۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۴۳۳۲۶۵
آیت الله فقیهی:

ایمان قلبی به خداوند انسان را نجات می‌دهد

عضو جامعه مدرسین با بیان این که ایمان همان اعتقاد قلبی است، گفت: همین که شخصی اعتقاد قلبی به خدا دارد موحد است زیرا این اعتقاد دارای ارزش است و نزد خدا قابل قبول است.
آیت الله محسن فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ظهر امروز در درس تفسیر قرآن که در مسجد سلماسی قم برگزار شد با اشاره به معنی ایمان اظهار داشت: ایمان را می توان به دو معنی در نظر گرفت که یکی اعتقاد قلب بدون اقرار به زبان و عمل به دستورات اسلام است و معنی دیگر این است که علاوه بر اعتقاد قلبی باید اقرار زبانی هم باشد و به دستورات اسلام هم عمل شود.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم از نظر قلبی خدا را قبول دارند ولی در جوّی زندگی می کنند که نمی توانند اقرار به ایمان کنند، افزود: بسیاری از دانشمندان حرف هایی می زنند که انسان متوجه می شود که خدا را قبول دارند و شاید هم اعتقاد آنها قوی تر از ما باشد ولی به زبان نمی آورند و ممکن است همین اعتقاد آنان را نجات دهد و عاقبت به خیر شوند.

 

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: حضرت آیت الله جوای آملی و علامه طباطبایی معتقدند که ایمان همان اعتقاد قلبی است و نیاز به اقرار زبانی و عمل به واجبات نیست؛ همین که شخصی اعتقاد قلبی به خدا دارد موحد است زیرا این اعتقاد دارای ارزش است و نزد خدا قابل قبول است؛ به نظر بنده هم این حرف درست است و نیاز به عمل و اقرار نیست.

 

وی با بیان این که قرآن ایمان به غیب را شرط ایمان می داند، گفت: این که خداوند غایب است یا حاضر بحث مفصلی است که اگر انسان به حدی از ایمان برسد که صفات خدا را در زندگی درک کند خداوند برای او حاضر است ولی اگر تنها ایمان او در حد زبان باشد و حضور خدا را درک نکرده است برای او خداوند غایب است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه افزود: اگر انسان خدا را حاضر بداند برای تمام امور زندگی خود اول به سمت خدا می رود و همه چیز را از او می خواهد ولی این که ما اول به سمت واسطه ها می رویم و به خدا توجه نداریم نشانه این است که خداوند را حاضر نمی دانیم.

 

وی با بیان اینکه امروز در تمام دنیا امنیت به وسیله دوربین ها تأمین می شود، اظهار داشت: شخص مؤمن خدا را در همه اوقات ناظر بر اعمال خود می داند و همین یک عامل بازدارنده از گناه است که در دین اسلام وجود دارد./843/پ202/ی

ارسال نظرات