۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۴۳۷۵۱۰
کارشناس مذهبي رسانه ملي:

ولنگاري فرهنگی سبب سست شدن بنيان خانواده‌ها می‌شود

کارشناس مذهبي رسانه ملي، ولنگاري را سبب سست شدن بنيان خانواده‌ها دانست و گفت: حضور غيرعفيفانه در سطح جامعه، نه تنها پايه‌هاي خانواده را تحت تأثير قرار مي‌دهد، بلکه ممکن است کانون خانواده‌ هايي ديگر را نيز متلاشي کند.
حجت الاسلام محمدرضا برداران

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، حجت الاسلام محمدرضا برادران پيش از ظهر امروز در گردهمايي «خانواده سعادتمند، زندگي عفيفانه» با گراميداشت روز ملي عفاف و حجاب گفت: اين روز يادآور مجاهدت زنان و مرداني است که براي دفاع از ارزشي چون عفاف و حجاب به ميدان آمده و خون پاک خود را در اين مسير نثاركردند و به شهادت رسيدند.

 

وي با اشاره به روايتي از معصوم(ع) مبني بر اطاعت قطعي مردم در صورت درک صحيح محاسن کلام اهل بيت(ع)گفت: افرادي که نسبت به حجاب بي‌تفاوت هستند و يا موضع منفي دارند اگرمزاياي اين دستور ديني را درک کنند با اشتياق جذب آن خواهند شد.

 

اين کارشناس مذهبي رسانه ملي، توجه ويژه قرآن کريم به مسأله حجاب و عفاف را يادآور شد و گفت: ضمن اينكه 17 آيه قرآن به صورت خاص پيرامون حجاب نازل دشه است، ده‌ها آيه نيز در زمينه روابط زن و مرد محرم و نامحرم و خانواده در کلام وحي آمده است.

 

حجت الاسلام برادران با تأکيد بر لزوم رويکرد تبييني و اقناعي در امر عفاف و حجاب خاطرنشان كرد: بيشتر فعاليت‌هاي در اين حوزه، به صورت احساسي است و کمترآثار و نتايج عيني حجاب و عفاف مورد تحليل و بحث کارشناسي قرار گرفته است.

 

وي در ادامه با اشاره به ايته 27 سوره نساء «تَميلُوا مَيْلاً عَظيماً» در زمينه کارکرد آن در مسأله حجاب يادآور شد: در صورت حذف حجاب، نخستين اتفاقي كه رخ خواهد داد، تمنا و خواست دل‌ها براي تصاحب آن است و بر خلاف برخي ادعاها، هيچ فردي از اين ميل و لذت‌جويي در امان نيست.

 

اين کارشناس مذهبي راديو معارف گفت: زماني که انسان نمي‌تواند به خواست و تمناي دل برسد شکست خواهد خورد و به دنبال آن افسردگي، پرخاشگري و دلمردگي را به همراه خواهد‌آورد.

 

حجت الاسلام برادران، يکي از عوامل افسردگي و پرخاشگري را شکست‌هاي غريزي و جنسي دانست و ادامه داد: نخستين دستاورد حجاب و عفاف، نجات مردان و زنان جامعه از دل‌مردگي و افسردگي است.

 

وي، مفهوم «مهرباني» را در عفت و حجاب دانست و گفت: افراد محجوب در مرحله نخست نسبت به جامعه مهربان هستند و اجازه نمي‌دهند جامعه شکست بخورد اما در مقابل افرادي که نسبت به حجاب بي‌تفاوت هستند به اجتماع خود نامهربان هستند.

 

اين استاد حوزه و دانشگاه، جلوگيري از تحقير زن و ارتقاي جايگاه آن را از ديگر دستاوردهاي حجاب قلمداد کرد و گفت: هر ارزشي در انسان اگر به شيوه نامتعادل مورد توجه قرار گيرد به خطر تبديل مي‌شود، از اين رو در صورت حذف حجاب، تهديد اصالت يافتن زيبايي ظاهري بوجود آمده و انسان از پرورش ساير ارزش‌هاي خود از جمله عاطفه، عقل، ايثار و... غافل مي‌شود و جامعه و خانواده را به خطر خواهد انداخت.

 

ولنگاري سستي بنيان خانواده را به همراه دارد

حجت الاسلام برادران، با اشاره به اينکه اسلام ميان «خواستن»و «دوست داشتن» تفاوت قائل است، تصريح کرد: توجه بيش از حد به قيافه و زيبايي ظاهري شايد فردي را خواستني کند اما به دليل بي‌توجهي به ساير فضيلت‌ها، او را مقبول و لايق دوست داشتن نمي‌كند.

 

وي، ولنگاري را سبب سست شدن بنيان خانواده‌ها دانست و افزود: حضور غيرعفيفانه در سطح جامعه، نه تنها پايه‌هاي خانواده را تحت تأثير قرار مي‌دهد، بلکه ممکن است کانون خانواده‌ هايي ديگر را نيز متلاشي کند.

 

لازم به ذكر است، در پايان  اين مراسم، پرسش و پاسخ با طرح سؤالات و شبهات مسئله عفاف و حجاب برگزار و حجت‌الاسلام برادران به پرسش‌هاي شركت كنندگان در زمينه راهکارهاي تقويت زندگي عفيفانه پاسخ داد، ضمن اينكه، در ابتداي مراسم ضمن  شعرخواني آييني يکي از بانوان شاعره کاشاني، خواهر شهيد مدافع حرم طهماسبي نيز دل‌ نوشته‌اي خطاب به برادرش به صورت دکلمه اجرا کرد و در پايان مستند شهيده کاشاني راه عفاف و حجاب به نمايش در آمد.

 

شايان ذکر است، گردهمايي «خانواده سعادتمند، زندگي عفيفانه» به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري کاشان و با همکاري دفتر بسيج خواهران ناحيه مقاومت بسيج اين شهرستان به مناسبت روز ملي عفاف و حجاب و گراميداشت ياد و خاطره شهداي مسجد گوهرشاد با حضور خانواده معظم شهدا به ويژه شهداي مدافع حرم، بسيجيان و اقشار مختلف مردم كاشان برگزار شد./1307/202/ب3

ارسال نظرات