۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۴۲۶۴۱۵
مشاور پیشگیری از جرم قوه قضاییه:

در مقابله با منکرات اولویت با اقدامات پیشگیرانه است

مشاور معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه با تأکید بر لزوم پرهیز از برخوردهای چکشی در وهله اول مبارزه با منکرات، گفت: اقدام مقابله ای و چکشی به تنهایی کارساز نیست بلکه باید توأم با پیشگیری فرهنگی پژوهشی باشد.
امر به معروف و نهي از منکر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدمصطفی قاضوی، مشاور معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح دفتر مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در مشهد با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به ترویج مقابله با آسیب های اجتماعی، بر  لزوم پرهیز از برخوردهای چکشی در وهله اول و استفاده از اقدامات پیشگیرانه و ترکیبی تأکید کرد.

 

وی با بیان این که حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و فساد اخلاقی از نظر قوه قضاییه، مهم ترین عناوین مجرمانه از بین دو هزار جرم محسوب می شود، افزود: در بحث جرایم همیشه دو گروه فعال هستند؛ گروه محافظین بزه(اعم از خانواده، ناجا، روحانیان، دستگاه های فعال امر به معروف و نهی از منکر و غیره) و گروه مروجین جرم و آسیب اما سؤال اینجاست که چرا با وجود این که محافظین، زیاد و متنوع و مروجین، محدود و پراکنده هستند، تیم محافظین آنگونه که باید در مقابله بامنکرات موفق نیست.

 

حجت الاسلام قاضوی با بیان این که کسب موفقیت در مقابله با منکرات نیازمند تجدید نظر در نحوه برخورد با مروجین است، به این گلایه رایج که ضابطین قضایی برخورد لازم را در برابر گزارش های واصله ندارند، اشاره و خاطرنشان کرد: این که در برخی موارد از نظر مردم مقابله جدی صورت نمی گیرد به دلیل نبود ادله لازم است زیرا اجرای قانون به ادله و مستندات قوی نیاز دارد.

 

مشاور معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه ادامه داد: از مراکزی که می تواند در برابر مروجین بزه بسیار مؤثر باشد همین نهادهای مردمی است اما اقدام مقابله ای و چکشی به تنهایی کارساز نیست بلکه باید توأم با پیشگیری فرهنگی پژوهشی باشد.

 

وی اضافه کرد: بنابراین از وظایف اصلی و اقدامات مؤثر، تشکیل کارگروه هایی برای انتخاب افراد نخبه و بررسی شیوه های امر و نهی است و قوه قضاییه نیز به عنوان نهادی رسمی می تواند حامی خوبی نهادهای مردمی باشد و اداره کل پیشگیری های مردمی قوه قضاییه در همین راستا شکل گرفته است./930/202/ب3

 

 

ارسال نظرات