۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۴۳۳۱۴۲
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

تشدید تحریم ها و تورم در هر لباس و مقامی، خدمت به آمریکا است/ کسانی که با اصلاح نظام بانکی مخالفت می کنند مشکل فرهنگی دارند

عبدالملکی با اشاره به تبعات واردات بی رویه و مصرف کالای خارجی گفت: با توجه به اینکه اهداف عملیاتی تحریم ها، تورم، بیکاری و قحطی شدید است هر که سبب تشدید این موارد شود در هر لباس و مقامی که باشد به امریکا خدمت می کند و با ملت ایران می جنگد.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کارگاه آموزش تخصصی مفاهیم و ملزومات اقتصاد مقاومتی، شامگاه پنجشنبه با حضور حجت الله عبدالملکی، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در حسینیه قرآن و عترت برگزار شد.

 

راه حل جنگ اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است نه اقتصاد مذاکراتی

عبدالملکی در این کارگاه، راه حل پیروزی در جنگ اقتصادی را اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: تفکر دیگری می گوید راه حل این است که بداخلاقی با مستکبران را کنار گذاشته و مذاکره کنیم تا تحریم ها را بردارند بر این اساس هر چند ظاهرا دم از پیگیری تحقق اقتصاد مقاومتی می زنند اما در عمل نیازی به آن نمی بینند.

 

وی افزود: اقتصاد مذاکراتی ناشی از دو دیدگاه اشتباه است؛ نخستین اشتباه این است که همه مشکلات را ناشی از تحریم بدانیم و دیگر اینکه تصور کنیم با مذاکرات، تحریم ها رفع می شود؛ دولت در برجام به دنبال رفع تحریم ها بود اما اکنون که این اتفاق نیفتاده انکار می کند که چنین هدفی داشته است.

 

همه تحریم ها برگشت پذیر است

استاد دانشگاه با بیان اینکه وضعیت لغو تحریم ها در برجام غیرقابل اعتماد است، گفت: بیش از 50درصد تحریم ها در برجام مدنظر قرار نگرفته و رفع 50 درصد دیگر هم منوط به گزارش آژانس از اقدامات ایران است.

 

وی تصریح کرد: برجام سندی است که از نظر حقوقی الزام آور نیست زیرا ابتدای آن قید شده است اقدام داوطلبانه؛ یعنی هر گاه یکی از طرفین خواست آن را نقض می کند اما آنچه آن را الزام آور کرده، قطعنامه 2231 شورای امنیت است که از ایران خواسته موشک هایی را که طراحی شده اند به منظور قابلیت حمل کلاهک مطالعه و آزمایش نکند.

 

عبدالملکی اضافه کرد: مطابق این قطعنامه این اختیار به آژانس داده شده است که فراتر از برجام هر اقدامی از ایران درخواست کند. بر این اساس، در پی آزمایش موشکی اخیر ما انگلیس و امریکا به شورای امنیت شکایت کردند اما با ادعای روسیه مبنی بر اینکه این موشک ها قابلیت حمل کلاهک نداشته و مشمول قطعنامه 2231 نمی شود، پرونده برای راستی آزمایی به پنل تخصصی آژانس بین المللی انرژی اتمی ارجاع شد.

 

وی ادامه داد: این روند قطعا به درخواست بازدید از برنامه موشکی منجر می شود و با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم اجازه بازدید از تأسیسات نظامی، آژانس گزارش می دهد که ایران قطعنامه را نقض کرده است بنابراین برجام لغو و تحریم ها باز می گردد.

 

این اقتصاددان با اشاره به اینکه در برجام، امریکا تعهدی به لغو تحریم ها ندارد و صرفا تعلیق مطرح است( به جز چند مورد جزئی)، افزود: بنابراین نه تنها تحریم های کنگره امریکا باقی است بلکه کنگره می تواند اجازه تعلیق تحریم ها را هم از رییس جمهور امریکا بگیرد از این رو ما نه با امریکا که با دولت امریکا مذاکره کرده ایم.

 

دلیلی ندارد امریکا از هزینه های لغو برجام بترسد

عبدالمالکی یادآور شد: دلیلی ندارد امریکایی که سالانه 180 میلیارد دلار(معادل نیمی از اقتصاد ایران) برای حفظ تحریم های ایران هزینه می کند و به شرکت های مشارکت کننده در تحریم ایران یارانه می دهد، از هزینه های سیاسی لغو برجام بترسد.

 

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده ایرانی به واقع همه تلاش خود را انجام داد تا به بهترین نتیجه برسد اما همین بهترین اصلا قابل اعتماد نیست چرا که نظام تحریم ها علیه ایران، نظام محکمی است و با امثال برجام شکسته نمی شود.

 

استاد دانشگاه درباره نحوه تعامل با برجام گفت: برخی می گویند خود رهبری که برجام را تأیید کردند چرا آن را نقد می کنند؟ پاسخ این است که تأیید ایشان اولا به شرط رعایت خطوط قرمز و بعد رعایت شرایط 9 گانه بود اما هیچ یک از این ها محقق نشد.

 

وی با اشاره به ابهام آینده برنامه هسته ای در برجام، تصریح کرد: اینکه می گوییم مذاکره مشکلی را حل نخواهد کرد به معنای نفی کلی مذاکره نیست بلکه بدین معناست که مذاکره برای رفع مشکلات اقتصادی امری بیهوده است.

 

اقتصاد مقاومتی صرفا مربوط به شرایط تحریم نیست

عبدالملکی در تبیین نتایج و فواید اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: برخی اقتصاد مقاومتی را صرفا مربوط به شرایط تحریم می دانند و می گویند چون با اجرای برجام، تحریم ها لغو می شود، نیازی به اجرای اقتصاد مقاومتی نیست که در پاسخ باید گفت اولا برجام از تیرماه سال گذشته تصویب شده اما تحریم ها نه تنها لغو نشده بلکه 54 طرح ضد ایرانی نیز از آن زمان تاکنون در کنگره امریکا مطرح شد در حالی که پیش از برجام، این رقم 30 طرح بود.

 

وی افزود: از سوی دیگر امریکایی ها از اول علنا مطرح کردند که برنامه هسته ای تنها یکی از مشکلات ما با ایران است و پس از آن نوبت به برنامه موشکی، تروریسم(دفاع از مقاومت اسلامی) و حقوق بشر(احکام اسلام و قرآن) می رسد.

 

هدف اقتصاد مقاومتی رساندن ما به قله های اقتصادی است

استاد دانشگاه ادامه داد: مهم تر از همه اینکه هدف اقتصاد مقاومتی، به جای مدیریت اقتصاد در شرایط تحریم، رساندن ما به قله های اقتصادی است و اگر اجرایی شود، بخش های مختلف تولیدی به فعلیت می رسند و طی 35 سال آینده ایران تا جایگاه قدرت دوم اقتصادی جهان پس از چین پیش می رود در حالی که اکنون در رده 19 جهان قرار دارد.

 

عبدالملکی خاطرنشان کرد: البته اقتصاد مقاومتی یک امر نسبی است و اینگونه نیست که نتیجه آن فقط بعد از 35 سال باشد بلکه آثار و برکات آن طی این مدت نیز به وضوح ملموس خواهد بود.

 

دشمنی امریکا با ایران برای مهار تمدن اسلامی است/ به جای فرافکنی، بجنگیم

وی با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب، اصل دشمنی امریکا با ایران، مشکل تمدنی است نه هسته ای و مواردی از این دست، گفت: خود آن ها اعتراف می کنند که ایران پس از فرهنگ(معارف اهل بیت و قرآن) و علم(چهارمین قدرت علمی جهان در آینده)، دارد اقتصاد را نیز به عنوان سومین رکن تمدنی خود کامل می کند که نابودی تمدن غرب را در پی خواهد داشت از این رو درصدد مهار این تمدن هستند و با توجه به اینکه تاکنون از جنگ نظامی و سیاسی نتیجه نگرفته اند به جنگ اقتصادی روی آورده اند.

 

کارشناس اقتصاد مقاومتی یادآور شد: مانند هر جنگ دیگری هر یک از ما باید سنگر خود را در جبهه جنگ اقتصادی شناسایی و در آن بجنگیم و به جای فرافکنی( که از دست ما کاری نمی آید و...)، برای تبیین برنامه ها و نقش های هر یک از افراد در این جنگ تلاش کنیم.

 

اقتصاد مقاومتی برای همه ملت ها و دولت ها کارآیی دارد

عبدالملکی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که در شرایط دشواری، تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد بر این اساس اقتصاد مقاومتی برای همه ملت ها و دولت ها کارآیی دارد.

 

وی، استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت اقتصادی را اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی عنوان و اظهار کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، استقلال فرهنگی و سیاسی ما در گرو استقلال اقتصادی است. استقلال اقتصادی به معنای تولید همه چیز در داخل نیست بلکه به معنای تنظیم رابطه اقتصادی با جهان به نحوی است که طرف مقابل وابسته تر باشد و نتواند ما را تهدید و تحریم کند.

 

استاد دانشگاه با بیان اینکه جمهوری اسلامی، استقلال اقتصادی را به قیمت ریاضت مردم نمی خواهد، گفت: رفاه یعنی هر کس بخواهد کار کند فرصت شغلی داشته باشد و بتواند با صرف یک سوم شبانه روز وقت، امکانات و شرایط مناسبی را برای خانواده اش فراهم کند که امروزه تقریبا نیمی از جامعه در این وضعیت قرار دارند.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد اسلامی در بطن خود عامل پیشرفت است، افزود: پیشرفت اقتصادی نیز برای این است که به عنوان یک نظام اسلامی کشوری سرآمد و الگو باشیم و به فرموده رهبری ایرانی بسازیم که هر کس از هر جای جهان به آن نگاه کند معجزه اسلام را در سازندگی کشور و ملت ببیند.

 

تحریم های داخلی برای تشدید اثر تحریم های خارجی ایجاد شده است

عبدالملکی با طرح این پرسش که چرا با وجود رشد در هر سه رکن تمدنیِ فرهنگ، علم و اقتصاد پس از انقلاب، هنوز به وضعیت ایده آل نرسیده ایم؟، ابراز کرد: تحریم ها دو نوع داخلی و خارجی(نفتی،بانکی، کالایی) دارد که نوع اول، 80 درصد و نوع دوم که با هدف ناامید کردن و شوراندن مردم علیه نظام و انقلاب وضع شده است، حداکثر 20 درصد تحریم های ایران را شامل می شود.

 

وی اضافه کرد: مقامات غربی با علم و اذعان به اینکه تحریم ها واقعا قدرت فلج کردن زندگی مردم را ندارد، تحریم های داخلی را برای تشدید اثر تحریم های خارجی ایجاد یا تقویت کرده اند.

 

به گفته این استاد دانشگاه، تحریم های داخلی شامل تحریم تولیدکننده علیه مردم(با قیمت گذاری غیرمنصفانه)، مردم علیه تولیدکننده(با خرید اجناس خارجی و افزایش واردات)، بانک علیه تولیدکننده با ارائه وام های میلیاردی(بخش زیادی از وام بانک ها توافقات خاص خارج از مصوبات شورای پول و اعتبار میان بانک و وام گیرنده است که به طمع سود بیشتر صورت می گیرد)، دولت علیه تولید کننده(با بوروکراسی و سرگردان کردن تولیدکنندگان)، مدیران علیه مردم(با فرافکنی درباره مشکلات به جای حل آن ها) وجریان های سیاسی علیه مردم(با قرض دار کردن دولت های بعدی به گونه ای که به عنوان مثال، این دولت 10 برابر بودجه عمرانی دولت بعد پروژه کلنگ زنی می کند و دولت های بعد تا بیست سال دستشان برای آغاز پروژه های جدید بسته می شود) می شود.

 

اقتصاد مقاومتی یعنی مذاکره برای رفع تحریم های داخلی

وی، اقتصاد مقاومتی را به معنای مذاکره برای رفع تحریم های داخلی دانست و گفت: چرا کسی با بانک ها که 80 درصد پول مردم را در اختیار دارند مذاکره نمی کند؟. قواعد مربوط به تخلفات مالی دولت نیز انقدر پیچیده است که کسی جرأت نمی کند از دولت و تحریم های آن علیه مردم شکایت کند.

 

عبدالملکی درباره نقطه شروع مقابله با تحریم ها گفت: در این راستا، گزینه رفع خصومت های خارجی اشتباه است چرا که دشمنی ها ریشه دار است و از سوی دیگر حتی اگر تحریم های خارجی ملغی شود، با وجود باقی بودن تحریم های داخلی کاری جز فروش نفت خام بیشتر ودرنتیجه واردات بیشتر، از پیش نخواهیم برد.

 

وی یادآور شد: بر این اساس، مهمترین راه حل مقابله با تحریم ها، رفع خصومت های داخلی از طریق مذاکره برای رفع تحریم های داخلی است.

 

استاد دانشگاه با اشاره به این سخن رهبر معظم انقلاب که «وقتی ایران به قله رسید، همه دشمنی ها تمام خواهد شد»، گفت: در نگاه اول این جمله عجیب و شاید نادرست به نظر برسد اما وقتی دقیق تر می شویم به عمق راهبردی آن پی می بریم؛ بدین معنا که غرب مانند مسلمانان روحیه استشهادی ندارد که به هر قیمتی حاضر به مبارزه باشد بنابراین مادامی که بتواند ما را نابود کند می جنگد اما اگر ببیند ما به جای فرار، ایستاده ایم و نمی تواند ما را نابود کند ست از جنگ می کشد واز در دوستی وهمزیستی مسالمت آمیز وارد می شود.

 

شناخت اقتصاد مقاومتی به عنوان ابزار مبارزه در جنگ اقتصادی ضروری است

عبدالملکی با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نیاز به آموزش دارد، افزود: اقتصاد مقاومتی، ابزار مبارزه در جنگ اقتصادی است بنابراین شناخت آن برای آحاد مردم اهمیت بسیاری دارد چنان که در جنگ تحمیلی که جنگی نظامی بود، آموزش نظامی به عنوان ابزار جنگ نظامی در همه جا و برای همه رایج بود.

 

تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند فعالیت دائم و همزمان چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی است

وی تصریح کرد: اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی یعنی فعالیت دائم و همزمان چهار جبهه علمی(از طریق نظریه پردازی و تولید علم کاربردی در عرصه اقتصاد مقاومتی)، جبهه فرهنگی(از طریق گفتمان سازی و تبدیل اندیشه اقتصاد مقاومتی به باور عمومی و این که می توانند قدرت برتر شوند)، جبهه سیاسی(از طریق مطالبه گری دلسوزانه و عالمانه از حاکمیت، نخبگان، تولیدکنندگان و آحاد مردم و به تعبیر دیگر، امر به معروف و نهی از منکر اقتصادی) و جبهه اجرایی(از طریق اجرا و اقدام هر فرد نسبت به مأموریت های خود در جنگ اقتصادی) دارد.

 

نخستین کلان آموزه اقتصاد مقاومتی، دشمن شناسی است

این اقتصاددان برجسته درباره ماهیت و شدت جنگ اقتصادی گفت: دشمن شناسی ما باید تقویت شود نه این که حتی در اصل وجود یا عدم وجود دشمن تردید داشته باشیم و نیز بپذیریم جنگ اقتصادی به مراتب مهمتر از جنگ نظامی است.

 

عبدالملکی در تبیین ماهیت و برنامه های اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: نخستین کلان آموزه اقتصاد مقاومتی، دشمن شناسی است و دانستن اینکه هدف دشمن، آرمان ها و اصل وجود انقلاب(به عنوان تهدید برای تمدن غرب)  و هدف از تحریم ها، فلج کردن زندگی مردم با تشدید تورم، بیکاری و قحطی است.

 

عامل موفقیت تحریم های خارجی، ناکارآمدی های داخلی است

وی با بیان اینکه به فرموده رهبری، رویارویی امریکا با ایران را باید در چارچوب رویارویی چند قرن تمدن اسلامی و تمدن غرب تحلیل کرد، افزود: عامل موفقیت تحریم های خارجی، ناکارآمدی های داخلی همچون الگوی نامطلوب مصرف(تجمل گرایی،اسراف، خرید اجناس خارجی)، الگوی نامطلوب تولید و الگوی نامطلوب مدیریت اقتصادی است.

 

استاد دانشگاه با اشاره به ادعای فیشر، اقتصاددان بزرگ دنیا که می گوید تحریم های ما علیه ایران تنها اثرات سیاسی می تواند داشته باشد(مردم در اثر تحریم ها تصور کنند له و زمینگیر شده اند)، ادامه داد: نمونه این اثر سیاسی این است که امروز هر چه به مدیران و مسؤولان می گوییم کاری کنید می گویند تحریم هستیم و نمی توانیم در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند مسائل اقتصادی مانند مسائل ریاضی سخت است اما شما ریاضیدان های خوبی هستید.

 

تقویت تولید ملی و فرهنگ جهادی؛ دو رکن اقتصاد مقاومتی

وی، تقویت تولید ملی و نیز فرهنگ جهادی را دو رکن اقتصاد مقاومتی دانست و در تبیین ظرفیت های کشور در عرصه های مختلف گفت: جهاد تولیدکننده(ملاک تولیدکننده باید تولید بیشتر با کیفیت بالاتر و قیمت کمترباشد نه تولید بیشتر با کیفیت کمتر و قیمت و سود بالاتر) دراین زمینه بسیار اهمیت دارد.

 

اجازه رسانه ای شدن پیشرفت های صنعت نفت و گاز را نمی دهند

عبدالملکی تصریح کرد: نباید نفت و گاز را که از ابزارهای قدرت اقتصادی جمهوری اسلامی است خام بفروشیم؛ وزارت نفت ما هنوز بر اساس مدل انگلیسی که برپایه فروش نفت خام استوار است، اداره می شود و با اینکه توان فرآوری نفت خام در داخل وجود دارد و تجهیزات آن نیز تولید شده است اما حتی اجازه رسانه ای شدن این تولیدات را نمی دهند تا مردم مطمین نشوند که «ما می توانیم».

 

وی با بیان اینکه توان توسعه همه صنایع در داخل کشور وجود دارد، افزود: در کشاورزی می توانیم خودکفا و صادرکننده باشیم. ما به جای بحران آب، بحران مدیریت آب داریم(واردات آب مجازی یک توطئه است؛ حتی با همین نزولات جوی می توان کشاورزی وسیع داشت).

 

فرهنگ ما برخلاف تعالیم دینی ضدکارآفرینی و موافق کارجویی و استخدام است

استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه هر جوان ایرانی می تواند یک کارآفرین باشد، ادامه داد:  در جامعه ما کارآفرینی نه تنها ارزش نیست بلکه ضدارزش به شمار می رود؛ فرهنگ ما ضدکارآفرینی و موافق کارجویی و استخدام است در حالی که مطابق احادیث ائمه اطهار(ع)، استخدام امری مکروه است.  

 

عبدالملکی خاطرنشان کرد: کارآفرینی یک دانش است اما سیستم آموزشی ما کارآفرین تولید نمی کند و دانش آموزان طی سال ها تحصیل در آموزش و پرورش و آموزش عالی، حتی یک واحد فروش و عملیات اقتصادی نمی آموزند.

 

وی در ادامه افزایش بهره وری و کار مفید، استفاده دولت و مجلس از توان فکری 10 میلیون دانشگاهی، استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه با فرهنگ نزدیک برای صادرات و واردات و تقویت دیپلماسی اقتصادی را از دیگر ظرفیت های داخلی برشمرد.

