۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۴۳۲۹۷۰
استاد حوزه و دانشگاه:

فراگیر شدن نور ایمان در قلب، شک و شرک را از بین می برد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مهم ترین راه تقویت ایمان بصیرت داشتن در زمانی است که حق و باطل قابل تشخیص نیستند و گروه اندکی اهل حق و گروهی کثیری اهل باطل هستند، اگر در این زمان از امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم، ایمانمان تقویت می شود.
حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمید رضا مهدوی ارفع عصر امروز و بعد از مراسم جزء خوانی در حوزه علمیه امام صادق(ع) خیابان چهار باغ عباسی، گفت: مهم ترین راه تقویت ایمان بصیرت داشتن در زمانی است که حق و باطل قابل تشخیص نیستند و گروه اندکی اهل حق و گروهی کثیری اهل باطل هستند، اگر در این زمان از امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم، ایمانمان تقویت می شود.

 

وی در ادامه مباحث مربوط به مسأله ایمان از دیدگاه نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع) افزود: امیرمؤمنان(ع) در خطبه چهارصد و نود و یکم نهج البلاغه در زمینه آثار ایمان در قلب انسان فرموده اند، «ایمان نقطه ای نورانی در قلب ایجاد می کند و با فراگیر شدنش در تمام قلب همه شک و شرک را از بین می برد و انسان را به یقین کامل می رساند».

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع ادامه داد: اگر به حکمت دویست و پنجاه و دوم توجه کنیم دلیل وجوب ایمان از طرف خداوند این گونه بیان شده، خداوند ایمان را برهمه لازم کرد تا قلب ها از شرک پاک شود.

 

کارشناس مسائل مذهبی با استناد به آیه صد و هفتاد و سوم سوره آل عمران که می فرماید«الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ» ابراز کرد: مهم ترین راه تقویت ایمان بصیرت داشتن در زمانی است که حق و باطل قابل تشخیص نیستند و گروه اندکی اهل حق و گروهی کثیری اهل باطل هستند، اگر در این زمان از امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم، ایمانمان تقویت می شود.

 

وی جملات نهج البلاغه را تفسیر قرآن دانست و گفت: در بسیاری از آیات قرآن کلمه ایمان در کنار کلمه عمل صالح آمده ولی دلیل آن بدون مراجعه به نهج البلاغه مشخص نیست، وقتی به نهج البلاغه مراجعه می کنیم، امیرمؤمنان(ع) می فرمایند، با ایمان می توان به عمل صالح رسید و با انجام عمل صالح ظرفیت ایمان زیاد می شود، از این حکمت التزام در کنار هم بودن ایمان و عمل صالح در آیات قرآن مشخص می شود.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع در تبیین لوازم ایمان از دیدگاه نهج البلاغه اذعان کرد: در خطبه صد و هفتاد و ششم نهج البلاغه امیرمؤمنان(ع)، عمل صالح، آینده نگری، استقامت، صبر و پرهیزکاری را به عنوان لوازم ایمان می دانند، لوازمی که وجود آن بعد از انقلاب در افراد حزب الهی کاملاً هویدا بوده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه پنجاه و ششم نهج البلاغه که امیرمؤمنان(ع) در آن می فرمایند، «در رکاب پیامبر خدا بودیم و با خانواده خود می جنگیدیم، این مبارزه بر ایمان و تسلیم ما می افزود و ما را در جاده صبر و بردباری نگه می داشت»، تبیین کرد: ای مسؤولان بدانید راه تقویت ایمان کنار گذاشتن روابط خویشاوندی و برقراری عدالت الهی است.

 

وی با استناد به خطبه صد و نود و دوم نهج البلاغه که ویژگی های یک حزب الهی واقعی را برمی شمارد، اذعان کرد: بارزترین فرد حزب الهی خودِ شخص امیرمؤمنان(ع) هستند که در مورد خودشان می فرمایند، همانا من کسی هستم که از هیچ سرزنشی نمی ترسم، شب زنده دار و روشنی بخش روزم، به دامن قرآن پناه برده ام و سنت های خداوند و رسولش را زنده می کنم.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع در پایان گفت: البته افراد حزب الهی دیگری هم وجود دارد که از لحاظ مقام پایین تر از امیرمؤمنان(ع) هستند، نمونه بارز آن ها شهدا جنگ های دوران پیامبر(ص) که امیرمؤمنان(ع) در فراغ آن ها اشک می ریختند، بماند که قائم مقام مُنعَزِل امام خمینی(ره) در مورد شهدای جنگ هشت سال دفاع مقدس گفت، «خون شهدا به هدر رفت» و با این حرف دلِ خانواده های شهدا را خون کرد ولی بلافاصله امام خمینی(ره) از خانواده های شهدا معذرت خواهی کردند و گفتند، «در این جنگ هیچ چیز به هدر نرفت و ما اصلاً ضرری نکردیم»./867/202/ب2

ارسال نظرات