۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۴۴۱۹۲۹
آیت‌الله ایمانی:

فقه حکومتی متکفل مسائل سیاسی و اجتماعی است

نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگارن رهبری، فقه حکومتی را متکفل مسائل سیاسی و اجتماعی خواند و گفت: فقه مجموعه از قوانین متخذ از قرآن و سنت است که بر اساس نیازهای زمان از طرف اسلام شناسان و مجتهدان اجتهاد می‌شود و در اختیار آحاد مردم قرار می‌گیرد.
آیت الله ایمانی

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگارن رهبری با اشاره به نقش و تأثیر فقه در نظام تربیتی  جامعه گفت: فقه مجموعه قوانینی است که این قوانین متخذ از قرآن و سنت است و بر اساس نیازهای زمان از طرف اسلام شناسان و مجتهدان اجتهاد می‌شود و در اختیار آحاد مردم قرار می‌گیرد.

 

وی در ادامه با بیان این‌که فقه، نیازمندی‌های عرصه‌های مختلف اجتماع را پاسخگو است، اظهار داشت:‌ اساسا فقه همانگونه که امام راحل به آن اشاره کردند، مجموعه‌ای است که حکومت و نظام اسلامی را ساماندهی می‌کند.

 

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر این‌که فقه مجموعه قوانینی است که حکومت را هدایت می‌کند، تصریح کرد: این هدایت هم در مسائل فردی و هم در مسائل اجتماعی و هم در مسائل جاری جامعه اسلامی است.

 

امام جمعه شیراز، مسائل تربیتی جامعه را از جمله نکات هدایتی فقه برشمرد و ابراز داشت: فقه متکفل بیان نکات تربیتی جامعه است و اگر ما قوانین الهی را که در قرآن و سنت ریشه دارد در مسائل تربیتی به نحو اساسی پیاده و دنبال کنیم، خواه و ناخواه نظام تربیتی ما متخذ از فقه و قانون اسلامی خواهد شد.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس خبرگارن رهبری در ادامه افزود: همه نکاتی که برای سعادت انسان در دنیا و آخرت لازم است که از جمله نکات تربیتی است در کلام پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) آمده است و اگر بتوانیم این احکام را در جامعه عملیاتی کنیم در نهایت به نظامی می‌رسیم که متخذ از قوانین اسلامی است.

 

نماینده ولی فقیه در استان فارس تصریح کرد: عمده اشکالی که ما داریم این است که نظام فقهی و اسلامی را در اجرا به طور صد در صد و کامل دنبال و پیاده نکردیم، چون احکام فقهی همه امور ما را متکفل است.

 

وی با بیان این‌که احکام فقهی از قبل از ولادت تا بعد از وفات متکفل نیازهای انسان است، گفت: وقتی مجموعه‌ای قوی در اختیار ما باشد، بی‌تردید می‌تواند تربیت اجتماع را بر اساس الگوی شایسته و ارزشمندی که اسلام به ما ارائه داده است، قرار دهد.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه ابراز داشت: در مبانی دینی و فقه ما کوچکترین خراشی که به انسان وارد می‌شود، ضرر و زیانش را اندازه‌گیری می‌شود و این اندازه‌گیری تا برزگترین و جدی‌ترین مشکلات اجتماع فعالیت دارد.

 

آیت‌الله ایمانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر نقصی در نظام تربیتی شاهد هستیم باید برگردیم و نگاه کنیم به نحوه پیاده کردن مسائل و مبانی فقهی که آیا موفق شدهایم، مسائل فقهی را آنچنان که باید در جامعه پیاده کنیم؟/836/د102/ل

ارسال نظرات