۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۴۲۶۰۷۰
حجت الاسلام پناهیان:

انسان نباید عقل خود را اسیر هوا و هوس کند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه انسان نباید عقل خود را اسیر هوا کند، گفت: انسان عقل حسابگر را نباید اسیر هوای پوچ و بیهوده کند، مهم‌ترین نمونه بارز این اتفاق دنباله‌روی انسان به سوی زرق و برق دنیا است.
حچت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه صبح امروز در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت عباس(ع) در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه مومن نباید به هوای دلش گوش کند اظهار داشت: هوا انسان را به سوی چیزهای بی‌ارزش سوق می‌دهد و این در حالی است که عقل انسان را به سمت فیض و کمال می‌برد.

 

وی ادامه داد: اگر انسان هوا را کنار بگذارد عقل رشد می‌کند، امام علی(ع) در این باره می‌فرمایند: "اگر انسان هواس خود را جمع نکند هوا می‌شود امیر و عقل اسیر" بدین ترتیب هوا انسان را به دنبال خواسته‌های کوچک و پست خود می‌کشاند.

 

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اگر انسان به دنبال هوای خود برود عقلش ضعیف می‌شود، ابراز داشت: برای مثال هوا به عقل می‌گوید به دنبال اعتبار، ثروت و قدرت باش و در اینجاست که عقل ضعیف می‌شود و بدون قدرت به دنبال اهداف هوا می‌رود و از هر راهی سعی می‌کند به آنها برسد، در این شرایط است که می‌بینیم قتل، جنایت، دزدی و.... اتفاق می‌افتد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه انسان نباید عقل خود را اسیر هوا کند خاطرنشان کرد: انسان عقل حسابگر را نباید اسیر هوای پوچ و بیهوده کند، مهم‌ترین نمونه بارز این اتفاق دنباله‌روی انسان به سوی زرق و برق دنیاست و همیشه ذهن خود را به سوی این امور روانه می‌کند، همانطور که در روایات نیز آمده است دوست داشتن دنیا در رأس گناهان قرار دارد.

 

وی در پایان گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: "دوست داشتن دنیا یک امر طبیعی است اما انسان نباید به آن فکر کند "بنابراین اگر هر روز به دنبال رضایت خدا باشیم عقل آزاد می‌شود، بصیرت برای عقل کامل است، بنابراین عقل محاسبه گر است و عقل محاسبه گر را نباید برای اهداف پست و کوچک به کار گرفت./202/816/ب1

ارسال نظرات