۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
کد خبر: ۴۲۳۶۴۵
آیت الله جوادی آملی:

ادب کردن دشمن خارجی به ترک اوست

حضرت آیت الله جوادی آملی ادب کردن دشمنان خارجی را به ترک کردن دشمن دانست و تاکید کرد: اگر کسی بخواهد با دشمن بیرون مبارزه کند باید از قدرت غضب استفاده کند
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم در دیدار با تعدادی از کارمندان نیروی هوا و فضا سپاه و ستاد مبارزه با مواد مخدر و همچنین تعدادی از طلاب و دانشجویان با بیان این که برای ادب کردن دشمن خارجی باید آن را ترک کرد، گفت: هنگامی که شخصی در داخل شهر یا خانواده با شما مخالفت کرد سعی کنید مخالفت را از بین ببرید نه این که مخالف را نابود سازید.

 

وی ادامه داد: در درون نیز این گونه است و نباید رقیب را از پا در آورد بلکه باید رقابت را کنار زد؛ قرآن کریم بیان می کند از اوصاف مردان بزرگ این است که با نیکی، محبت و لطف، بدی و مخالفت را نابود می سازند نه مخالف را؛ اگر در درون ما خواسته ای بر خلاف عقل و فطرت وجود داشته باشد آن را تعدیل می کنیم نه تعطیل؛ کمال در تعدیل نیرو است نه در تعطیلی آن.

 

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، بیان داشت: هنگامی که قران کریم بیان می کند نماز از بدی جلوگیری می کند این بدی یا در بخش اندیشه است که انسان دچار وهم و خیال می شود یا در بخش انگیزه است که شهوت و غضب انسان را فرا می گیرد؛ نماز و مانند آن وهم و خیال را از بین نمی برند بلکه آن توهم و تخلف ظالم را از بین می برند همچنین شهوت و عضب را از بین نمی برد بلکه آن را تعدیل می کنند.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی ادامه داد: شهوت و غضب از آفریده های خداوند هستند که اگر نباشند بسیاری از امور زندگی مختل می شوند بلکه اگر کسی بخواهد با دشمن بیرون مبارزه کند باید از قدرت غضب استفاده کند؛ اگر در داخل یک نظام سعی شود بدی از بین رود نه مخالف در این صورت جامعه، جامعه عقل و عدل می شود.

 

وی با بیان این که هر شخصی در این دنیا می تواند جایگاه خود در قیامت را ببیند، گفت: مردان الهی تلاش شان این است در این دنیا بهشت را ببینند که در این صورت ترک گناه برای آنها ساده تر می شود.

 

مفسر برجسته قرآن کریم خاطر نشان کرد: معامله با خداوند بسیار سود آور و معامله باشیطان زیان بار است زیرا خداوند در معامله عوض و معوض را به گونه کامل باز می گرداند و تعبیر به تجارت نیز برای تشویق است اما اگر کسی با شیطان معامله کند عوض و معوض را می گیرد.

 

وی در پایان اظهار داشت: در آیات پایانی سوره نحل بیان می کند اگر شخصی به شما ظلم کرد می توانید آن را عقاب کنید اما اگر گذشت کردید آن شخص بهتر از دیگران نسبت به شما ادب را رعایت خواهد کرد زیرا ادب در همه نهفته است./1324/پ202/ج                 

ارسال نظرات