۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۴۳۳۱۷۶
در برنامه تلویزیونی ماه خدا مطرح شد؛

ماجرای عذرخواهی امام از آیت‌الله ربانی املشی

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این‌که رمضان ماه بخشش است و باید ببخشیم تا خداوند نیز ما را ببخشد، گفت: چه اشکالی دارد یک استاد دانشگاه از دانشجوی خود و یک آیت الله از طلبه شاگرد خود عذرخواهی کند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه یک سیما برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که در ماه مبارک رمضان بیشتر مطرح می شود توبه است.

 

وی افزود: ما هر زمان به سوی خدا برگردیم یعنی ابتدا خداوند متعال به سوی ما برگشت و به ما توجه کرده است، این بدان معنا است که خداوند لطفش را شامل انسان می کند و او را متوجه می سازد که معیوب است و باید عذرخواهی کند و پس از عذرخواهی نیز لطف خدا مجددا باز می گردد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که اگر انسان یاد خلاف های خود بیفتد معلوم می شود که خدا به او نظر کرده است، اظهار داشت: روایت داریم که خداوند هر کس را دوست داشته باشند عیب هایش را به او نشان می دهد و هرکس را دوست نداشته باشد عیب هایش را از ذهنش می برد تا یادش نباشد عذرخواهی و توبه کند.

 

وی ادامه داد: باید خداوند به انسان توفیق دهد تا توبه کند، برخی هستند هرچه می خواهند توبه کنند از ذهنشان می رود یعنی خداوند توفیق توبه را از آن ها گرفته است، در قرآن کریم توبه به تنهایی بیان نشده و هرجا توبه گفته پس از آن شرطی نیز بیان شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که توبه کسی که منحرف به شمار می رود این است که ایمان بیاورد، ابراز داشت: اگر کسی فساد انجام داده با توبه باید آن را اصلاح کند، گاهی کسی چیزی را کتمان کرده که با توبه باید آن را بیان کند.

 

وی عنوان کرد: توبه خالی نداریم که انسان بنشیند و توبه کند، توبه ضایع کردن مال مردم این است که آن را پس بدهیم، اگر انسانی حقی از کسی ضایع کرده باید جبران کند این مورد فقط برای دزدی نیست بلکه اگر دود سیگار کسی سبب آزار دیگران شده باشد یا با بوق زدن کسی را از خواب بیدار کند را نیز شامل می شود.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: توبه یعنی این که انسان عذرخواهی کند، اگر انسان کاری انجام دهد که نادرست است باید عذرخواهی کند، اگر معلمی بر سر دانش آموز خود داد زد یا شوهری کاری کرد که نباید انجام می داد  آیا اشکالی دارد که عذرخواهی کند.

 

وی اضافه کرد: در اوایل انقلاب آیت الله ربانی املشی دادستان بود، حضرت امام جمله ای گفتند که ترکشی از آن نیز به آقای ربانی املشی می خورد، پس از آن امام ایشان را احضار کرد و بابت همین مسأله عذرخواهی کردند، امام خمینی(ره) از آقای ربانی املشی عذرخواهی کرد با وجود این که آقای ربانی املشی شاگرد ایشان بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: چه اشکالی دارد یک استاد دانشگاه از دانشجوی خود و یک آیت الله از طلبه شاگرد خود عذرخواهی کند، رمضان ماه بخشش است و کلید بخشش این است که ما ببخشیم تا خداوند نیز ببخشد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات