۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۴۲۱۲۵
امام جمعه اردبیل:

آل سعود امر مقدس حج را به ابزار فشار و باج خواهی تبدیل کرده است

امام جمعه اردبیل ممانعت از حج ایرانیان از سوی آل سعود را مصداق کامل «صدّ عن سبیل‌الله» دانست و گفت: آل سعود امر مقدّس و آسمانی حج را تا حد یک ابزار برای فشار و باج‌خواهی در جهان اسلام تنزل داده است.
امام جمعه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اردبیل به مناسبت هفته حج از کارشکنی آل سعود و از اینکه امر مقدّس و آسمانی حج را تا حد یک ابزار برای فشار، باج‌خواهی و انتقام تنزل داده انتقاد کرد و گفت: آل‌سعود قصد خدمت‌دهی به حجاج ایرانی را ندارد و برائت از مشرکان بهانه است همچنان که پنج سال است حجاج سوری را منع کرده‌اند در حالی که آنها اصلا برائت از مشرکین ندارند.

 

وی افزود: حج برخلاف گفته مفتی‌های سعودی و دولت آل سعود و حکومت‌های مسلمان سکولار عبادت فردی نیست بلکه حج میثاق با ابراهیم است که در میدان مبارزه با حکومت و حاکم ناصالح یک تنه اقدام به شکستن بت‌ها کرد.

 

امام جمعه اردبیل، تصریح کرد: خداوند کعبه را خانه توحید معرفی می‌کند و این با حاکمیت مشرکین بر این خانه متناسب نیست به طوریکه خداوند طواف به خانه عتیق و آزاد را می‌خواهد نه خانه اسیر را.

 

آیت‌الله عاملی، بیان کرد: حج قصه امتحان ابراهیم برای رسیدن به امامت است و اقتضای آن تلاش برای امامت انسان‌های ابراهیم گونه است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان، اظهار داشت: علت اینکه حج در زمان و مکان خاص انجام می‌شود این است که مقاصد اجتماعی از آن تدارک دیده شده والّا ماهیّت حج چنان تنظیم می‌شد که هر کس آن را در خانه، کاشانه و وطن خود به جای آورد.

 

وی افزود: اعمالی مثل رمی جمرات که در آن شیطان سنگسار می‌شود تناسبی با عبادت فردی ندارد و ممکن نیست با تسلّط شیطان بزرگ بر امّت اسلام، رمی شیطان محمل عقلانی داشته باشد و حاجی تا رمی شیطان نکند نمی‌تواند به اعمال مکّه وارد شود و از این رو تقدیم اعمال مکّه بر منی در فقه شیعه و سنّی جز برای اضطرار جایز نیست.

 

آیت‌الله عاملی ممانعت از حج ایرانیان را مصداق کامل "صدّ عن سبیل‌الله" دانست که خداوند عقوبت سختی برای آن در قرآن ذکر کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در ادامه افزود: اقدام پزشکانی که در روز شهادت امام صادق(ع) به صورت داوطلبانه در مناطق سنی‌نشین استان حاضر شده و بیماران را به طور رایگان مداوا کرده و داروی رایگان در اختیار آنان قرار دادند، شایسته قدردانی است.

 

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری، بیان داشت: این ششمین سال است که مؤسسه حمایت از بیماران سرطانی ریحانه مقدمات این اقدام بسیار مبارک را فراهم می‌کند.

 

وی این اقدام بزرگ پزشکان را قدمی مهم در زیباسازی تلقّی اهالی از جامعه پزشکان و قدمی بزرگ در وحدت شیعه و سنی دانست./201/937/ب1

ارسال نظرات