۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۴۳۳۲۷۳
حجت الاسلام روانبخش مطرح کرد؛

پیامدهای جریان خوارج برای امت اسلام

حجت الاسلام روانبخش گفت: توقف روند رو به رشد حکومت علوی، ناامنی جانی مسلمانان، جنگ نهروان و بسترسازی سلطه جریان زرسالار و در نتیجه ترور امیرمؤمنان علی(ع) از پیامدهای جریان خوارج در صدر اسلام بود که اگر غفلت کنیم امروز هم تکرار خواهد شد.
حجت الاسلام روانبخش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر امروز در نشست «تاریخ تکرار می شود» در مسجد حضرت اباالفضل(ع) گفت: کسانی که با اهل بیت(ع) درگیر و در واقع جبهه معارض آنان بودند، شامل چهار گروه صدارت طلبان پیمان شکن، زراندوزان برانداز، تجدیدنظر طلبان و جریان متحجران آشوبگر می شوند.

 

وی در تبیین گروه چهارم اظهار کرد: متحجران آشوبگر از جریان های مهم و اثرگذار معارض اهل بیت(ع) بودند که در طی سالیان متوالی رشد کردند؛ این گروه از زمان پیامبر(ص) وجود داشتند اما بیشتر در زمان امیرمؤمنان علی(ع) بروز و ظهور و به یک جریان فکری سیاسی به نام خوارج تبدیل شدند.

 

حجت الاسلام روانبخش ادامه داد: خوارج به معنای کسانی است که علیه امام خروج و قیام کردند و از همین رو مردم کوفه امام حسین(ع) را خارجی (خروج کننده علیه خلیفه مسلمین) خطاب می کردند.

 

متحجران آشوبگر ظاهرالصلاح و مقدس مأب هستند

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در توصیف ویژگی های این گروه افزود: این افراد ظاهرالصلاح و مقدس مأب بودند و حتی به زعم خود مطابق سیره پیامبر(ص) آیات قرآن با امیرمؤمنان حضرت علی(ع) می جنگیدند.

 

وی با بیان اینکه بدنه خوارج را قاریان و حافظان قرآن شکل می داد، تصریح کرد: این گروه از دین به ظواهری چون نماز و روزه و قرائت قرآن بسنده کرده بودند، فکر و قدرت فهم نداشتند و هیچ منطقی را نمی پذیرفتند.

 

حجت الاسلام روانبخش اضافه کرد: خوارج تا جنگ صفین در جبهه امیرمرمنان علی(ع) بودند اما در در جریان حکمیت دست از حمایت آن حضرت برداشته و در برابر ظاهر قرآن، باطن آن را که امام بود تنها گذاشتند.

 

وی افزود: به عنوان نمونه، شبث بن ربعی از سران خوارج، فردی متلوّن بود که هر روز به رنگی در می آمد؛ روزی مؤذن یکی از مدعیان دروغین نبوت بود، روزی علیه عثمان شورید، روزی در صفین علیه امام خروج و پس از ان توبه کرد اما با این وجود روز عاشورا به سپاه عبیدالله پیوست و فرمانده لشکر او شد، پس از شهادت امام حسین(ع) توبه کرد و به مختار پیوست اما بعد از مدتی در قتل مختار شرکت کرد.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: در این زمان هم از این انسان های رنگارنگ کم نداریم؛ به فرموده رهبر معظم انقلاب، برخی ابتدای انقلاب تندترین تندروها بودند اما امروز 180 درجه عکس آن موضع می گیرند چرا که معرفت و مبنا ندارند.

 

شاخصه های خوارج

وی، جریان های القاعده، جیش النصره و داعش را مصداق خوارج امروز و التقاط فکری، اختصاص داوری به خدا(إن الحکم إلا لله)، تکفیر مرتکب گناه کبیره، انکار امامت، کج فهمی و لجاجت را از شاخصه های جریان خوارج در هر زمان برشمرد.

 

حجت الاسلام روانبخش تصریح کرد: امیرمؤمنان علی(ع) از مخالفان سرسخت مذاکره در صفین بودند آن هم درشرایطی که کار بنی امیه داشت برای همیشه تاریخ تمام می شد اما خوارج روز حضرت شمشیر کشیدند تا مذاکره را بپذیرند.

 

وی ادامه داد: آن حضرت به ناچار مذاکره را پذیرفتند اما تذکر دادند که حداقل فردی شجاع و زیرک برای مذاکره انتخاب شود که فریب نخورد ولی خوارج گفتند ما آدم های افراطی را انتخاب نمی کنیم که در نهایت این مذاکره در اثر ساده لوحی ابوموسی به پایانی تلخ همچون برکناری امیرمؤمنان علی(ع) و نصب معاویه منجر شد.

 

دبیر سیاسی هفته نامه پرتو سخن یاداور شد: امروز نیز شاهد تکرار تاریخ در وقایع کشور از جمله مذاکرات هستیم؛ در آغاز، رهبری فرمودند که مذاکره سودی نخواهد داشت و نباید خوش بین بود اما نپذیرفتند و مذاکره را شروع کردند، بعد رهبری فرمودند حداقل قدم به قدم جلو بروید تا به اصطلاح رودست نخورید اما با این توجیه که اوباما و آمریکا برای حفظ آبروی خود یک قرارداد بین المللی را به هم نمی زنند، هشدار رهبری را جدی نگرفتند.

 

حجت الاسلام روانبخش اضافه کرد: اکنون که مذاکرات و حاصل آن یعنی برجام شکست خورده، عده ای متوجه شده اند کلاه سرشان رفته و توبه کرده اند اما می گویند رهبری هم باید توبه و برجام را لغو کند؛ چنان که امام خمینی(ره) نیز پس از پذیرش ناگزیر قطعنامه به عنوان جام زهر که نیرو به جبهه ها سرازیر شد و فرماندهان پیشنهاد ادامه جنگ دادند، نپذیرفته و فرمودند ما اعتبار بین المللی جمهوری اسلامی را به هم نمی زنیم.

 

پیامدهای جریان خوارج برای امت اسلام

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، پیشنهادکنندگان نقض برجام از سوی ایران را متحجران آشوبگر معاصر خواند و گفت: توقف روند رو به رشد حکومت علوی، ناامنی جانی مسلمانان، جنگ نهروان و بسترسازی سلطه جریان زرسالار و در نتیجه ترور امیرمؤمنان علی(ع) از پیامدهای جریان خوارج در صدر اسلام بود که اگر غفلت کنیم امروز هم تکرار خواهد شد./201/930/ب1

ارسال نظرات