک زندگی است.  

 

حجت الاسلام اورعی ادامه داد: زمانی که جامعه ایران با غرب رویارو شد، فساد غرب پایه های مسلمانی آنان را نشانه گرفت و این‌گونه بود که اقتدار سنتی شکسته شد و کپی‌برداری صورت گرفت و بسیاری از جوانان در این رویارویی منحرف شدند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: وقتی ما با غرب آشنا شدیم هر چه از غرب می آمد در نگاه اول بد بود و وقتی جذب می شد برخی خوب و بقیه بد بودند و به تدریج ما یاد گرفتیم که هر چیز جدیدی را بد تلقی نکنیم.

 

وی ادامه داد: این تفکر مربوط به سنت گرایان است که اینها بعد از انقلاب گاردهای فرهنگی خودشان را حفظ کردند و یا باز تولید می کردند.

 

استاد علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی با بیان این که با ورود رسانه های مدرن به جامعه و خانواده سنت گرایان متوجه شدند که فرزندان آنها شبیه خودشان نیستند، اظهار کرد: سنت گرایان برای مواجهه با این امر خودشان شروع به ابداعات داخلی کردند.

 

وی با بیان این که سنت گرایان در این مسیر برای حفظ سنت گرایی و ترویج آن خطا کردند، افزود: اما فرهنگ جهانی غربی هیچوقت تعطیل نشد و در حال حاضر همه به دنبال مدرن سازی هستند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: ما انسجام اجتماعی خودمان را در مسیر تبدیل سنت به مدرن سازی از دست دادیم و هیچکس فکر نکرد که چطور جامعه، جامعه خواهد ماند و به دلیل همین غفلت محض جامعه به ضعیف ترین حالت خود رسید./202/934/ب1

ارسال نظرات