۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۳۳۰۸۳
جامعه شناس حوزوی:

هنجارهای دینی استخراج و رسانه‌ای شود

حجت الاسلام بستان با بیان این که رسانه یک ابزار در خدمت انسان است و تنها می تواند برخی موارد را پر رنگ کند، گفت: باید هنجارهای دینی را استخراج و آن را به وسیله رسانه در جامعه پر رنگ کرد.
حسین بستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین بستان، جامعه شناس حوزوی، پیش از ظهر امروز در نشست علمی راهکارهای رسانه ای تحقق تربیت اسلامی در خانواده که در اداره کل پژوهش های اسلامی رسانه استان قم برگزار شد اظهار داشت: ما در مباحث هنجاری خلأ جدی داریم و باید به سمتی برویم که مدل سازی هنجاری انجام دهیم و نگاه جامع دین را تبیین بکنیم تا به یک الگو برسیم.

 

وی با بیان اینکه در مسائل اجتماعی باید حدود احکام اسلامی به صورت مشخص تبیین شود، گفت: همانطور که در جامعه رویکردهای متعدد وجود دارد در رسانه هم این تشطط وجود دارد و تمام دیدگاه ها در رسانه وجود دارد.

 

حجت الاسلام بستان با بیان این که باید در قیاس کردن و تطبیق فرهنگ با احتیاط بیشتری عمل کنیم، افزود: بر اساس خرده فرهنگ ها نمی توان گفت که جوانان ما دیگر اقتدار پدر را قبول نمی کنند زیرا نباید دچار مرکز گرایی شویم و با نگاه به بخشی از جامعه این معضل را به تمام جامعه تعمیم دهیم.

 

وی با بیان اینکه این طور نیست که رسانه تمام ذهن افراد را جهت می دهد، اظهار داشت: رسانه یک ابزار در خدمت انسان است و تنها می تواند برخی موارد را پر رنگ کند؛ باید مدل‌های هنجاری دینی را دقیق استخراج کرد و به وسیله رسانه آن را در جامعه پر رنگ کرد.

 

جامعه شناس حوزه علمیه رجوع به فطرت را بحث مبنایی عمیق دانست و خاطرنشان کرد: فطرت نمی تواند در مسائل خُرد به ما راهکار بدهد؛ خیلی از مسائل را نمی توان به صورت کلی به فطرت عرضه کرد و به جواب مشخصی رسید و اگر قرار بود با فطرت خود همه چیز را بفهمیم ارسال رسل هم بی معنی می شد./843/پ203/ی

ارسال نظرات