۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۴۲۵۷۱۱
برای نخستین بار در کشور؛

دانشنامه زن مسلمان تدوین می‌شود

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور در میان حوزه های علمیه به همت جامعه الزهرا(س) دانشنامه زن مسلمان تدوین می شود، گفت: این دانش نامه در پنج جلد بوده و پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده کار تدوین آن به پایان برسد.
ناهید طیبی، سخنگوی دانشنامه زن مسلمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناهید طیبی، سخنگوی دانشنامه زن مسلمان پیش از ظهر امروز در جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه بیش از سه دهه از عمر جامعه الزهرا(س) به عنوان یکی از بزرگترین مراکز حوزوی خواهران مسلمان در ایران و جهان می گذرد، گفت: کیفیت آموزش‌ های حوزوی و علمی در این مرکز بسیار خوب بوده و ما امروز شاهد هستیم که بسیاری از دانش آموختگان این مرکز در سطح جهان و در ایران مبدأ تحول و تأسیس مدرسه‌ های علمیه هستند.

 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در مقابل رشد علمی، فعالیت‌های پژوهشی آن‌ چنان که شایسته این مرکز است نتوانسته همپای آموزش رشد خوبی داشته باشد، تصریح کرد: به همین دلیل و در راستای پر کردن خلأ پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران، جامعه الزهرا(س) با همکاری استادان برجسته حوزه از جمله دکتر صفری فروشانی به عنوان مدیر و ارائه دهنده طرح دانشنامه زن مسلمان اقدام های اولیه خود را برای تدوین یک دانش نامه کامل درباره زنان مسلمان آغاز کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه اولین نشست برای تدوین دانشنامه زن مسلمان در شهریور ماه سال ۹۴ صورت گرفته است، گفت: طرح این دانشنامه تصویب شده است و پیش‌بینی می‌شود که در این دانشنامه بیش از 2 هزار مدخل مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه این دانشنامه در پنج جلد تدوین شده و پیش‌بینی می‌شود کار تدوین آن تا پنج یا شش سال آینده به پایان برسد، افزود: این دانشنامه مسأله محور و موضوع محور است و در آن مقالاتی با هدف بررسی نقش زن مسلمان در تحولات سیاسی اجتماعی، تاریخی و فرهنگی اسلام از صدر تاکنون مورد بررسی قرار گرفته و در آن زنان تاریخ ساز در قالب مقالات مختلفی معرفی خواهند شد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این دانشنامه سعی شده که موضوعات و مسائل مبتلابه روز، در عرصه زنان مسلمان در سراسر کشورهای اسلامی و جهان مورد بررسی قرار گیرد.

 

خانم طیبی با اشاره به اینکه تا قبل از این دانش نامه دانش نامه فاطمی با هدف بررسی ابعاد زندگی حضرت زهرا(س) در سه جلد و دانش نامه زن ایرانی تدوین و منتشر شده است، گفت: در دانشنامه زن مسلمان بر خلاف این دانشنامه به طور دقیق موضوعات و مقالاتی با محوریت زن مسلمان مورد تدوین و بررسی قرار خواهد گرفت و در آن به شبهات روز در مورد زنان و خانواده پاسخ داده خواهد شد.

 

وی هدف از تدوین این دانشنامه را هویت بخشی به زنان مسلمان، گردآوری مقالات مورد نیاز برای پژوهشگران و فرهنگ سازی درباره نگاه اسلام به زن در عرصه جهانی عنوان کرد و افزود: به وسیله این دانشنامه نگرش منفی غرب و سایر جوامع درباره نگاه اسلام به زن تغییر خواهد کرد.

 

سخنگوی دانشنامه زن مسلمان با اشاره به اینکه در این دانشنامه از سه گروه علمی تاریخ، علوم اسلامی و علوم انسانی برای تدوین موضوعات کمک گرفته شده است، افزود: در این دانشنامه گروه تاریخ مقالات تاریخی را گردآوری خواهد کرد، گروه علوم انسانی به محورهای جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد و علوم سیاسی خواهد پرداخت و همچنین گروه علوم اسلامی محورهای فقه، حقوق، علوم قرآن، کلام و علوم تربیتی را بررسی خواهند کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای تدوین این دانشنامه یکی از فعالیت‌های مهمی که صورت گرفته تربیت پژوهشگر و محقق در زمینه‌های مختلف است، ادامه داد: در راستای نظرسنجی از پژوهشگران همزمان با تصویت دانشنامه، سایت آن نیز به صورت آزمایشی برای استفاده محققان بارگذاری شده که خوشبختانه به صورت روزانه این سایت حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بازدید کننده دارد که این موضوع نشان دهنده نیاز جدی پژوهشگری به چنین آثار ارزشمندی است.

 

استاد جامعه الزهرا(س) یادآور شد: این دانشنامه به گونه ای تدوین شده که نیاز پژوهشی طلاب از سطح دو به بالا و دانشجویان فوق لیسانس و دکتری را در رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های مطالعات زنان تأمین می کند./۹۶۸/202/ب2

ارسال نظرات