۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۴۴۱۴۶۹

همپیمان امروز منافقین حامی چه گروهی در انتخابات ایران بود؟

ابومازن اکنون در کنار همسر سرکرده گروهک منافقین به عنوان یکی از دشمنان جمهوری اسلامی عکس یادگاری می‌گیرد، اما این تنها حمایت رئیس تشکیلات خودگردان از مخالفان جمهوری اسلامی نبوده است.
محمود عباس

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از فارس، به دوربین ها لبخند می زنند تا نشان دهند روابط صمیمانه ای بین آنها برقرار است و شاید سرآغاز یک دوره جدید از همکاری های مشترک باشد.

 

محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان حالا در کنار مریم رجوی همسر سرکرده ناپدید سازمان منافقین عکس های یادگاری گرفته است؛ حالا خیلی ها درباره دلیل این دیدار سوال می کنند.

 

دیدار رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با مریم رجوی حاوی پیام های مهمی است؛ پیام هایی که برخی صاحب نظران معتقدند سال هاست جنبش فتح سعی دارد به مخالفان سیاست های منطقه ای و جهانی ایران منتقل کند.

 

اخبار درز کرده از این دیدار نیز این گمانه زنی مطرح شده را تائید می کند که محمود عباس تلاش دارد برای تحت تاثر قرار دادن نفوذ و رابطه ایران با حماس (به عنوان گروه مخالف سازش با رژیم صهیونیستی) و حزب الله لبنان، با مخالفان جمهوری اسلامی ایران رابطه جدی برقرار کند؛ رابطه ای که انتخاب سازمانی مانند منافقین که تروریستی بودن آن دوره ای حتی مورد تائید غرب نیز قرار گرفته بود، حکایت از برنامه ریزی جدی در پشت پرده دارد.

 

اما این اولین بار نیست که تشکیلات خودگردان و در راس آن محمود عباس تلاش می کند در مقابل ایران خود را به غرب و سیاست های منطقه آن، نزدیک کند؛ از دید محمود عباس جمهوری اسلامی ایران به عنوان مخالفت سازش با رژیم صهیونیستی و مدافع خط مقاومت، به ویژه بعد از جنگ 22 روزه در اواخر سال 1387 و شکست حمله اسرائیل به غزه، دشمن اصلی تشکیلات خودگردان بود چون حمایت های ایران از دولت قانونی وقت (به رهبری حماس) یکی از دلایل پیروزی مقاومت شناخته می شد.

 

محمود عباس اما چند ماه بعد فرصت مناسبی برای جبران آنچه دشمنی ایران با سیاست های صلح جویانه تشکیلات خودگردان و حمایت از گروه های شیعی! می خواند، پیدا کرد؛ «انتخابات ریاست جمهوری دهم»

 

هم‌پیمان امروز منافقین حامی چه گروهی در ایران بود؟/ کاندیدای 50 میلیون دلاری!

 

تاریخ اوایل بهمن ماه سال 89 را نشان می دهد؛ هنوز فضای سیاسی ایران تحت تاثیر انتخاباتی است که پس از آن سلسله ای از آشوب های ادامه دار رخ شکل گرفته است.

 

برخی بازیگران سیاسی بین المللی و منطقه ای به فکر بهره برداری از وقایع داخلی ایران هستند؛ غرب مذاکرات هسته ای را به حالت نیمه تعلیق درآورده و امیدوار است که ضعف داخلی، ایران به وادار به پذیرش شروط غرب کند؛ در این میان محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان نیز انتخابات ایران را فرصت مناسبی برای گرفتن امتیازات ویژه از غرب وهمچنین کاهش نفوذ ایران در بین گروه های مقاومت فلسطینی می بیند.

 

سند این موضوع اما نه از داخل نشریات ایران بلکه از روزنامه انگلیسی گاردین منتشر می شود؛ سندی که نشان می دهد محمود عباس در کوران انتخابات 88 در پی تاثیرگذاری در انتخابات ایران با حمایت از کاندیدایی خاص داشته است.

 

روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی در شماره 26 ژانویه 2011  خود براساس اسنادی، فاش کرد که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان  به دنبال متقاعد کردن یک بازرگان فلسطینی به منظور اعطای کمک 50 میلیون دلاری به میرحسین موسوی برای تاسیسی یک ایستگاه رادیویی در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2009(1388) بوده است.

 

گاردین می نویسد: «صائب عریقات مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با جرج میچل فرستاده آمریکا به خاورمیانه، این اقدام عباس را مدرکی دال بر حمایت تشکیلات خودگردان فلسطین از اهداف استراتژیک آمریکا در منطقه به ویژه در تلاش هایش به منظور مقابله با نفوذ ایران نقل کرده که از جنبش های مقاومت مسلحانه حماس و حزب الله، حمایت مالی می کند.»

