۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۴۳۳۲۱۴
در برنامه «به توان خدا» مطرح شد؛

ریشه شکست و ناکامی‌های دوران جوانی و میانسالی

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به نقش مهم برنامه‌ریزی در زندگی انسان‌ها، ریشه شکست و ناکامی‌های دوران جوانی و میانسالی را در بی برنامگی و عدم بر نامه ریزی در دوره نوجوانی عنوان کرد.
محمدعلی اخویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام  محمد علی اخوان، کارشناس مذهبی رسانه ملی ظهر امروز در برنامه «به توان خدا» از شبکه کودک و نوجوان با بیان اینکه ریشه شکست و ناکامی های دوران جوانی و میانسالی را باید در بی برنامگی و عدم بر نامه ریزی در دوره نوجوانی جست وجو کرد، گفت: بیشتر والدین تصور می‌کنند که دوران نوجوانی دوران ولنگاری و بی برنامگی است در حالی که باید توجه گرد برنامه‌ریزی در این دوره نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت نوجوان در بزرگسالی و جوانی دارد.

 

وی افزود: فردی در جوانی و میانسالی موفق می‌شود که در دروان نوجوانی دارای برنامه‌ریزی دقیق باشد و از همین دوران خود را برای آینده و مشاغلی که می‌خواهد بر عهده گیرد آماده کند و بتواند امور مربوط به خود را اداره کند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در این دوران دوستان در آینده انسان بسیار اثر گذار هستند و همانطور که یک دوست خوب، با ایمان و خوش اخلاق و اهل تلاش و کوشش می‌تواند سرنوشت انسان را درخشان و برجسته کند یک دوست ناباب و بی ایمان نیز می‌توان با بی برنامگی زندگی انسان را تباه سازد.

 

حجت الاسلام اخوان با تأکید بر اینکه در این دوران والدین موظف هستند که بر دوستان فرزندان خود نظارت داشته و برای فرزندان خود دوستانی شایسته انتخاب کنند، تصریح کرد: انتخاب دوست شایسته دارای سه مرحله است که در اولین مرحله خود نوجوان و والدین باید برای فرزند خود دوستانی شایسته را شناسایی کرده و پس از آن نوجوان اقدام به جذب این فرد کرده و بعد از جذب دوست شایسته نوجوان باید سعی کند که با این فرد ارتباط برقرار کند.

 

وی با اشاره به اینکه در دوران نوجوانی معمولاً نوجوانان دارای یک دسته دوستان و رفقای عمومی هستند، تصریح کرد: تأثیری که دوست صمیمی بر سرنوشت انسان دارد به اندازه دوستان و رفقای عمومی نیست.

 

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه دیگر شاخصه دوران نوجوانی وجود هیجانات عاطفی در نوجوانان است، افزود: در این دوران میزان هیجان و گرایش به جنس مخالف بسیار شدید است و در این دوران نوجوانان به‌خصوص پسران گرایش ها و عشق‌های جنسی و کاذب را با عشق واقعی اشتباه گرفته و با تصور اینکه واقعاً عاشق دختری هستند به جنس مخالف نزدیک می شوند.

 

وی افزود: براساس بررسی های انجام شده عشق‌های جنسی و کاذب در پسران در این سن بیشتر از دختر است به گونه‌ای که براساس تحقیقات میدانی ۹۰ درصد از دختران هدف ارتباط با جنس مخالف را در این دوران ازدواج عنوان می‌کنند در حالی که بیش از ۸۰ درصد از پسران برآوردن نیازهای جنسی را عامل ارتباط خود با جنس مخالف عنوان کرده و علت ابراز علاقه های خود را همین نیازهای جنسی می دانند.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه بازنده اصلی این روابط عاطفی هیجانی در دوران نوجوانی تنها دختران هستند، گفت: از آن جایی که کمتر از یک درصد از این دوستی‌ها منجر به ازدواج می‌شود به همین علت نتیجه این روابط برای دختران افسردگی و چیزی موسوم به شکست های عاطفی(عشقی) است که به شدت آینده دختران را تحت تأثیر قرار می‌دهد به همین علت اسلام از این‌گونه روابط با نامحرم در هر سنی منع کرده است.

 

حجت الاسلام اخوان تصریح کرد: والدین باید در خانه و در اجتماع روابط خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که فرزندانشان به‌خصوص دختران کمتر در معرض ارتباط با نامحرم باشند و ارتباط با نامحرم را قبیح بدانند تا کمتر دچار چنین آسیب های شوند.

 

وی با بیان اینکه انسان در هر سنی که به بلوغ فکری و جنسی رسیده و توان اداره زندگی را داشت می‌تواند ازدواج کند، ادامه داد: اسلام هیچ منعی برای ازدواج در دوران نوجوانی در نظر گرفته نشده و والدین اگر می‌بینند که فرزندانشان آمادگی ازدواج را داشته و توان اداره امور خود را دارند فارغ از توجه به مسائل مالی و اقتصادی زمینه ازدواجشان را در نوجوانی فراهم کنند و با عقدهای طولانی و زندگی نوجوانان ازدواج کرده با والدین اجازه دهند که فرزندانشان از خطر زنا و فساد اخلاقی در امان باشند.

 

سخنران حرم حضرت معصومه تصریح کرد: والدینی که می‌دانند فرزندشان شرایط ازدواج را دارد ولی بستر ازدواج او را فراهم نمی‌کنند هر گناهی که فرزندشان مرتکب شود آن‌ها در گناه فرزند شریک هستند.

 

حجت الاسلام فاطمی یادآور شد: در کربلا سه تن از فرزندان امام حسن(ع) که نوجوان بودند حضور داشتند و امام حسین(ع) بستر ازدواج آن‌ها را در سن ۱۵ و ۱۷و بنابر بر روایات در ۱۳ سالگی فراهم کردند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات