۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۴۲۲۸۷۹
سخنگوی دستگاه قضا:

حکم بابک زنجانی تغییر نکرده است/ پرونده آقا زاده ها در حال رسیدگی است

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به شایعات مربوط به تغییر حکم پرونده بابک زنجانی و علت مرگ مهرداد اولادی، گفت: حکم پرونده بابک زنجانی تغییر نکرده است و همچنین علت مرگ مهرداد اولادی قطعا خودکشی نبوده است.
حجت الاسلام اژه ای حجت الاسلام اژه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا ، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا در نود و پنجمین نشست خبری که یکشنبه برگزار شد با اشاره به واقعه سقوط نیروهای نظامی آمریکا در طبس گفت: شیطان بزرگ با تکیه بر قدرت نظامی و اطلاعاتی خود در ابتدای انقلاب تلاش کرد اقدام غافلگیرانه ای در ایران داشته باشد که با عنایت خداوند سبحان، ریگ ها مامور مبارزه با بالگردهای نظامی آمریکا شدند و آنها در آتش خشم الهی سوخت، این روز شبیه معجزه بود و ما آن را گرامی می داریم.

 

وی ادامه داد: درباره رفع تصرف غیرقانونی از اراضی در سال 94 حدود 19 هزار و 990 پرونده منجر به صدور حکم شد که طی آن 37 هزار و 297 هکتار از این اراضی، رفع تصرف شد که قیمت این اراضی بسیار قابل توجه است .

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به تصرفات غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاهای استان زنجان، گفت: برخی از ساخت و سازهای غیرمجاز تخریب و برای برخی نیز حکم قلع و قمع صادر شده و از طریق دادستان و وزارت جهاد کشاورزی به متصرفان غیرمجاز هشدار داده شده بدون اغماض، تخریب صورت می گیرد.

 

وی با اشاره به میزان شکایت از عربستان سعودی درباره جانباختگان منا، تصریح کرد: بیش از 440 نفری که در منا، مظلومانه با کوتاهی مقامات عربستانی به شهادت رسیدند، 185 خانواده از خانواده های این شهدا به دادسرای تهران شکایت کرده اند و 11 نفر مصدوم نیز شکایت کرده اند.

 

معاون اول قوه قضاییه با اشابه به مساله دلالان غیرقانونی و کارچاق کن هایی که مدعی نفوذ در دستگاه قضایی هستند، مطرح کرد: این اشخاص، هیچ نفوذی ندارند و برایشان نیز پرونده رشوه و پرداخت وجه برای اعمال نفوذ تشکیل می شود و اگر کسی پولی به این اشخاص بدهد، از دستش رفته است، در فروردین 95 با تلاش دستگاه نظارتی قوه قضاییه، باندی در تهران بازداشت شدند که موسسه ای حقوقی تشکیل داده بودند که در تهران و یک شهرستان نزدیک تهران نیز شعباتی داشت، این موسسه چندین دلال داشتند و برخی از وکلا را نیز به کار گرفته بودند و با برخی از افراد داخل قوه قضاییه نیز ارتباط داشتند و به نام افراد مختلف از مردم پول می گرفتند. این اشخاص، حتی قاضی هم نبودند و در ستاد مرکزی قوه قضاییه فعالیت می کردند، 8 نفر در این رابطه دستگیر شدند و پرونده هنوز ادامه دارد و امکان بازداشت برخی افراد دیگر وجود دارد.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به پرونده معروف به بورسیه ها، گفت: بعد از نامه ریاست قوه به مقام معظم رهبری و اجازه از ایشان، راهی برای رسیدگی فوق العاده به شکایت بورسیه ها باز شد، ریاست قوه قضاییه از وزارت علوم لیست شکات را خواست و تعدادی از این افراد معرفی شدند و چند نفر قاضی بررسی پرونده ها را بر عهده گرفتند تا نظر مشورتی در این باره داده شود و در صورت نیاز، پرونده ها به دیوان عالی کشور برود.

 

وی افزود: امور شرکت تعاونی ثامن الحجج به بانک پارسیان سپرده شده است، این یکی از کارهای موفقی بود که با هماهنگی چند دستگاه انجام شد، اگر موضوعات مانند این پرونده با هماهنگی دستگاه ها انجام شود، می تواند هزینه ها را کم کند، بانک مرکزی فردی را مسؤول رسیدگی کرد، دادستان تهران نیز افراد و بازپرسی را مامور کرد و برخی از نهادها مانند وزارت اطلاعات نیز یکی از ادارات کل خود را برای این موضوع مجهز کرد،به حمدالله کارهای خوبی شده، البته کار تمام نشده ولی تا امروز حدود 800 هزار فقره از حسابهای مردم تعیین تکلیف شد. خودشان می گفتند 2 میلیون و 400 هزار سپرده گذار دارند. از این تعداد، 800 هزار نفر تعیین تکلیف شدند و هزار و 225 میلیارد تومان برای این منظور پرداخت شده و پیگیری مطالبات افراد باقیمانده نیز ادامه دارد. تلاش می شود مردم تا حد امکان ضرر نکنند یا کمتر ضرر کنند.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به  پرونده ارتباط برخی از افراد به خارج از کشور و بازداشت آنها ،گفت: 4 نفر از این 5 نفر در دادگاه محاکمه شده و حکم دریافت کردند ولی حکمشان هنوز ابلاغ نشده.

