۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۴۳۲۸۲۲
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی:

معاد نباشد حکمت خدا زیر سؤال می رود

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در جلسه تفسیر قرآن کریم در مدرسه علمیه نواب با حکیمانه و عادلانه خواندن مسأله ی معاد گفت: اگر معاد نباشد حکمت خدا زیر سؤال می رود.
حجت الاسلام قرائتی نواب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، جلسه تفسیر قرآن کریم با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در مدرسه علمیه نواب با موضوع معاد برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با عقلایی خواندن اصل معاد گفت: معاد اصلش دارای دلیل عقلی است اما جزئیاتش دلیل عقلی ندارد و در ایمان به کلیات لازم است که انسان ایمان به جزئیات هم داشته باشد.

 

وی ادامه داد: دلیل عقلی معاد دو مسأله است اول اینکه خداوند حکیم است دوم اینکه خداوند عادل است، چون اگر معاد نباشد حکمت خدا زیر سؤال می رودکه دلیل از خلقت ما چه بوده است، خداوند در قرآن می فرماید « ا فحسبتم انما خلقناکم عبثاً و انکم الینا راجعون» معاد هست چون اگر نباشد کار خداوند حکیمانه نخواهد بود.

 

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: مردم دو دسته اند«فمنکم مؤمن فمنکم کافر» حال این دو بنا به فرموده قرآن برابر نیستند بنابراین هر کدام باید جزای اعمال خود را ببینند اما در این دنیا نیز جزا کامل وجود ندارد ، گاهی خداوند یک گوشمالی به بعضی ها می دهد اما اینطور نیست که انسان جزای تمام خوبی ها وبدی ها را بتواند در این دنیا ببیند، حال این سؤال مطرح است که چرا خداوند جواب همه ی خوبی ها و بدی ها را در این دنیا نمی دهد ؟ این دلیل دارد ، دربعضی از اوقات کسی از دنیا رفته ولی آثار اعمالش تا ابد باقی است و به او میرسد این یک دلیل است بعضی اوقات اینقدر میزان جنایت و یا عبادت بالا و بسیار است نمی شود جزایش را در دنیا داد.

 

وی در ادامه افزود: بعضی ها در دنیا ظاهرشان خوب است ولی باطنشان خراب و یا اعمال خوبی انجام می دهند اما برای خدا نیست، خداوند در قرآن می فرماید «لیسئل الصادقون عن صدقهم» سؤال می شود که راستگویی شان برای که و چه بوده است برای خدا بوده است یه برای غیر او.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر خدایی بودن اعمال گفت: مستحب هم اگر برای غیر خدا باشد باطل است چه برسد به اعمال واجب.

 

وی در پایان با تقسیم بندی حساب ها در روز قیامت در قرآن گفت:چهار نوع حساب در قرآن داریم دسته اول حساب آسان «حساباً یسیراً» دسته دوم حساب سخت « حساباً شدیدا»  دسته سوم کسانی هستند که بی حساب به جهنم می روند «فلا نقیم لهم یوم القیامة وزناً» و دسته آخر کسانی هستند که بی حساب به بهشت می روند حال این حساب ها یر چه حسابی است بر این حساب است که شما با مردم چگونه حساب می کنید اگر سخت بگیرید خداوند هم سخت می گیرد و اگر آسان بگیرید خداوند هم بر شما آسان خواهد گرفت../863/202/ب3

 

محمد عبیسی
ارسال نظرات