 

بر این اساس، عریقات خطاب به میچل در اکتبر 2009 اعلام کرد: «این لحظه واقعیت در خاورمیانه است. احمدی نژاد در غزه و لبنان است. پاکستان در حال اضمحلال است. دولت‌های عربی کاری انجام نمی دهند. شما می دانید که ابومازن/محمود عباس مجبور بوده بازرگانی را متقاعد به پرداخت به موسوی برای راه‌اندازی {یک} ایستگاه رادیویی کند.»

 

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، این مقام ارشد تشکیلات خودگردان در دیدار اکتبر 2009  خود با ژنرال جیمز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا رقم کمک اعطایی به مبارزات انتخاباتی میر حسین موسوی را اعلام کرده و گفت:« 10 روز قبل ما مجبور شدیم یک بازرگان فلسطینی را به پرداخت 50 میلیون دلار به موسوی برای راه اندازی یک ایستگاه رادیویی متقاعد کنیم.»

 

گاردین از منابع مخالف ایرانی دریافته که این اقدام از سوی ایرانی‌ها که به دنبال بهره‌برداری از تماس‌های قدیمی با تشکیلات خودگردان بوده‌اند، صورت گرفته اما در این مساله ناکام ماندند.

 

 گاردین در ادامه می نویسد: «اوایل سال جاری، این مقام تشکیلات خودگردان تصریح کرده بر این باور است که برای رهبری تشکیلات فلسطینی – که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا حمایت مالی می شود- ضروری است که خود را در ارتباط با اولویت ها در خط مشی آمریکا و حوزه‌های مداخله نظامی آمریکا در خاورمیانه بزرگ، مفید فایده جلوه کند.»

 

در ادامه سند گاردین، اظهارات صائب عریقات مشخصا هدف تشکیلات خودگردان از این کمک 50 میلیون دلاری را فاش می کند؛ اظهاراتی که نشان می دهد تحلیل ها درباره حمایت فتح از گروه های مخالف ایران برای نشان دادن دوستی با غرب چندان دور از واقعیت نیست؛ «ما این رفتار عربی را نقض کردیم که به آمریکا برویم و صرفاً به آنها بگوییم چه نیازهایی داریم. بر عکس ما به اوباما می گوییم که ما توان کمک داریم...در پاکستان، سومالی، افغانستان، عراق و جاهای دیگر و سوریه، عربستان سعودی، مصر و اردن همه باید به اوباما بگویند که چگونه می توانند به وی کمک کنند. اگر کشورهای دیگر فکر می کنند می توانند از حماس به عنوان برگی استفاده کنند ما نیز اقدامی مشابه ای با آنها خواهیم کرد. ما خیریه‌ای را اداره نمی کنیم. ایران در حال بازی است، آنها از حماس به عنوان برگی استفاده می کنند.»

 

بر اساس سند منتشره (صفحه دوم سند) صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی در دیداری با جیمز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا در تاریخ 21 اکتبر 2009 در کاخ سفید با اشاره تلویحی به سفر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری وقت ایران به لبنان می گوید:«10 روز قبل ما مجبور شدیم یک بازرگان فلسطینی را متقاعد به پرداخت 50 میلیون دلار به موسوی کنیم. در گذشته ما وارد مذاکرات می شدیم و به افراد اعتماد می کردیم و آنها ما را ناکام کردند؛ ما می خواهیم به شما{آمریکا} کمک کنیم.»

 

پس از افشای این سند مسئولان تشکیلات خودگردان آن را تائید کردند و آنرا تلاشی برای مقابله با آنچه سیاست های مداخله جویانه ایران می خواندند، عنوان کردند.

 

در این سو اما کاندیدای مورد نظر تنها به انتشار یک تکذیبیه کوتاه بسنده کرد و گزارش گاردین را «تلاشی برای بدنام کردن جنبش سبز!» عنوان کرد؛ اما برخی ناظران با توجه به حمایت های غرب از معترضان پس از انتخابات، انتشار چنین سندی در یک روزنامه انگلیسی (به عنوان حامی معترضان) و نه یک نشریه داخلی حامی ایران را، نشانه درست بودن سند منتشر شده می دانستند.

 

امروز اما برقراری رابطه رسمی تشکیلات خودگردان با گروهک منافقین می تواند جدی بودن سند ادعایی 6 سال پیش گاردین را به اثبات برساند و هدف برنامه ریزی شده غرب برای حمایت از مخالفان و چهره هایی که ظرفیت ایجاد جنجال در ایران را دارند، افشا کند./836/د102/ل

ارسال نظرات