۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۳۳۲۵۹
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

برداشت‌های ناصواب از ازدواج پیامبر و حضرت خدیجه

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برداشت‌های ناصواب برخی از مورخان و مستشرقان درباره ازدواج پیامبر اکرم(ص) و حضرت خدیجه(س)، گفت: آنچه زمینه این ازدواج مقدس را فراهم کرد عفت و پاکدامنی و حسن اخلاق بود.
حضرت خدیجه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شیرازی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در دوره معارفی کوتاه مدت «ام المؤمنین» در سالن ولایت صحن صاحب الزمان(عج) حرم حضرت معصومه(س) گفت: متأسفانه عده‌ای مورخان و مستشرقان علت ازدواج حضرت خدیجه(س) با حضرت رسول(ص) را این‌گونه بیان کرده‌اند که چون حضرت خدیجه(س) به فردی امین نیاز داشتند حاضر شدند با موقعیت پایین حضرت رسول(ص) با ایشان ازدواج کنند.

 

وی افزود: همچنین این گروه در مقابل بیان می‌کنند که حضرت رسول(ص) هم چون از ثروت و مکنت خانوادگی و شهرت حضرت خدیجه(س) خبر داشتند با وجود اینکه با این بانو اختلاف سن زیادی داشتند ایشان را به همسری پذیرفتند و به همین دلیل تا آخر عمر ترس داشتند که مبادا حضرت خدیجه(س) از ایشان طلاق بگیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تمام برداشت‌هایی که توسط این مورخان و مستشرقان از این ازدواج آسمانی شده با برداشت‌های مادی همراه است و هیچ کدام از نظر تاریخی مستند نیست.

 

خانم شیرازی ادامه داد: آنچه زمینه این ازدواج مقدس را فراهم کرد عفت و پاکدامنی و حسن اخلاق بود زیرا حضرت خدیجه(س) خود طاهره و پاک بودند به دنبال همسری پاک و طاهر می گشتند و از آن جایی که حضرت رسول(ص) هم به دنبال چنین همسری بودند زمینه این وصلت آسمانی فراهم شد و به همین دلیل هم حضرت خدیجه(س) پس از ازدواج با حضرت رسول(ص) فرمودند که «ای محمد جان این خانه خانه تو و این مال، مال تو و من هم کنیز تو هستم».

 

وی افزود: در مقابل هم حضرت رسول(ص) همواره خود را عاشق و شیفته حضرت خدیجه(س) عنوان می‌کردند و حتی پس از رحلت این بانوی آسمانی هم تا آخرین لحظه عمر به ایشان عشق ورزیده و همواره از ایشان به نیکی یاد می‌کردند و هر گاه نام حضرت خدیجه(س) را به زبان می آوردند اشک در چشمانشان حلقه می زد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علاقه و احترام حضرت رسول(ص) به حضرت خدیجه(س) به گونه‌ای بود که حتی پس از رحلت ایشان هم این علاقه کم نشد و همین موضوع موجب شد که حسادت عده‌ای از همسران حضرت رسول(ص) مانند عایشه بر انگیخته شد به گونه‌ای که روزی عایشه به حضرت رسول(ص) گفت که شما نباید در فراق این بانو (پیرزن) گریه کنید زیرا خدا بهتر از او را به شما داده است که حضرت رسول(ص) از این سخن و حسادت عایشه به شدت عصبانی شدند و فرمودند که«به خدا قسم خدا بهتر از او را هرگز به من نداده است» و از جای خود بلند شدند و محل اقامت عایشه را ترک کردند.

 

خانم شیرازی یادآور شد: اختلافات مورخان در مورد سن حضرت خدیجه(س) و اینکه عده‌ای از روی عناد بیان می‌کنند که ایشان قبلاً ازدواج کرده و شوهر مرده بوده در حالی که این بانوی گرامی باکره بوده است و اینکه بیان می‌کنند که این بانو دارای فرزند بوده در حالی که به گواه تاریخ حضرت خدیجه(س) فرزندی نداشته و از فرزندان خواهر خود سرپرستی می‌کرده است.

 

وی تصریح کرد: هیچ کدام از این موضوعات نمی‌تواند جایگاه حضرت خدیجه(س) را در تاریخ اسلام پایین آورده یا ایشان را در مقابل سایر همسران حضرت رسول(ص) کم قرب و منزلت کند زیرا سایر ازدواج‌های حضرت رسول(ص) از روی مناسبات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده است و همچنین اینکه حضرت خدیجه(س) مادر حضرت زهرا(س) هستند و مقام و منزلت حضرت زهرا(س) و مادرشان نمی‌تواند توسط هیچ گروه اسلامی مورد تردید و انکار قرار گیرد./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات