۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۴۳۳۲۰۹
وزیر بهداشت در صحن علنی مجلس:

طرح تحول سلامت انقلاب بزرگ در بهداشت کشور است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس طرح تحول سلامت را اقدامی مهم در جهت بهبود وضعیت سلامت کشور دانست.
سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت

به گزارش خبرگزاری رسا، سیدحسن قاضی زاده هاشمی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سلامت یکی از مهمترین مسائل جوامع مختلف است که متاسفانه در نقاط مختلف کشور با مشکلات متعددی در حوزه سلامت مواجه هستیم.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: طرح تحول سلامت به عنوان یکی از اصلی ترین برنامه های دولت یازدهم آغاز شد. ظرف یکصد و یازده هفته گذشته اقدامات متنوعی در این رابطه انجام شده است.

 

وی گفت: بحران کمبود دارو به یکی از دغدغه های ملی کشور تبدیل شده است. طبق وعده هایی که داده بودیم رفع بحران دارویی کشور تا کنون محقق شده است، طبق آمار کمبود دارو از 300 قلم به 30 قلم کاهش یافته است. حمایت مالی از این اقدام توسط دولت و بیمه ها صورت گرفته است.

 

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: وزارت بهداشت در مقطعی شروع به اجرای طرح تحول سلامت کرد که این وزارتخانه در دولت دهم بیشترین آسیب را در میان وزارتخانه ها متحمل شده بود. وزارت بهداشت حدود 2 سال آخر دولت دهم فاقد وزیر بود که این موضوع تبعات خاصی ایجاد کرده بود.

 

وزارت بهداشت در دولت قبل 8 هزار میلیارد تومان بدهی داشت

وی گفت: وزارت بهداشت در دولت قبل 8 هزار میلیارد تومان بدهی داشت که این موضوع بار مالی سنگینی را بر روی دوش ما ایجاد کرد. دولت با حمایت مالی کمک کرد که میزان بدهی های وزارت بهداشت کاهش پیدا کند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ضمن پرداخت بدهی های وزارت بهداشت در بحث اقتصاد مقاومتی نیز تلاش کردیم اقدامات خوبی را انجام دهیم، توانستیم میزان تولید داروی مصرفی کشور را از 58 درصد به 67 درصد افزایش دهیم تا واردات دارو کاهش یابد. طبق آمار از سال 82 تا 92 بیشترین میزان واردات دارو در کشور صورت گرفت اما براساس توصیه های مقام معظم رهبری میزان واردات به شدت کاهش یافت و میزان صادرات دارو حدود دو برابر شد.

 

کاهش پرداخت هزینه های دارو از اقدامات مفید در وزارت بهداشت در چارچوب طرح تحول سلامت

وی گفت: کاهش پرداخت هزینه های دارو از اقدامات مفید در وزارت بهداشت بوده است در چارچوب طرح تحول سلامت که 15 اردیبهشت 93تصویب شد طبق نظر رئیس جمهوری یکی از راه های هدفمندی یارانه ها صرف هزینه در راه سلامت بود. طبق برنامه قرار بود مقداری از 42 هزار میلیارد تومان یارانه صرف طرح تحول سلامت شود اما 90 درصد مردم مخالف قطع یارانه ها بودند در حالی که طرح 7 هزار میلیارد تومانی آغاز شده بود.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: طبق برنامه در بسته اول طرح سلامت بحث درمان در نظر گرفته شده بود اما ایراداتی از سوی منتقدین مطرح شد که صحیح نبوده است. مردم برای تهیه دارو در بیمارستان ها با مشکلات عدیده ای مواجه بودند، آنها برای تهیه اقلام ساده پزشکی نظیر نخ بخیه ناچار بودند به خارج از بیمارستان ها مراجعه کنند.

 

هزینه بستری در بیمارستان های دولتی از 38 درصد به 8.5 درصد کاهش یافته است/دسترسی به 5 هزار و 735 پزشک متخصص در کشور ایجاد شده است

وی گفت: مشکل بیمه یکی از دغدغه های جدی مردم بود اما امروز 98 درصد مردم بیمه شده اند. هزینه بستری در بیمارستان های دولتی از 38 درصد به 8.5 درصد کاهش یافته است که این خود یک انقلاب در سلامت کشور است. رقمی در حدود 2 هزار میلیارد تومان در این رابطه تا کنون پرداخت شده و 15 میلیون نفر در بیمارستان های دولتی بستری شده اند.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بیمارستان ها حدود 42 درصد با کمبود کالا مواجه بودیم اما امروز 55 هزار و 200 قلم در بیمارستان موجود است. دسترسی به 5 هزار و 735 پزشک متخصص در کشور ایجاد شده است، 238 بیمارستان تجهیز شده است و 860 متخصص مقیم در بیمارستان ها مستقر شده اند.

 

وی گفت: طبق آمار 58 هزار و 860 تخت فرسوده در بیمارستان ها وجود داشته است که این رقم یعنی حدود 67 درصد بیمارستان ها فرسوده بودند. وزارت بهداشت حدود 2 میلیون متر مربع بازسازی شده است. نمایندگان محترم ممکن است مطالباتی داشته باشند که به حق است اما اگر اقدامات وزارت بهداشت در دولت یازدهم با گذشته مقایسه شود میزان اقدامات صورت گرفته محرض می شود.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: در چارچوب طرح تحول سلامت 2 هزار و 470 تخت مراقبت های وی‍ژه در بیمارستان ها ایجاد شده است. یکی از حلقه های مهم در بحث بهداشت و درمان خانه های بهداشت بوده که در دولت یازدهم اقدامات زیادی صورت گرفت.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه گفت: تاکنون 252 کلینیک ویژه ساخته شده است که 6 هزار و 420 مطب را ایجاد می‌نمایند. در مورد زایمان طبیعی باید گفت که بین سال‌های 79 تا 92 شیوع سزارین در ایران وجود داشت اما با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری زایمان طبیعی را به صورت رایگان انجام دادیم. در چارچوب این برنامه حدود یک میلیون نفر یعنی 66.5 درصد موالید با روش زایمان طبیعی متولد شدند.

 

تا پیش از دولت یازدهم تنها 2 پایگاه اورژانس هوایی وجود داشت

وی در ادامه گفت: ناباروری برای حدود 3 میلیون زوج مشکلاتی را ایجاد کرده است که ما برای رفع آن اقداماتی را انجام داده‌ایم. 865 اتاق زایمان تجهیز شده‌اند و حدود 1800 اتاق زایمان احداث کرده‌ایم که مبلغی در حدود 500 میلیارد تومان هزینه داشته است.

 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: تا پیش از دولت یازدهم تنها 2 پایگاه اورژانس هوایی وجود داشت اما این رقم به 21 پایگاه افزایش یافته است. در بخش بهداشت روستایی 2 هزار خانه بهداشت ساخته و تجهیز شده‌اند و حدود 6 هزار و 700 پزشک عمومی در خانه‌های بهداشت مستقر شده‌اند. 2800 خانه بهداشت نیز تجهیز شده‌ است.

 

وزارت بهداشت تنها ارگانی است که به طور مستقیم در میان 10 میلیون و 200 هزار حاشیه‌نشین حضور دارد

وی گفت: معضل حاشیه‌نشینی مسئله‌ای است که دستگاه‌های مختلف را درگیر خود کرده است اما وزارت بهداشت تنها ارگانی است که به طور مستقیم در میان 10 میلیون و 200 هزار حاشیه‌نشین حضور دارد. وزارت بهداشت 1995 پایگاه سلامت و 818 خانه سلامت را با حضور 7 هزار نیرو احداث کرده است.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: مکمل‌های غذایی کودکان تازه‌ متولد شده و واکسن های آن‌ها مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است.

 

وی با گلایه گفت: اشکالاتی که در رابطه با عملکرد وزارت بهداشت مطرح می‌شود صحیح نیست. از سال 81 تا سال 93 بیش از یک سوم هزینه ها افزایش یافته است اما بودجه دریافتی متناسب نبوده است. در بحث بهداشت مشکلات جدی وجود دارد اما تنها 20 درصد آن مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. نهادهای دیگر هر کدام در مشکلات موجود سهیم هستند.

 

دریافت زیر میزی تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت رواج داشت

 

قاضی‌زاده هاشمی گفت: در سال 74 نظام ارائه خدمات پزشکی در کشور تغییر کرد. خودگردانی بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی خود مصیبتی بود که موجب ایجاد بحران شد و متاسفانه هیچ بازنگری در مورد آن صورت نگرفته بود. طرح‌هایی که اجرا شده بود منجر به ورشکستگی بیمارستان‌ها شد تا آنکه طرح تحول سلامت در جهت اصلاح چرخه معیوب بهداشت و درمان مطرح گردید.

 

وی گفت: دریافت زیر میزی تا پیش از اجرای طرح تحول سلامت رواج داشت، براساس برآوردها مبلغی بین 7 هزار تا 10 هزار میلیارد تومان در چرخه زیر میزی رد و بدل می‌شد. طرح تحول سلامت موجب جلوگیری از چرخه پرداخت زیر میزی‌ها شده است. در حق جامعه پزشکی ظلم می‌شود.

 

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه افزود: یکی از مهم ترین مشکلات فقر پزشکی است. سرطان، فرزند آوری ناقص و بیماری‌های صعب العلاج خانواده‌ها را به زیر خط فقر می‌کشد. با پرداخت حدود 7 هزار میلیارد تومان تلاش کردیم این روند را کنترل کنیم.

 

وی گفت: پرداخت مستقیم به بیمارستان‌ها در جهت کاهش هزینه‌های درمان اقدامی است که در چارچوب طرح تحول سلامت صورت گرفته است. منتقدین مدعی هستند که با این اقدام میزان مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش یافته است اما نگاهی به آمار سال 90 و 92 نشان می‌دهد به دلیل افزایش نرخ ارز و تورم مراجعه به پزشک به دلیل ضعف مالی خانواده‌ها به شدت کاهش یافته بود.

 

وی در ادامه گفت: مقایسه حوزه سلامت ایران با کشورهای دنیا نشان می‌دهد که ما نسبت به آن ها عقب هستیم. رتبه 89 موضوعی است که زیبنده ایران با رتبه درآمدی 17 نیست. دولت‌ها اولویت اصلی خود را به حوزه سلامت اختصاص می‌دهند اگر سلامت یک جامعه مختل شود روند حرکتی آن جامعه مختل می‌گردد.

 

سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به کشورهای همسایه کمتر است

وزیر بهداشت افزود: سرانه تعداد پزشک در ایران نسبت به کشورهای همسایه کمتر است. 50 درصد هزینه های درمان را در ایران مردم پرداخت می کنند در حالی که در کشور ترکیه در حدود 16 درصد است. گفته می شود که دولت همه بودجه را به بحث سلامت اختصاص داده است اما کل پول پرداختی در اسفند سال 92، 6 هزار و 900 میلیارد تومان بوده است که این رقم در بودجه درصد قابل توجهی حساب نمی شود. متأسفانه در سال 94، 58 درصد اعتبارات مورد نیاز تأمین نشده است وما حدود 7 هزار و 800 میلیارد تومان همچنان طلبکار هستیم.

 

با وجود گذشت 3 ماه از سال 96 هنوز بودجه مورد نیاز وزارت بهداشت تا کنون تأمین نشده است

وی در ادامه گفت: 3 ماه از سال 96 می گذرد اما بودجه مورد نیاز وزارت بهداشت تا کنون تأمین نشده است. درآمد وزارت بهداشت از هدفمندی یارانه ها تا کنون صفر بوده است و از سهم این وزارتخانه از مالیات ارزش افزوده تا کنون مبلغی پرداخت نشده است. تنها 44 درصد از سیاست های پزشک خانواده تا کنون محقق شده است. بیمارستان ها را نمی توانیم تعطیل کنیم.