 

اقتصاد مقاومتی نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلامی است

استاد دانشگاه، وجود دشمنان داخلی و خارجی را که در پی شکست در جنگ های سیاسی و نظامی به جنگ اقتصادی علیه ما روی آورده اند، مهم ترین ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: اقتصاد جمهوری اسلامی برگرفته از اقتصاد انقلاب اسلامی و اقتصاد انقلاب اسلامی برگرفته از اقتصاد اسلامی است.

 

وی، اقتصاد مقاومتی را نسخه معاصر نظام اقتصادی اسلامی(شکل عملیاتی اقتصاد اسلامی) و هدف اقتصاد اسلامی، فراهم کردن شرایط و مقدمات اقتصادی برای پیشرفت و حرکت انسان به سوی کمال مطلق معرفی و تصریح کرد: اجزای اقتصاد اسلامی شامل بخش معرفتی(الگوی مطلوب، وضعیت موجود و الگوی تغییر) و بخش رفتاری است که بخش معرفتی(معارف اقتصاد اسلامی) در سه بخش مکتب(آیین و دستورات اقتصادی)، نظام(شکل و ساختار اقتصادی) و علم(پدیده ها وروابط علی و معلولی نظام اقتصادی) خلاصه می شود.

 

جامعیت و اهمیت سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

عبدالملکی با اشاره به اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تعاملی بین مکتب اقتصادی اسلام و شرایط زمانی و مکانی کشور است، افزود: نظام اقتصادی اسلام حاصل تابش انوار مکتب اقتصادی اسلام به آیینه شرایط زمان و مکان است که اگر این آیینه(شرایط) در شرایط خصومت قرار گرفت، بازتاب آن اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی از جنس نظام است و برای اجرای آن باید با برنامه ریزی اقتصادی و فرهنگی نظام طراحی شود، گفت: وقتی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را که در سال 92 ازسوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد دقیق مورد بررسی قرار می دهیم، توجه به همه لوازم اقتصاد مقاومتی از جمله جهاد اقتصادی(با محوریت عبودیت انسان نه اصالت سود)، تقویت تولید ملی، اصلاح نظام بانکی با رویکرد جهادی و برنامه ریزی فرهنگی در اقتصادی مقاومتی در آن مشهود است.

 

کسانی که  با اصلاح نظام بانکی مخالفت می کنند مشکل فرهنگی دارند

وی، فرهنگ اقتصادی را به معنای شیوه انجام امور اقتصادی و به دلیل نقش آن در پایه ریزی نظام اقتصادی، بسیار مهم دانست و افزود: فرهنگ شامل بینش ها و گرایش های افراد است و این دو تحت اثر ایدئولوژی قرار دارند که در جامعه اسلامی باید اسلام ناب باشد اما امروز مدیران اغلب بی اعتنا به فرهنگ اقتصادی برنامه ریزی می کنند. کسانی که  با اصلاح نظام بانکی مخالفت می کنند مشکل فرهنگی دارند و در گرایش ها و بینش هایشان کراهت ربا جایگاهی ندارد.

 

نحوه فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی

عبدالملکی با بیان این که برخی در اثر عدم شناخت یا عمدا، اقتصاد مقاومتی را ارتقای کارآیی می دانند که به ضدیت با خدا می رسد، تصریح کرد: برای فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی باید مؤلفه های محتوای فرهنگی را استخراج و تولید و سپس به شکل مناسب توزیع کنیم که این مؤلفه ها سه بعد رفتار مصرفی(نوع کالا میزان و زمان مصرف کالا)، رفتار تولیدی(چه کالایی در چه زمان تولید و کجا و به چه قیمت عرضه شود) و رفتار مدیریتی را شامل می شود.

 

آثار تقویت تولید ملی / منابع کشور در عرصه های مختلف معطل مانده

استاد دانشگاه، برنامه ریزی اقتصادی را بیشتر ناظر به اصلاحات ساختاری و سخت افزاری دانست و افزود: افزایش موجودی کالا در اقتصاد، کاهش تورم، کاهش وابستگی به کالای خارجی، کاهش نیاز به ارز، افزایش اشتغال و درآمد در پی افزایش تولید، افزایش درآمدهای دولت و در نهایت بی اثر شدن تحریم ها از آثار تقویت تولید ملی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و رفع خصومت ها است.

 

وی یادآور شد: کشور ما کشوری وسیع اما مجهز و دارای منابع طبیعی، اقلیمی، جغرافیایی و انسانی و مانند یک بمب پر از انرژی است اما این انرژی تاکنون آزاد نشده است چرا که چاشنی ندارد و چاشنی آن، به کار انداختن نیروی انسانی با ارائه امکانات و زمینه های از سوی دولت است.

 

نیازمندی های تقویت تولید ملی

عبدالملکی با تأکید بر اینکه تولید ملی هم امری ضروری است و هم ما توان آن را داریم، شش عامل بازار و تقاضا، نیروی کار، ایده و ابتکار برای اقتصاد دانش بنیان، سرمایه، مواد اولیه(نفت و گاز، معادن و محصولات کشاورزی)، اقتصاد دانش بنیان، اصلاح نظام مالی یارانه ها و عملکرد مناطق آزاد و فرهنگ تولید را از نیازمندی های تقویت تولید ملی معرفی کرد و گفت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هر شش عامل را تأمین می کند لذا رهبری تأکید دارند سیاست ها با هم پیش روند.

 

مأموریت های جبهه های مختلف اقتصاد مقاومتی

وی با بیان اینکه برای تقویت تولید ملی باید اصلاحات سخت افزاری مانند کارآفرینی صورت گیرد، فعال شدن دائم و همزمان چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی را از  مقدمات تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و ادامه داد: مأموریت جبهه علمی، تولید علم با رویکرد اسلامی، کمک به تکمیل نظریه اقتصاد مقاومتی در حوزه مأموریت خود و شناسایی حوزه های آسیب پدذیر کشور و رفع آن ها در حوزه کاری خود است.

 

این کارشناس اقتصاد مقاومتی، مأموریت جبهه فرهنگی را تبیین مفهوم واقعی اقتصاد مقاومتی و اطلاع رسانی توانمندی ها به منظور ارتقای سطح عمل به اقتصاد مقاومتی عنوان و اظهار کرد: تقویت فرهنگ جهادی، روحیه خودباوری، روحیه خلاقیت، دانش، عقاید، احکام و اخلاق اقتصادی(تربیت اقتصادی صحیح) و مبارزه با مفاسد اقتصادی(قضایی و فرهنگی) عناصر اساسی در فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی است.

 

عبدالملکی، مطالبه موثر و عالمانه از همه گروه ها برای ایفای نقش خود در اقتصاد مقاومتی و همراه با عمل(شروع از خود) را از مأموریت های جبهه سیاسی نام برد و گفت: مأموریت جبهه اجرایی نیز این است که هر کس در هر جا هست عملیات اقتصاد مقاومتی را در پنج عرصه مصرف، تولید، انتخاب، تربیت و مدیریت از خود شروع کند.

 

مأموریت های اجرایی در حوزه مصرف

وی افزود: در عرصه مصرف(عمومی و حرفه ای)، اجرای اقتصاد مقاومتی شامل مصادیقی چون مصرف کالای ایرانی تا حد امکان(واردات باعث از دست دادن چهار میلیون فرصت شغلی شده در حالی که کل بیکاری 5 میلیون نفر است)، عدم اسراف، پرهیز از تجمل و مصرف گرایی، تغذیه صحیح(خانگی)،  بهره وری، بیماری، افزایش مخارج خانوار، پرهیز از احتکار خانگی(عدم خرید بیش از نیاز) و عدم تقاضای سرمایه برای کالای مصرفی(مانند خرید دلار) می شود.

