۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۳۳۱۸۷
حجت‌الاسلام پناهیان:

اکتفا کردن به حداقل دین تحریف آن و مانع رشد است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اکتفا کردن به حداقل دین تحریف آن و مانع رشد است، گفت: کسانی که مردم را از آداب باطنی دین باز می‌دارند و می‌گویند شریعت را جز همین صورت ظاهر نیست شیاطین طریق الی‌الله هستند.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه شامگاه شنبه به مناسبت ماه مبارک رمضان در دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخت و درباره موانع رشد، گفت: جهل و آگاهی‌ غلط نسبت به دین از موانع رشد انسان است، اما مانع دیگر رشد محدود کردن دین به حداقل‌های آن است.

 

 وی افزود: در جهان معاصر شباهت‌هایی با آنچه در صد اسلام اتفاق افتاد وجود دارد در صدر اسلام مسلمانان به نفع اسلام شعار می دادند اما در مقابل امیرمومنان علی(ع) که مصداق کامل دین بود می‌ایستادند چرا که آنها به حداقل دین اکتفا کرده بودند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به منطق حداقلی از فواید دین، عنوان کرد: اگر در صدر اسلام عموم مردم فریب خورده و ائمه معصومین(ع) را در شکل‌های مختلف تنها گذاشتند طوری در کربلا امام حسین(ع) به شهادت رسید به علت این بود که به منطق حداقلی از فواید دین اکتفا کرده بودند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: امروز نیز کسانی هستند که با منطق اکتفا به حداقلی فواید دین ضدیت خود با دین را علنی کرده و می گویند در دینداری نباید زیاده روی کرد.

 

وی با اشاره به اینکه کسانی که به حداقل دین اکتفا می‌کنند افرادی قشری‌مسلک هستند که نه ابعاد عمیق سیاسی اسلام و نه اعمال عرفانی دین را می فهمند، اظهار داشت: در آخرالزمان متحجران قشری با سکولارها هم آغوش می‌شوند که هیمن الان هم چنین اشخاصی مشاهده می شوند.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه جهل و علم به دین حداقل دین مانع رشد انسان است، بیان داشت: هر کس بر اساس روحیه و مختصات شخصیتی خود ممکن است به حداقلی از دین اکتفا کند، چنین اشخاصی در حوزه معارف دینی اهل حکومت اسلامی نیستند، برای اهل بیت(ع) سوگواری می کنند اهل احکام هستند اما اصلا اهل عرفان و معنویت نیستند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان ضمن توصیه به اینکه نظر دقیق امام راحل درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی را بخوانید، ابراز کرد: امام راحل می‌فرمایند: نتیجه و غرض مطلوب عبادات، کسب معارف عمیق عرفانی است، تا انسان از طریق عبادت با یک حظ قلبی از صورت و ظاهر عبور کرده به باطن برسد، کسانی که فقط به صورت عبادت محض دعوت می‌کنند اما به باطن نماز دعوت نمی‌کنند و مردم را از آداب باطنیه باز می‌دارند و می‌گویند شریعت را جز همین صورت نیست شیاطین طریق الی‌الله هستند حتی اگر اهل علم باشند.

 

وی در ادامه بیانات امام راحل افزود: باید از شر چنین انسان‌هایی به خدای تعالی پناه برد که نور معرفت را در انسان منتفی می‌کنند و حجاب‌های تقلید را به روی آن می‌کشند و بندگان را از وصول به جمال جمیل او باز می‌دارند.

 

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اکتفا کردن به حداقل دین یعنی تحریف کردن آن که مانع رشد است و ابعاد عرفانی، عقلانی و اجتماعی دارد./202/807/ب1

ارسال نظرات