 

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به پرونده سیگار ماربرو، گفت: پرونده در حال رفع نقص است، همچنین یک باند  در سازمان امور مالیاتی در تهران حسب گزارش یک نهاد اطلاعاتی کشف و بازداشت شدند و تاکنون 1500 میلیارد تومان فاکتور صوری و خلاف واقع در آنها کشف شده، همچنین این پرونده در حال رسیدگی است و افراد در ابتدای احضار و شناسایی هستند.

 

سخنگوی دستگاه قضاء ،گفت: در انتخابات گذشته مجموعا 943 پرونده در کل دادگستری های سراسر کشور تشکیل شد و تعدادی از اینها تشخیص داده شد که جرم نیست، گزارشهایی از نامزدها یا ستادها و دستگاه های نظارتی رسیده بود که تخلف بود، ولی جرم نبود، برخی از این پرونده ها نیز مستقیما مربوط به تخلفات انتخاباتی نبود، مانند درگیری های طایفه ای و هواداران نامزدها که متعاقب این درگیری ها، بازداشتهایی صورت گرفته که ارتباط مستقیم با انتخابات ندارد ولی شاید منشا دعواها انتخاباتی بوده، پرونده ها عموما صدمات مالی و بدنی و نزاع بوده ولی تعبیر پرونده انتخاباتی صحیح نیست، 433 مورد از 943 پرونده تعیین تکلیف قطعی شده و بقیه در حال رسیدگی است.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای با اشاره به  مساله برخورد با مسایل خلاف عفت عمومی توسط نیروی انتظامی، تاکید کرد: بسیاری، دراین باره صحبت کرده اند، من قصد پاسخگویی به این مسایل را ندارم، ولی در قانون اساسی در اصل 8 درباره امر به معروف و نهی از منکر دستوراتی داریم، متاسفانه قانون این اصل سالیان دراز نوشته نشده بود، اخیرا قانونی تصویب و ابلاغ شد، هر چند ریاست جمهوری در ابلاغ قانون، تعلل کردند ولی بالاخره این قانون ابلاغ و لازم الاجرا شد، بر اساس این قانون حکومت و آحاد مردم وظایفی دارند، برای قوه مجریه و قضاییه نیز تکالیف خاصی صادر شده و این نهادها نیز در اجرای آن وظیفه دارند، طبق ماده 4 این قانون، امر به معروف و نهی از منکر عملی تنها به عهده دولت است. باید سوال شود دولت نسبت به این قانون لازم الاجرا چه کرده، قوه قضاییه وظیفه داشته اگر آمری به معروف با ناهی از منکر صدمه ای در هنگام اجرای قانون دیده، مجازات فرد مجرم بر او، قابل تعلیق نیست. دستگاه قضایی آیا شعبات ویژه تشکیل داده، آیا حمایتهای قانونی از آمران و ناهیان کرده است.

 

وی با اشاره به وظیفه برخورد با جرایم مشهود توسط نیروی انتظامی، ابراز داشت: برخی از لباسهایی که در کشور تولید، توزیع و استفاده می شود، طبق قانون، خلاف است.باید نیروی انتظامی را بازخواست کرد چرا برخورد نمی کند. نباید جایی که قانون به نفعمان است، خیلی مطرح کنیم ولی اگر جایی به ضرر ما و منافع گروهی و جناحی مان بود، قانون را ابلاغ نکنیم. یا با ابلاغ قانون، اجرای آن را ناقص عمل کنیم، اصل برخورد با متجاهرین به فساد و فحشا و کسانی که بر خلاف قانون برای پوشش، رفتار و تظاهر بر ناهنجاریهای اجتماعی می کنند، وظیفه نیروی انتظامی است.

 

حجت الاسلام اژه ای ادامه داد: افرادی که مدعی فساد و مبارزه با تروریسم هستند دروغ می گویند، چند نفر افراد تحت تعقیب داریم و به جرم های مختلف حاضر نستند آنان را تحویل دهند، قبلا خواستار محاکمه غیابی دادم ولی هنوز قیابی محاکمه نشده است.

 

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر  شایعاتی در رابطه با پرونده بابک زنجانی مطرح شده است، گفت: اینکه گفته می شود مالی را فروخته است اطلاعی ندارم، بابک زنجانی وکیل دارد و تمامی اموال وی مصادره شده است، اگر وکیل وی احساس کند بخشی از اموال زنجانی در خارج را می فروشند می تواند اقدام کند.

