۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵
کد خبر: ۴۳۲۶۶۲
استاد حوزه علمیه تبریز:

تهذیب نفس فرآیندی یک شبه نیست

حجت الاسلام بهروزی گفت: برای کسب تقوای الهی و تقرب به درگاه احدیت، بایستی در هر حال و هر لحظه اعمال، رفتار، گفتار و نگاه خود را کنترل کنیم.
حجت الاسلام بهروزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام بهروزی، استاد حوزه علمیه تبریز و کارشناس مسائل خانواده امروز در نشست چشمه سار معرفت در مسجد دارالسلام تبریز، اظهار داشت: تقوا عملی ظاهری نیست؛ اگر ظاهرپرست شویم، به پیرو آن انحرافات زیادی در انتظار خواهد بود، که از جمله این انحرافات می توان به رایج شدن نفاق در جامعه یاد کرد.


وی خاطرنشان کرد: ظاهرپرستی به این معناست که انسان ها دیگر به پیشرفت، تعالی و محتوا توجهی نمی کنند و هر کس تلاش دارد تا نمای زیبایی داشته باشد؛ اما در مقابل متقین کسانی هستند که به محتوا توجه می کنند. از سوی دیگر اگر انسان تنها بر ظاهر تاکید کند، دارای شخصیتی پوچ و توخالی خواهد بود.


این استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به ویژگی‌های متقین در اسلام گفت: افراد باتقوا چون زیباشناس هستند، دنبال زیبایی می روند و مشتری زیبایی دل بوده نه ظاهر، بنابر این باید دارای یک سری فضایل و مناقب اخلاقی باشیم تا سلطه جویان منافق و ظاهر فریب نتوانند بر ما چیره شوند.


حجت الاسلام بهروزی صداقت و راستگویی را از دیگر مشخصات افراد متقی عنوان کرد و افزود: راستگویی باید از صفات اصلی مسلمان باشد، چون نماد اسلام است هر حرف را نباید گفت؛ هرچند راست باشد، پس باید روی حرف زدنمان نیز نظارت داشته باشیم تا حرف درستی زده باشیم و کیفیت سخن خود را کنترل کنیم.


وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) گفت: آن حضرت فرمودند؛ «فاجعل قلبک قبله للسانک، لا تحرکه الا باشاره القلب و موافقه العقل و رضی الایمان» یعنی قلب خود را قبله زبانت قرار ده و جز با اشاره دل و موافقت عقل و رضایت ایمان زبان را به حرکت در نیاور. این جمله حکیمانه نشان از اهمیت نظارت بر گفتار است.


حجت الاسلام بهروزی با اشاره به حدیثی دیگر از ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: بیشتر خطاها و فتنه های انسان از سر زبان است و خطای حرف خطرناک تر است چون بیشتر تلفات دارد. همان طور که فتنه بدتر از قتل است چون قتل به لحاظ تعداد کم است، ولی فتنه کمیت و کیفیت سوء بیشتری به دنبال دارد.


استاد حوزه علمیه تبریز با تأکید بر این‌که تهذیب نفس فرآیندی یک شبه نیست، گفت: برای کسب تقوای الهی و تقرب به درگاه احدیت، بایستی در هر حال و هر لحظه اعمال، رفتار، گفتار و نگاه خود را کنترل کنیم و از وسوسه‌های شیطانی به دور باشیم تا نظر خداوند متعال را کسب کنیم./935/202/ب3

 

ارسال نظرات