۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
کد خبر: ۴۳۲۸۰۴
حجت الاسلام مؤمنی تبیین کرد؛

آثار و فواید اجتماعی تواضع و فروتنی

حجت الاسلام مؤمنی به تبیین آثار و فواید اجتماعی تواضع و فروتنی پرداخت و گفت: هر فردی معرفت و شناخت بیشتری نسبت خداوند داشته باشد، نسبت به دیگران متواضع‌‌تر است.
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در مسجد اعظم قم، به تبیین آثار و فواید اجتماعی تواضع و فروتنی پرداخت و گفت: در آیات و روایات بر ضرورت تواضع و فروتنی بسیار تأکید شده است و امیرمؤمنان در خطبه متقین مهم ترین ویژگی مؤمنان را فروتنی بیان کرده است.

 

حجت الاسلام مؤمنی بیان کرد: در روایات ائمه اطهار(ع) آورده شده است که عالم فردی است که نسبت به دیگران فروتنی و تواضع بیشتری داشته باشد، زیرا به هر میزانی که علم فرد افزایش می­یابد، معرفت وی به خداوند گسترش خواهد یافت، بنابراین هر فردی معرفت و شناخت بیشتری نسبت خداوند داشته باشد، نسبت به دیگران متواضع‌‌تر است.

 

وی تواضع در برابر خداوند، ائمه اطهار، پدر و مادر، دیگران را از اقسام تواضع و فروتنی بیان کرد و افزود: خواندن نماز یکی از راهکارهایی که برای مقابله با تکبر و به دست آوردن فروتنی در روایات بیان شده است و مناسب است که انسان خشوع و افتادگی در درگاه الهی داشته باشد.

 

حجت الاسلام مؤمنی بیان کرد: شیخ انصاری از عالمان بزرگ نجف بوده است و سالیان طولانی است که کتاب های وی در حوزههای علمیه تدریس میشود و کسب این مقام بدین جهت است که شیح انصاری با خشوع و فروتنی ویژه ای به بارگاه حضرت علی(ع) زیارت می کرد.

 

وی با بیان این که تواضع در برابر پدر و مادر سبب افزایش مقام و بزرگی انسان میشود، عنوان داشت: در سیره رهبر معظم انقلاب چنین آمده است که زمانی که پدر ایشان به بستر بیماری افتاد؛ برای خدمت پدر خویش درس حوزوی را در قم رها کرد و به مشهد رفتند و در خدمت پدر خویش بودند.

 

حجت الاسلام مؤمنی در ادامه سخنانش بیان کرد: متأسفانه برخی از افراد زمانی که به موقعیت اجتماعی مناسب می­رسند، دچار کبر و غرور می شوند و از اخلاق اسلامی دور می شود.

 

وی در ادامه سخنانش به تببین سیره زندگی حضرت خدیجه کبری پرداخت و گفت: حضرت خدیجه از موقعیت اجتماع و مالی مناسبی برخودار بوده است و بسیاری از سرمایه داران عرب خواستار ازدواج با ایشان بودند اما وی پیامبر اسلام(س) به همسری برگزید

 

استاد حوزه علمیه قم ابراز کرد: در برخی از منابع اهل سنت این گونه امده است که حضرت خدیجه قبل از پیامبر دارای همسرانی بوده و زمان ازدواج با پیامبر بیوه بوده است، در حالی در منابع شیعی این مسأله رد شده و تنها همسر حضرت خدیجه(س) رسول گرامی اسلام(ع) بوده است.

 

 حجت الاسلام مؤمنی بیان کرد: حضرت خدیجه(س) نخستین زنی بود که به پیامبری حضرت محمد(ص) ایمان آورد و وی تمام مال و سرمایه خویش را برای ترویج و تبلیغ سلام در اختیار پیامبر اسلام(س) قرار داده است.

 

وی در بخش دیگر از سخنانش به ویژگی های ازدواج حضرت خدیجه با پیامبر اسلام(ص) پرداخت: حضرت خدیجه(س) شناخت کامل، شرافت، امانت داری و خوش اخلاقی پیامبر اسلام(ص) را از معیارهای ازدواج خویش با پیامبر اسلام(س) بیان کرده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که سیره زندگی حضرت خدیجه با پیامبر اسلام بهترین الگو برای جوانان است، گفت: ازدواج جوانان باید دور از احساس و عقلانی انجام شود و مناسب گزینه های انتخاب همسر از سوی برزگترها مطرح شود اما تصمیم نهایی را جوانان برای ازدواج بگیرند.

 

حجت الاسلام مؤمنی ابراز کرد: بیشتر ازدواج های دانشجویی بر اساس تصمیمات احساسی انجام می­شود، بنابراین آمار طلاق دانشجویی بسیار زیاد است./998/پ202/ی

ارسال نظرات