 

سخنگوی دستگاه قضاء  با اشاره به پرونده یکی از جاسوسان و شایعاتی درباره بیماری وی گفت: وی برای جرمش محاکمه و محکوم به ده سال حبس شده است، اگر فردی به کشور و مردم خود خیانت کند و در سطحی باشد که صدمات زیادی به کشور بزند با او چه باید کرد، اصل جرم وی رسیدگی و محکوم شده است، افرادی که در زندان هستند مانند بعضی که بیرون هستند مریض می شوند، باید پرسید آیا امکان معالجه در زندان وجود داشته باشد و اگر چنین نباشد به بیمارستان بیرون خواهد رفت، اگر پزشکی قانونی نظر دهد که این زندانی در زندان بماند ممکن است بیماریش تشدید شود و در اینصورت سازمان زندان ها تدابیری در این زمینه انجام خواهند داد.

 

وی افزود: اما اتهام وی جاسوسی است، البته امکانات برایش فراهم است و امیدواریم هرجه سریعتر بهبودی پیدا کند.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به اتهمات آقای بقایی و اینکه شایعات زیادی در این رابطه مطرح است، گفت: اتهام جاسوسی به او تفهیم نشده است و بخشی از این اتهامات قطعا مالی است.

 

سخنگوی دستگاه قضاء با اشاره به پرونده های قضایی آقازاده ها، گفت: این پرونده ها در حال رسیدگی است.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر حضور یکی از خبرنگاران شبکه های ماهواره ای و حضور وی در ایران، گفت: افرادی که در شبکه های ماهواره ای و اجتماعی فساد را ترویج کنند از سوی پلیس فتا تعقیب خواهند شد، اگر چنانچه آنها به کار خلاف خود ادامه دهند اگر در ایران باشند دستگیر خواهند شد.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به پرونده خانم مولاوردی، گفت: ایشان یکبار احضار شده، توضیح دادند که مطالب را بیان نکرده اند و پرونده در حال رسیدگی است.

 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر پرداختن رسانه ها برای نامزد شدن  احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری و اینکه اگر پرونده وی به نتیجه رسد ممکن است رد صلاحیت شود، گفت: پرونده به تایید صلاحیت شاید ربطی نداشته باشد،تایید صلاحیت  الزاما مربوط به داشتن پرونده و محکوم شدن یا محکوم  نشدن ندارد، ممکن است فردی در پرونده ای محکوم شده است ولی امکان تایید صلاحیت او وجود داشته باشد.

 

 

وی با اشاره به پرونده مرد مشهدی و شایعه ازادی او، تصریح کرد: پرونده تشکیل شده و وی تحت نظر است و این خبر که با بیست میلیون تومان ازاد شده صحیح نیست.

 

حجت الاسلام اژه ای با اشاره به اقدامات دستگاه قضا درباره اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: دستگاه ها موظف هستند قوانین را اجرا کنند، و چنانچه اگر فرد یا دستگاهی مصوبات و قوانین را انجام ندهند بازرسی کل کشور گزارش خواهد داد، افرادی که ممکن است دچار ضرر شده اند به دلیل نبود قوانین در این رابطه از سوی دستگاه قضا کاری برای آنان صورت نمی گیرد، اگر دستگاهی از روی عمد اقدامی انجام دهند که موجب سلب تولید ملی شود دستگاه قضاء برای این مورد وارد عمل شده و مساله را پیگیری خواهد کرد.

 

وی ادمه داد: قوه قضایییه از فعالان اقتصادی سالم و سرمایه گذاران حمایت خواهد کرد، اگر بخش خصوصی درخواست کمک کند دستگاه قضا در حفط سرمایه گذاری صحیح و تولید به آنان یاری می رساند.

 

 

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا علت مرگ مهرداد اولادی تعیین شده و  همچنین ایا در این رابطه پرونده ای تشکیل شده است، گفت: بله در این رابطه پرونده تشکیل شده و دادستان کل اعلام کردند که قطعا خودکشی صحیح نیست اما منتظر پاسخ جواب آزمایشات پزشکی قانونی هستیم.

 

 

حجت الاسلام ازه ای با اشاره به پرونده بورسیه ها و شکایات افرادی که نام آنان از سوی رسانه ملی فاش شده است، گفت: برخی یک شکایت کیفری کرده اند که پرونده به نتیجه نرسیده است.

 

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا حکم دادگاه بابک زنجانی تغییر کرده است، اظهار داشت: تغییری در اساس حکم از سوی دادگاه مطرح نشده است، ولی اشتباهی از سوی دادگاه رخ داده که آن مطالب اصلاح شده تا رد مال برای مال باختگان صورت گیرد./811/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات