۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۴۴۱۸۹۱
آیت الله شفیعی:

شیطان شناسی و درک وسوسه­ های شیطان لازمه پناه بردن به خدا است

آیت الله شفیعی با اشاره به جنبه عملی سوره ناس پناه بردن که همانا پناه بردن به خداوند از شر جن و انس، وسوسه های شیطانی است، گفت: شیطان شناسی و درک وسوسه ­های شیطان لازمه پناه بردن به خدا است.
آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری شامگاه گذشته در مسجد آیت الله شفیعی با گرامی داشتن فرا رسیدن ماه ذی القعده و تبریک ولادت حضرت معصومه(س) خاطرنشان کرد: علم، فقاهت، دانش و اجتهاد امروزه در دنیای انسانیت از قم برخاسته و در کل جهان منتشر می شود و حضرت معصومه (س) منشأ این خیرات و برکات برای جهان اسلام است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سوره «الناس» مکی و بیستمین سوره نازله بر حضرت ختمی مرتبت(ص) است، افزود: نکته اساسی در جنبه عملی این سوره پناه بردن به خداوند از شر جن و انس، وسوسه­ های شیطانی، افکار واهی و شیطانی خناسان است و این موضوع آن قدر اهمیت دارد که رسول خدا(ص) نخست به خداوند پناه می برد.

 

آیت الله شفیعی شیطان شناسی و درک وسوسه­ های شیاطین انس و جن را لازمه پناه بردن انسان­ها به خداوند برشمرد و تصریح کرد: سوره ناس بهترین دلیل بر محکومیت جبر در اسلام است و پناه بردن به خداوند نشان از اختیاری بودن چنین عملی است و بنی امیه به سردمداری معاویه مسأله جبر را همچون سرطانی در قلب اسلام و برای تخریب عقیده مسلمانان جای دادند و بسیاری را از آن تا زمان تا روز قیامت گمراه کرده و خواهند کرد.

 

این عالم دینی تصریح کرد: فاصله گرفتن از وسواس خناس به معنی عدم جبر است؛ چرا که در صورت اجبار فاصله گرفتن از خناس معنا نداشت و سوره ناس از جنبه معنوی مهمترین سوره در ارائه شناخت به انسان­ها از وسوسه گران انس و جن و مبارزه با آن­ها است که در صورت عدم چنین شناختی، فاصله گرفتن و مبارزه کردن معنا ندارد.

 

وی به تکرار 5 مرتبه ­ای کلمه «الناس» در سوره الناس اشاره و ابراز داشت: در بسیاری از موارد، تکرار مفید تأکید و بر حسن کلام و فصاحت و بلاغت آن می افزاید و براساس تفسیر برخی از علمای اهل سنت کلمه «ناس» در این سوره به ترتیب آیات برای بچه ­ها، جوانان، پیران، علما و عامه مردم گناهکار است؛ هر چند که در این باره مستند و دلیل شرعی در این باره وجود ندارد.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به اینکه از دید این مفسران ناس در آیه «قل اعوذ برب الناس» مختص بچه ها است، اظهار داشت: آن­ها رب را به تدبیر، سرپرستی و تربیت و تعلیم معنا کرده و این ویژگی­ها را خصلت بچه های کوچک می دانند و این آیه را اینگونه تفسیر کردند که همانطور که خداوند، پرودگار همگان است، خدای بچه ها نیز هست.

 

وی ادامه داد: «ملک الناس» اشاره به جوانان، ملک، عزت و قدرت دارد و چنین ویژگی­هایی خاص جوانان است و «اله الناس» به دلیل روی آوردن پیران به عبادت خداوند و سر فرود آوردن در برابر الوهیت مختص آن­ها است و از آنجا که عوام الناس معمولا دچار اغوا و وسوسه شیطانی نمی شوند و آن هم بخاطر جهالت آن­ها است و جاهلان برای گمراه ساختن آن­ها کفایت می کنند، در حالی که خود شیطان به گمراهی علما می پردازد و این همان معنای «الذی یوسوس فی صدور الناس» است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: این مفسران اهل سنت «من الجنه و الناس» را به معنی پناه بردن از اجنه و انسان­های اغواگر به خداوند دانستند؛ در حالی که از دید ما تکرار اگر برای تأکید باشد، موردی ندارد و با توجه به جمع بودن کلمه «ناس» مشخص می شود که قرآن کریم به جامعه اهتمام ویژه­ای دارد و خرابی و اصلاح جامعه منوط به افراد است.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به تکرار 240 مرتبه کلمه ناس در قرآن کریم اشاره و افزود: این تکرار نشان دهنده اهتمام خداوند به جامعه بشری است و خداوند اصلاح این جامعه را خواستار بوده و هر کسی باید در این راستا و در محدوده خود باید فعالیت بکند./202/9456/ب1

ارسال نظرات