۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۳۹۵۹۲
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

جنجال بر سر خطبه‌های نماز جمعه در مصر/ موضع‌گیری علمای اهل‌تسنن لبنان علیه اردوغان

محاکمه رهبر شیعیان بحرین، کودتای نافرجام ترکیه، همکاری همه جانبه عربستان و اسرائیل در جنگ 33 روزه مهمترین حوادث هفته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

 

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: تبدیل سناریوی تبعید آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین به بازداشت و حبس، کودتای نافرجام ترکیه و آغاز سرکوب شدید گروه‌های مختلف سیاسی، همکاری عربستان و رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه، رویکرد دوگانه قرضاوی و انتقاد شدید شخصیت‌های دینی و سیاسی از وی، تشدید بحران در کشمیر و ... تنها بخشی از مهمترین حوادث هفته اخیر در جهان بود که در  بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین حوادث جهان اسلام تقدیم خوانندگان می‌شود:

 

بحرین: سناریوی جدید آل خلیفه علیه رهبر شیعیان

«شیخ عیسی قاسم ماه آگوست محاکمه میشود» این خبر که از سوی خبرگزاری‌های بحرین منتشر شد بار دیگر موجی از اعتراض‌های داخلی و خارجی را در پی داشت. با گذشت یک‌ماه از آغاز سناریوی حذف رهبران دینی و انقلابی بحرین و سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور، رژیم دیکتاتور آل خلیفه با بحران جدیدی در ابعاد گسترده مواجه شد. آل خلیفه که گمان می‌کرد با صدور حکم سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم و تبعید وی از کشور به انقلاب مردمی 14 فوریه 2011 مهر خاموشی می‌زند در عمل اما با اشتباه محاسباتی روبه‌رو شده و سناریوی حذف شیخ عیسی قاسم را به سناریوی بازداشت این عالم بحرینی تبدیل کرد. پولشویی و حمایت از تروریسم دو اتهامی است که حکومت متوجه شیخ عیسی قاسم کرده است. مساله خمس که چندماه قبل به عنوان دستاویزی برای اتهام زنی به روحانیت بحرین مورد استفاده قرار گرفت اینبار دامن گیر آیت الله عیسی قاسم شد. چند ماه قبل رژیم دیکتاتور آل خلیفه به دلیل شفافیت مالی تاکید کرد که پرداخت خمس به روحانیان و نمایندگان مراجع ممنوع بوده و این مبالغ باید از سوی مردم به حکومت تحویل داده شود.

آیت الله سید عبدالله غریفی از علمای ارشد شیعه بحرین با انتقاد از تلاش دولت برای تسلط بر اموال خُمس تصریح کرد که متولیان خمس از معتمدان مراجع تقلید و افراد امین در کشور هستند.

حجت الاسلام سید مجید مشعل رییس مجلس اسلامی علمای بحرین با اشاره به ایستادگی شهروندان در کنار آیت الله عیسی قاسم خاطرنشان کرد که مردم این کشور اجازه محاکمه رهبرشان را نمیدهند .جریان العمل اسلامی بحرین نیز با صدور پیامی، نسبت به اعلام مقامات آل خلیفه مبنی بر محاکمه آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان این کشور و همچنین حکم قطعی انحلال جمعیت الوفاق اسلامی واکنش نشان داد .این جریان افزود آلخلیفه ۲۳۰ سال است به سرقت ثروت بحرین میپردازد.

از سوی دیگرحجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین گفت که حکم رژیم آل خلیفه به انحلال جمعیت الوفاق که در سایه سکوت محاکم صورت پذیرفته و نشان دهنده تفکر استبدادی حاکم بر بحرین و نبود حاکمیت قانون و ضعف جایگاه نهادهای قانونی در کشور است. در ادامه این سناریو مقامات امنیتی آل خلیفه، حجت الاسلام محمد صنقور امام جمعه منطقه الدراز، محل برگزاری بزرگترین نماز جمعه شیعیان بحرین را بازداشت کرد. علمای ارشد بحرین بازداشت امام جمعه منطقه الدراز را در چارچوب حمله گسترده به مذهب تشیع و علمای شیعه عنوان کردند. در اقدامی عجیب اما سازمان اوقاف جعفریه بحرین که در قبال همه جنایت های آل خلیفه سکوت اختیار کرده است، علمای ارشد شیعه را به تلاش برای ایجاد شکاف و تفرقه در جامعه متهم کرد. علمای بحرین با صدور پیامی تأکید کردند که اداره اوقاف جعفریه به هیچ وجه نماینده شیعیان نبوده و سخنگوی دولت آل خلیفه به شمار می آید.

 

لبنان: همکاری همه جانبه اسرائیل و عربستان سعودی در جنگ 33 روزه

 تحولات اخیر بحرین واکنش‌ گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف لبنانی را در پی داشت. آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در نامه ای که به رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی رؤسای کشورهای اسلامی ارسال کرد، دخالت فوری برای نجات ملت بحرین از ظلم و ستم آل خلیفه را خواستار شد.

پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه از دیگر موضوعاتی است که حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان بدان اشاره کرد. وی با انتقاد از سیاست های دوگانه عربستان سعودی و حمایت از تروریسم این رژیم را فاجعه ای برای امت اسلامی خواند. شیخ قاووق افزود که شور و شعف رژیم صهیونیستی از نامه‌های آلسعود در جنگ ۳۳ روزه مشهود بود.

شیخ صهیب حبلی از روحانیان اهل تسنن و عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در پیامی نسبت به درخواست گروه جماعت اسلامی صیدا برای برگزاری تظاهرات همبستگی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه واکنش نشان داده و اردوغان را قاتل ملت عراق و سوریه خواند.

در همین راستا شیخ حسان العیلانی از روحانیان اهل تسنن لبنان با انتقاد از سیاست خارجه رییس جمهور ترکیه، از وی خواست در برابر رژیم صهیونیستی از مواضع تاریخی امام خمینی(ره) استفاده کند. وی دوستی با مقاومت و دشمنی با رژیم صهیونیستی را معیار همپیمانی با جامعه سنی عنوان کرد. اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز با اشاره به سیاست های افراطی رییس جمهور ترکیه علیه ملت سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی، اظهار داشت که اقدامات اردوغان را نمیتوان به عنوان خیرات در پرونده دنیا و آخرت وی ثبت کرد.

شیخ عبدالناصر الجبری از علمای اهل تسنن لبنان در پیامی از تظاهرات همبستگی با اردوغان در برخی مناطق لبنان به شدت انتقاد و تصریح کرد که با وجود ایمان عمیق و پایبندی ما به دموکراسی، از برافراشتن پرچم کشوری غیر از لبنان در خاک این کشور شگفت زده ایم.

 

عراق: محکومیت جنایت‌های رژیم دیکتاتور آل خلیفه

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق با صدور بیانیهای از مردم و سیاستمداران خواست که از حوادث ترکیه درس عبرت بگیرند و خاطرنشان کرد: مسؤولان و مردم باید نسبت به اختلافات سیاسی و اقتصادی که هر لحظه امکان ایجاد انفجار و عواقب وخیمی برای عراق شود، هوشیار باشند.

از سوی دیگر حجت الاسلام شیخ همام حمودی معاون اول رییس پارلمان عراق نیز در واکنش به حوادث بحرین اظهار داشت انحلال جمعیت وفاق اسلامی و پیش از آن، سلب تابعیت از آیت الله شیخ عیسی قاسم و بازداشت های سلسله وار و اقدامات ظالمانه علیه شیعیان در بحرین به نفع گروه های تروریستی داعش و افراط گرایان است که همواره از تحریک های مذهبی در منطقه بهره برده اند.

حجت الاسلام سید نزار حبل المتین تولیت آستان مقدس علوی نیز در دیدار با ابوطبیخ، فرمانده گردان امام علی (ع) و جمعی از رزمندگان بسیج مردمی بر لزوم تلاش در جهت دفاع از وحدت و یکپارچگی عراق در برابر حملات وحشیانه جریانهای تروریستی تاکید کرد. حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی اکرام ایتام را مجاهدت در راه خدا خواند و خواستار یاری رسانی به آنان شد.

در همین راستا حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف توافق آمریکا با اقلیم کردستان برای افتتاح 5 پایگاه نظامی در این اقلیم را در چارچوب سیاست های استعمارگرانه آمریکا توصیف کرد.

 

مصر: موج اعتراض‌ها به رویکردهای دوگانه قرضاوی

شوقی علام مفتی مصر  با اشاره به اینکه جهاد در اسلام دارای شرایط خاصی است، انتساب تروریسم به اسلام را رد کرد. عباس شومان شیخ الازهر مصر نیز با اشاره به نقش فتواهای شاذ در ایجاد تروریسم، ضمن انتقاد از صدور فتواهای بی اساس خاطرنشان کرد که این گونه فتواها به زیان جوانان است.

کودتای ترکیه را باید در شمار مهترین حادثه هفته گذشته برشمرد. یوسف قرضاوی رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان که از بزگترین حامیان و مدافعان اردوغان است با صدور بیانیه ای، تلاش برای کودتا در ترکیه را شرعا، حرام و از گناهان بزرگ خواند. قرضاوی دراین بیانیه رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه را حق در مقابل باطل توصیف کرده است. این اظهار نظر تا آنجا عجیب بود که جمعیت گفتمان اسلامی الوحدوی لبنان از مواضع دوگانه شیخ یوسف قرضاوی و اتحادیه جهانی علمای مسلمان در قبال کشورهای عربی و اسلامی به شدت انتقاد کرد. قرضاوی در سال‌های ابتدایی جنگ سوریه، جنگیدن در کنار گروهک‌های تروریستی را وظیفه مسلمانان اعلام کرده بود.

 

سایر کشورهای اسلامی: از حمله به منزل مفتی اهل سنت تا کودتای نافرجام ترکیه

یمن: جمعی از اعضای حزب اصلاح یمن به منزل شیخ سهل بن عقیل، مفتی اعظم شافعی‌های این کشور یورش بردند. آنان ضمن توهین، ضرب و شتم اهالی منزل برخی از وسائل مفتی اعظم شافعیها را تخریب کردند. این حمله تروریستی پس از آن صورت گرفت که شیخ سهل بن عقیل فتوای جهاد علیه عربستان، القاعده و داعش را صادر کرده بود.

ترکیه: کودتای هفته گذشته ترکیه در حالی رخ داد که کمتر از 24 ساعت با حضور مردم در خیابان‌ها و حمایت از رجب طیب اردوغان پایان یافت تا شاهد کوتاه‌ترین کودتای چند دهه اخیر باشیم. ابعاد و چیستی این کودتا در هاله‌ای از ابهام بوده و هنوز تحلیل مشخصی از آن در دسترس نیست اما تمامی تحلیلگران بر این نکته اتفاق نظر دارند که این کودتا تماما آمریکایی بوده و نشان از اتمام تاریخ مصرف اردوغان در صحنه سیاست منطقه‌ای دارد.  مصیب النعیمی سردبیر روزنامه الوفاق در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسا با تاکید براینکه تاریخ مصرف اردوغان برای غربی‌ها به پایان رسیده تاکید کرد که اردوغان پس از کودتا دیگر اردوغان سابق نیست و نمی‌تواند به حمایت از تروریست‌ها در سوریه بپردازد.

کشمیر: مرگ یک جوان کشمیری در هفته گذشته به آغاز یک درگیری همه جانبه میان مردم کشمیر و ارتش هند منجر شد تا آنجا که ارتش ضمن سرکوب مردم، تلفن و اینترنت را قطع و قوانین آمد و شد را در 10 منطقه کشمیر برقرار کردند.

فلسطین: هشام سالم دبیرکل جنبش صابرین فلسطین با انتقاد از اقدام آلسعود در ممانعت حاجیان ایرانی از موسم حج خاطرنشان کرد که سیاست نباید مانع از انجام فریضه الهی حج شود. از سوی دیگر محیی صدقی طباخی کودک 12 ساله فلسطینی که در درگیری های امروز با اشغالگران صهیونیست در شهرک رام واقع در شمال قدس اشغالی زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید. با شهادت این کودک شمار شهدای انتفاضه به ۲۲۹ نفر رسید. همزمان هزاران شهرک‌نشین صهیونیست با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی وارد حرم ابراهیمی در منطقه الخلیل شدند.

سوریه: کمیته عالی حج سوریه مقامات سعودی را عامل محروم ماندن سوری ها از ادای فریضه حج برای پنجمین سال متوالی دانست.

پاکستان: حجت الاسلام سید سبطین حیدر سبزواری رییس مجمع علمای شیعه در ایالت پنجاب پاکستان در سخنانی از توهین و آزار زائران حرم امام رضا(ع) و عتبات عالیات در مرز تفتان این کشور به شدت انتقاد کرد./981/ب502/ک

ارسال نظرات