۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۳۲۶۱۹
حجت الاسلام مؤمنی:

معرفت به خدا و کسب روزی حلال مهم‌ترین شرط اجابت دعا است

استاد حوزه علمیه قم معرفت به خدا و کسب روزی حلال را مهم‌ترین شرط اجابت دعا بیان کرد و گفت: دعای اندک اما با توجه و حضو قلب بهتر از دعاهای زیاد و طولانی بدون حضور قلب و معرفت است.
حجت الاسلام سید حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز، در مسجد اعظم قم، به تبیین آداب و شرایط دعا و استجابت آن پرداخت و گفت: داشتن معرفت به نسبت خداوند از مهم‌ترین شرایط استجابت دعای است، رسول گرامی در روایتی فرموده است فردی که بداند تمام روزی فرد در نزد خداوند است، دعای او به اجابت می‌رسد.

 

حجت الاسلام مؤمنی بیان کرد: برخی از شیعیان نزد امام صادق(ع) رفتند و به ایشان گفتند که دعاها و خواسته‌های ما در درگاه الهی به اجابت نمی‌رسد، ایشان پاسخ دادند که شما خدایی را میخوانید که شناخت و معرفتی به آن ندارید.

 

وی با بیان این که متأسفانه ذکر و دعای لقلقه زبان برخی شده است و توجهی به مضمون آن ندارند، گفت: مؤمنان باید شناخت و معرفت مناسبی به خدا داشته باشند و به این باور برسد که تنها خداوند است که می‌تواند تمام خواسته‌های فرد را برآورده می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه قم اخلاص در دعا را یکی دیگر از شرایط اجابت دعا دانست و ابراز کرد: دعای اندک اما با توجه و حضور قلب بهتر از دعاهای زیاد و طولانی بدون حضور قلب و معرفت است.

 

حجت الاسلام مؤمنی یکی از دیگر از شرایط دعا را انجام عمل صالح بیان کرد و گفت: همان گونه زمین کشاورزی برای رسیدن محصول نیاز شخم زدن، مراقبت و زودودن افات دارد؛ دعای کردن آداب و شرایطی همچون دوری از گناهان و انجام اعمال صالح دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: حضرت زهرا(س) از رسول اکرم(ص) از عقوبت افرادی که نسبت به نماز بیتفاوت است سوال کردند، پیامبر اسلام(ص) فرمودند که خداوند در دنیا برکت از عمر و رزق آنها بر می‌دارد، هر عمل صالحی را انجام میدهند، در درگاه الهی پذیرفته نمی‌شود، دعای آنها اجابت نمی‌رسد و دعای دیگرن برای آنها مؤثر  واقع نمی‌شود.

 

استاد حوزه علمی اظهار کرد: در قرآن و روايات شرايطی برای استجابت دعا بیان شده است و يكی از مهم‌ترين آن‌ها کسب روزی حلال، پرداخت حق‌الناس،  پرداخت امور مالی شرعی هچمون خمس و زکات است.

 

حجت الاسلام مؤمنی ابراز کرد: رسول گرامی(ص) در روایتی فرموده است که دعای فردی درگاه الهی به اجابت می‌رسد که کسب و روزی‌ خویش را پاک و پاکیزه کند و حق الناسی بر عهده وی نباشد./998/پ202/ی

ارسال نظرات