۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۴۲۴۳۴۰
استاد حوزه علمیه خراسان:

موعظه و حکمت عامل احیای قلوب است

حجت الاسلام حق پناه در درس اخلاق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اهمیت موعظه، گفت: موعظه و حکمت عامل احیای قلوب مؤمنان است.
حجت الاسلام حق پناه

به گزارش خبرنگار خبر گزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام حق پناه در درس اخلاق این هفته دانشگاه علوم اسلامی رضوی با محور قرار دادن نامه 31 نهج البلاغه به بررسی و شرح برخی از فراز های این نامه شریف پرداخت.

 

در این مراسم که در مسجد دانشگاه برگزار شد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با بیان اینکه  این نامه خطاب به امام حسن مجتبی(ع) است، فرمایشات امیرمؤمنان(ع) را برای تمام مؤمنان و بشریت دانست.

 

وی مراقبه از قلب، برای جلوگیری از نفوذ غفلت و سیاهی به آن را امری خطیر دانست و روش مراقبه را طبق بیان امیرمؤمنان چنگ زدن به ریسمان الهی عنوان کرد.

 

استاد حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه نگاه انسان باید به عنایات آل الله باشد، گفت: برای عنایت اهل بیت بعد زمان و مکان وجود ندارد و برای ایشان نگاه و نزول فیض در نجف، قم و یا مشهد فرقی نمی کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه، با بیان تأکید حضرت علی (ع) به پذیرش موعظه و اشتغال به حکمت، این دو مسأله را وسیله احیای قلوب دانست.

 

فرق بین موعظه و حکمت از دیدگاه شهید مطهری

وی در ادامه به بررسی تفاوت بین موعظه و حکمت پرداخت و طبق بیان شهید مطهری، حکمت را امری عقلی، تعلیمی، آگاهی دهنده و وسیله مبارزه با جهل عنوان کرد و در مقابل موعظه را امری قلبی، پیامی روحی، دارای زبان تذکر و وسیله مبارزه با غفلت معرفی کرد.

 

وی در ادامه افزود: یاد از اموات، قبر و قیامت خود مهم ترین موعظه ها است، برخی از عرفا وقتی می خواستند کسی را به حضور بپذیرند می گفتند اول برو مسأله مرگ را برای خود حل کن. در بیان اهل بیت دنیا چون سایه ی انسان است هر چه بدوی به آن نمی رسی و همین که پشت کنی به دنبال تو می آید.

 

حجت الاسلام حق پناه در پایان با اشاره به توصیه امیرمؤمنان به مطالعه تاریخ، آن را سبب عبرت دانست و گفت: عبرت گرفتن برای دیدن و درجا زدن نیست بلکه برای دریافت و حرکت کردن در مسیر است.

 

گفتی است درس اخلاق دانشگاه علوم اسلامی رضوی هر هفته، دوشنبه قبل از اذان ظهر در مسجد دانشگاه برگزار می شود./202/863/ب1

محمد عبیسی
ارسال نظرات