۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۴۳۳۱۷۵
درس هایی از قرآن(۱۰)

خیرخواهی مسؤولان ریشه در عملکرد جوانی شان دارد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم رضوی با تأکید بر این که زنان و مردان مؤمن خادم همدیگر هستند، گفت: جوانی که اهل خدمت به دیگران باشد و نسبت به فقیران و نیازمندان بی تفاوت نیست، آینده در هر مسؤولیت و جایگاه اجتماعی به فکر حل گرفتاری مردم و فقیران است.
درس هایی از قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور در برنامه درس هایی از قرآن کریم در صحن جامع حرم مطهر رضوی در ادامه مبحث خدمت اظهار کرد: خیران و کسانی که برای حل گرفتاری مردم تلاش می کنند، در قیامت وقتی همه ناله می کنند، آسوده خاطر هستند.

 

وی با بیان این که مهم ترین افراد نزد پیغبر اکرم(ص) کسانی هستند به دیگران کمک و خدمت می کنند، تصریح کرد: برای عاقبت بخیری خود، به دیگران کمک کنید؛ کمک و خدمت به دیگران لطف خداوند را شامل حال انسان می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: قرآن برای کمک به دیگران تأکید بسیار دارد به طوری که سفارش کرده است حتی در حالت فقر، حین نماز، در حال نیاز، حتی به غیر مسلمانان و حتی به کسی که به شما بدی کرده است، خدمت و کمک کنید.

 

کمک به فقیر حین نماز

وی افزود: بنا به گفته قرآن کریم ولی شما همان کسی است که در رکوع انگشترش را به مسکین بخشید، این مصداق کمک به فقیر حتی حین نماز است.

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: کمک در حال نیاز که مصداقش وقتی است که اهل بیت(ع) روزه دار بودند و غذای افطار خود را به فقیر و مسکین بخشیدند در حالی که برای افطار خود به آن غذا نیاز داشتند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور مطرح کرد: مؤمن اهل انتقام نیست از این رو حتی به کسی که به او بدی کرده است، نیکی می کند، دادن بخشی از زکات به کسی که دین ندارند خدمت است، که در این مورد در سیره اهل بیت نمونه های بسیاری است که به غیر مسلمانان، یهودیان و کفار خدمت کرده اند.

 

خادم هم بودن؛ توفیقی الهی

وی با بیان این گفته قرآن کریم که همه زنان و مردان خادم همدیگر هستند، بیان کرد: مادامی که شما برای خیررسانی و کمک به دیگران تلاش می کنید، خداهم تقدیر می کند از دیگران به شما خیر می رسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: انجام کار خیر و کمک به دیگران، نیازمند امداد و توفیق الهی است، خداوند به انسان وحی می کند این وحی ارتباطی به رتبه عبادی انسان ندارد.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور عنوان کرد: کاردانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی که داوطبانه به دانش آموزان محله کمک علمی می کنند، ارزشمند است.

 

خیرخواهی مسؤولان

وی افزود: جوانان برای شناخت خود می توانند به روحیه خود مراجعه کنند، در صورتی که اهل خدمت به دیگران باشند، در میانسالی و سالمندی هم برای خدمت رسانی به دیگران تلاش می می کنند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: جوانی که نسبت به فقیران بی تفاوت نیست، آینده هم در پست و مقامی به فکر حل گرفتاری مردم و فقیران هستند، به طور مثال دانشجویی که از اقشار ثروتمند و سرمایه دار جامعه است، می تواند با درخواست از پدرش برای خیر رسانی و کمک به همکلاسی های فقیر خود مبلغی را دریافت کند و آن را از طریق واسطه به آن ها برساند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تصریح کرد: چنین دانشجویی در آینده اگر وزیر شود یا در هر جایگاه اجتماعی به فکر مردم و خدمت به آن ها است، اما دانشجوی ثروتمندی که اهل خوشگذرانی و نسبت به همکلاسی های خود بی تفاوت باشد، در آینده هم به فکر مردم نیست.

 

گفتنی است، ویژه برنامه درس هایی از قرآن کریمِ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ویژه ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22:30 در صحن جامع حرم مطهررضوی برگزار می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات