۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۲۷۱۲۴

مترجم اشعار امام به گرجی درگذشت

ایران‌شناس و مترجم اشعار امام خمینی(ره) به زبان گرجی دار فانی را وداع گفت.
امام راحل

به گزارش خبرگزاری رسا، پروفسور ماگالی تودوآ، ایران‌شناس و مترجم اشعار امام خمینی(ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران در سن ۸۹ سالگی در منزل شخصی دار فانی را وداع گفته است.

 

در سایت رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان با معرفی این مترجم و ایران‌شناس فقید آمده است:

 

در گرجستان دو ترجمه از اشعار حضرت امام(ره) وجود دارد که یکی از آنها از سوی مرحوم واخوشتی کوته تیشویلی، ایران‌شناس و مترجم شهیر گرجی (از شاگردان پروفسور ماگالی تودوآ) ترجمه شده و ترجمه دیگر متعلق به ماگالی تودوآ است که ترجمه‌ای قوی و درخور توجه است.


 
ماگالی تودوآ از ایران‌شناسان برجسته‌ای است که در کارنامه خود تألیفات و ترجمه‌های بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به ترجمه اشعار عرفانی مولانا به زبان گرجی و عیسی‌نامه اشاره کرد.

 

همچنین تحقیق و تألیف کتابی در دو مجلّد با عنوان «فرامین و احکام شاهان ایران» از جمله فعالیت‌های ایشان به شمار می‌آید که در کتابخانه مرکزی، بایگانی ملّی و مؤسسه ملّی نسخ خطی گرجستان نگهداری می‌شود.


 
حاصل تلاش‌های چهل ساله ماگالی تودوآ در زمینه زبان و ادبیات فارسی، تألیف بیش از یکصد مقاله و کتاب علمی به زبان‌های گرجی، فارسی، روسی و گزیده‌های ادبیات فارسی است.


 
وی در شانزدهمین جشنواره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران موفق به دریافت مهم‌ترین جایزه ادبی و نیز تقدیر رسمی از سوی رییس جمهور وقت کشورمان شده بود./982/ب102/د

منبع: ايكنا

ارسال نظرات