 

سهم سلامت کشور کمتر از 7 درصد است

قاضی زاده هاشمی گفت: هزینه سلامت منهای تورم کمتر از رقم بودجه ای است که در دولت های گذشته پرداخت شده است. سهم سلامت کشور کمتر از 7 درصد است که این رقم باید اصلاح شود.

 

وزیر بهداشت پس از استماع گزارش مرکز پ‍ژوهش های مجلس و نظرات نمایندگان گفت: امیدواریم مرکز پژوهش های مجلس در آینده گزارش های خود را به طور علمی و کارشناسی بیان کند.

 

وی گفت: یکی از مشکلات جدی نظام سلامت کشور بحث بیمه ها است. تا بیمه ها درست نشود بحث سلامت در کشور نیز اصلاح نخواهد شد ما هیچ علاقه ای به توسع وزارت بهداشت نداریم. بحث بیمه در مجلس دهم باید ساماندهی شود تا تجمیع منابع صورت گیرد. بیماری ارثی که در نظام سلامت کشور وجود دارد به بحث بیمه ها باز می گردد.

 

وزارت بهداشت در تصمیم گیری های کلان قدرت چندانی ندارد

قاضی زاده هاشمی گفت: وزارت بهداشت در تصمیم گیری های کلان قدرت چندانی ندارد اما مسئولیت سنگینی بر دوش خود احساس می کند. اقداماتی که تا کنون صورت گرفته همگی به برکت همکاری و همراهی یکپارچه وزارت بهداشت بوده است. سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ویترینی است که باید به آن عمل کنیم اگر کمبودی وجود دارد نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی باید آن را مورد پیگیری قرار دهند.

 

وی گفت: مسائلی که در مورد پرداخت حقوق ها در وزارت بهداشت بیان می شود به هیچ عنوان صحیح نیست. دانشگاه تهران به عنوان سمبل خدمات پزشکی ایران حقوقی که پرداخت می کند کمتر از مبلغی است که باید پرداخت شود. 337 نفر پرداختی زیر 5 میلیون تومان دارند، 28 درصد اساتید مبلغ 5 تا 10 میلیون تومان دریافت می کنند، 2 درصد حقوق 60 تا 70 میلیون تومان و یک درصد حقوق 50 تا 60 میلیون تومان دریافت می کنند و مابقی نیز که حقوق بالا دریافت می کنند انگشت شمار هستند.

 

وزیر بهداشت گفت: منتقدین باید توجه داشته باشند دکتری که در بخش دولتی مشغول است اگر در بخش خصوصی حضور داشت بیش از این مبلغ را کسب می کرد اساتیدی که رهبری سرمایه کشور تلقی می کنند را باید قدردان باشیم که در بخش دولتی مشغول فعالیت هستند. وزارت بهداشت، درمان و خدمات آموزش پزشکی از هرگونه تحقیق و تفحص از این وزارتخانه استقبال می کند.

 

وی گفت: اینکه گفته می شود طرح سلامت ممکن است مقطعی باشد صحیح است زیرا منابع سلامت پایدار نیست. مالیات ارزش افزوده از مردم اخذ می شود اما در جهت طرح سلامت هزینه نشده است.

 

قاضی زاده هاشمی گفت: در مورد تعرفه پرستاری قانونی تصویب شد که خدمات پرستاری قانونمند شود اما این اقدام تا کنون عملیاتی نشده است و 50 درصد بودجه مورد نیاز پرداخت شد اما با همکاری کسانی که مورد بی مهری قرار گرفته اند طرح سلامت به پیش رفته است./858/د101/ج

ارسال نظرات