 

مأموریت های اجرایی در حوزه تولید

استاد دانشگاه اضافه کرد: ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهره وری( با ارتقای دانش، مهارت، همت، توکل و...)، پس انداز و سرمایه گذاری صحیح و کاهش هزینه های غیرلازم، سرمایه گذاری در تولید یا خرید سهام عرضه اولیه(به جای بورس)، استفاده مناسب از توان کار و بیکار نماندن به هوای درآمد بیشتر(بیکاری داوطلبانه در اقتصاد اسلامی مکروه است) و کمک به تولید محصولات مورد نیاز کشور از لوازم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در عرصه تولید است.

 

مأموریت های اجرایی در حوزه سیاسی

عبدالملکی، انتخاب کارگزاران معتقد به اقتصاد مقاومتی را از لوازم عرصه سیاسی و تربیت اقتصادی صحیح با استفاده از حیطه نفوذ تربیتی را لازمه عرصه تربیتی اقتصاد مقاومتی عنوان و تصریح کرد: عرصه تربیت شامل حوزه عقاید(توکل، رزاقیت خدا، اثر تقوا بر برکت، اثر سعی)، احکام(حلال و حرام اقتصادی)، اخلاق(وقف، انفاق، محبت، خلاقیت و...)  و سواد اقتصادی(مدیریت اقتصادی فردی، کارآفرینی، مفاهیم اقتصادی، بینش اقتصادی و...) است.

 

وی با انتقاد از اینکه در کشوری که همه مردم با بانک سروکار دارند حتی یک واحد بانکداری اسلامی تدریس نمی شود، گفت: هر که جایگاهی در مدیریت اقتصادی کشور دارد باید اولا به مبانی اقتصاد مقاومتی پایبند باشد دوما توجه ویژه به سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی داشته باشد(سیاست ها را مطالعه و مشخص کند در حوزه کاری خود چه اقدامی می تواند انجام دهد).

 

نوآوری، کلید روش شناختی اقتصاد مقاومتی است

استاد دانشگاه با بیان اینکه نوآوری، کلید روش شناختی اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: اگر الگوی اقتصاد مقاومتی به جای رهبر ایران توسط هر شخصیت دیگری در دنیا مطرح شده بود بدون شک جایزه نوبل می گرفت.

 

تشدید تحریم ها و تورم در هر لباس و مقامی، خدمت به امریکا است

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اهداف عملیاتی تحریم ها، تورم، بیکاری و قحطی شدید است هر که باعث تشدید این موارد شود در هر لباس و مقامی که باشد به امریکا خدمت می کند و با ملت ایران می جنگد.

 

شکل گیری بیداری اسلامی؛ عامل تشدید تحریم های اقتصادی پس از فتنه88

عبدالملکی درباره عوامل تشدید تحریم های اقتصادی پس از فتنه88 اظهار کرد: قطعا عامل این امر، برنامه هسته ای نبوده است چرا که اوج برنامه هسته ای ایران مربوط به پیش از سال 88 یعنی سال های 82 و85 بود، همچنین بیشتر تحریم های جدید، غیرهسته ای بود و از سوی دیگر اگر اینگونه بود باید پس از تصویب برجام خصومت ها کمتر می دش اما شدت یافت.

 

وی ادامه داد: خطرات اقتصادی نظام اسلامی برای غرب نیز به دلیل وابستگی تمدن غرب به جهان اسلام از جهت بازار و منابع نفت و گاز دلیل موجهی نیست و تنها دلیل آن شکل گیری بیداری اسلامی و نفی سلطه اقتصادی غرب با الهام گیری از انقلاب اسلامی ایران است.

 

75 درصد واردات کشور بیهوده است

استاد دانشگاه، امید بستن دشمن به ناکارآمدی های اقتصادی داخلی برای تشدید تأثیر تحریم های خارجی را ماهیت خصومت های اقتصادی داخلی پس از فتنه88 عنوان و خاطرنشان کرد: 75 درصد واردات کشور بیهوده است زیرا یا مشابه داخلی آن ها یا توان تولید آن ها در داخل وجود دارد./503/930/ب1

 

ارسال نظرات