۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۴۲۵۵۷۰
حجت الاسلام سرلک بررسی کرد؛

فلسفه تفاوت ارث زن و مرد در اسلام

حجت الاسلام سرلک به بررسی فلسفه تفاوت ارث زن و مرد در اسلام پرداخت و گفت: مکتب فمینیسم به جهت برابری حقوق مادی میان زن با مرد پایه‌گذاری شده است، درحالی که ترویج این دیدگاه در غرب سبب شد که زنان جايگاه اصلی و شخصیتی خویش را در جامعه از دست بدهند.
حجت الاسلام سرلک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی سرلک، کارشناس مسائل دینی و خانوادگی، ظهر امروز، در برنامه «تا نیایش» شبکه پنج سیما، به بیان فضایل و برکات مناجات شعبانیه و ماه شعبان پرداخت و گفت: تمام ائمه اطهار(ع) مناجات شعبانیه را می‌خواندند و با این مناجات به سیر و سلوک الهی می‌پرداختند.

 

حجت الاسلام علی سرلک بیان کرد: در روایات ائمه اطهار(ع) استغفار، روزه و صدقه بهترین اعمال ماه شعبان بیان شده است و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است که هر فردی که یک روز در این ماه روزه بگیرد، بهشت برای او تضمین می‌شود.

 

وی در ادامه سخنانش به تبیین ویژگی‌ها خانواده موفق از منظر اسلام پرداخت و گفت: در روایات از ائمه اطهار(ع) آمده است که فردی که سبب افزایش مهر و محبت و دلبستگی میان خانواده‌ها می‌شود به مقام شجره طوبی می‌رسد و فردی که سبب دلسردی و اختلاف میان اعضای خانواده شود شجره زقوم را خواهد چشید.

 

کارشناس مسائل دینی به تبیین فلسفه تفاوت ارث زن و مرد در اسلام پرداخت و افزود: در بسیاری از ادیان و همچنین ایران باستان زنان از ارث محروم بودند و حتی خود زنان را نیز جزء اموال ارث محسوب می‌شدند، اما با ظهور اسلام، فرهنگ احترام به زنان در جامعه نهادینه شد و اسلام حق ارث را برای آنها تثبیت کرد.

 

وی با بیان این که شبهات بسیاری درباره اختلاف حق ارث زن و مرد در جامعه وجود دارد، گفت: اعتبارات مالی نشان دهنده شخصیت و شأن انسان نیست، بلکه ارزش انسان به داشتن تقوا، معرفت و بندگی در گاه الهی است و در این مسأله میان زنان و مردان تفاوتی در اسلام وجود ندارد.

 

حجت الاسلام سرلک ابراز کرد: بهترین بنده خداوند حضرت رسول اکرم (ص) است و اگر اعتبارهای مادی نشان دهنده فضلیت انسان باشد، باید ایشان بیشترین بهر‌ه‌های مادی را از دنیا را استفاده کند، در حالی که رسول اکرم(ص) کمترین مال را از دنیا داشته است.

 

کارشناس مسائل دینی ابراز کرد: در جامعه بسیاری افراد ثروتمند وجود دارد که کمترین شأن و مقام میان مردم دارند و بسیاری از افراد فقیری دارای مقام و جایگاه ویژه‌ای میان مردم هستند؛ همانند حضرت امام خمینی(ره) که کمترین بهره مالی از زندگی دنیا داشته و ارثی به جزء کتاب برای فرزندان خویش باقی نداشته است؛ اما شأن و مقام بزرگی میان مردم داشته است.

 

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: دین اسلام نفقه و مهریه زن را بر عهده مرد قرار داده است، بنابراین سهم ارث مردان بیشتر تعیین شده است.

 

حجت الاسلام سرلک با بیان این که تقسیم بندی ارث میان زن و مرد تدبیر حکیمانه از سوی شارع اسلام بوده است، عنوان داشت: با اجرای نظام اقتصادی اسلام در خانواده خرج‌های روزمره زن تأمین می‌شود.

 

وی با بیان این که مکتب فمینیسم و اومانیسم به جهت برابری حقوق مادی و جنسی زن با مرد پایه‌گذاری شده است، گفت: ترویج این دیدگاه در غرب سبب شد که زنان جايگاه اصلی و شخصیتی خویش را در جامعه  از دست بدهند.

 

حجت الاسلام سرلک بیان کرد: در این زمان غربی‌ها به تناقض‌های مکتب فمینیسم و اومانیسم پی‌برده‌اند و امروز معيارها و ارزش‌هاي اخلاقي جامعه غرب رو به انحطاط است./998/پ202/ی

ارسال نظرات