۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۴۲۴۴۱۳

آسیب‌شناسی شعر هیات در پنجمین نشست «نقد و نظر»

در پنجمین نشست تخصصی نقد و نظر که در سالن سوره حوزه هنری استان قم برگزار شد، به آسیب‌شناسی شعر هیات و نقد آثار محمد میرزایی بازرگانی پرداخته شد.
سید مهدی حسینی

به گزارش خبرگزاری رسا، در ابتدای نشست تخصصی و در بخش نظر به بررسی تعریف شعر هیات و واقعیت‌ها و حقیقت‌های موجود در این حوزه از ادبیات آیینی پرداخته شد.

 

در این بخش امیرعباس بختیاری، رقیه ندیری، محمد غفاری، رضا خورشیدی و عباس همتی نکاتی درباره شعر هیات را برشمردند و شعر هیات را از منظر آنچه هست و آنچه باید باشد به بحث و گفت و گو گذاشتند.

 

در پایان این بحث نیز استاد سید مهدی حسینی دبیر علمی نشست به جمع‌بندی نظرات پرداخته و نکاتی درباره شاخصه‌های شعر هیات را بیان کرد.

 

بخش دوم نشست تخصصی نقد و نظر نیز به نقد اشعار محمد میرزایی بازرگانی اختصاص داشت. به رسم معمول، در این بخش ابتداء سه شاعر جوان استان به نقد 19 شعر از مجموعه اشعار منتشر نشده‌ی میرزایی پرداختند. رقیه ندیری اولین منتقد جوانی بود که درباره شگردهای بیانی و زبان شعری شاعر صحبت کرد.

 

پس از آن رضا خورشیدی ضعف اشعار میرزایی را در عدم مضمون‌پردازی و نداشتن خلاقیت و اندیشه بدیع دانست و معتقد بود اشعار وی دارای یک آهنگ ثابت و تکراری است. سید محمد جواد میرصفی به عنوان آخرین منقد جوان، نداشتن تصویر، یکنواختی اشعار و حضور بیش‌ از حد شاعر در اشعارش را از نقاط ضعف اشعار این شاعر جوان دانست.

 

در پایان دبیر علمی نشست به جمع‌بندی صحبت هر سه ناقد پرداخت و به زیبایی‌های زبانی و فرمی اشعار میرازیی اشاره کرد. همچنین زبان ساده و سالم شاعر را از نقاط قوتی دانست که تداوم آن می‌تواند به ارتقای شعر او کمک کند.

 

شایان ذکر است که ششمین نشست نقد و نظر که یکشنبه 26 اردیبهشت ماه 1395 برگزار خواهد شد، به نقد اشعار حسن خسروی وقار اختصاص خواهدداشت./843/102/ب2

 

منبع: روابط عمومی حوزه هنری استان قم

ارسال نظرات