۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۴۳۲۵۵۰
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی:

تحقق برنامه ششم توسعه نفوذ را قانونی می کند

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به اینکه لایحه ای که دولت برای کسب مجوزهای اجرای برنامه ششم به مجلس فرستاده دارای پنج اشکال عمده و اساسی است، گفت: تحقق برنامه ششم توسعه نفوذ را قانونی می کند.
حجت الاسلام علی کشوری

حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، ابراز داشت: لایحه ای که دولت برای کسب مجوزهای اجرای برنامه ششم به مجلس فرستاده و اسناد پشتیبان آن در سازمان مدیریت موجود است در مجموع دارای پنج اشکال عمده و اساسی است.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی خاطرنشان کرد: اولین اشکال برنامه ششم توسعه عدم تطابق این برنامه با اسناد بالادستی است، به طور مثال در ماده 75 سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب موضوع تحول در آموزش و پرورش با تأکید بر دوران کودکی و نوجوانی دانش آموزان مطرح شده که این موضوع در برنامه ششم مورد غفلت واقع شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین در ماده 70 سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، موضوع پیوست فرهنگی طرح های مهم و در ماده 59 سیاست های ابلاغی، حفظ دستاوردهای سیاسی نظام در منطقه جنوب غرب آسیا مطرح شده است که تکلیف آن در برنامه ششم مشخص نیست، برنامه ششم در مورد سیاست های کلی جمعیت هم راهبرد منطبقی با سیاست های ابلاغی جمعیت ندارد و این ها مواردی از عدم تطابق برنامه ششم با اسناد بالا دستی محسوب می شود. 

 

حجت الاسلام کشوری یادآور شد: دومین ایراد اساسی برنامه ششم این است که این برنامه با مفاهیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تعارض دارد، طبق ماده اول برنامه پنجم، دولت موظف است برنامه ششم را با نگاه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین نمایند، که در شرایط کنونی دولت به این بند مهم قانونی بی اعتنا است. 

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بیان داشت: اشکال سوم برنامه ششم این است که این برنامه انسجام درونی ندارد، به عنوان مثال در صدر ماده 26 ذکر شده است که نهاد خانواده مورد حمایت و تقویت قرار گیرد ولی در  ذیل این ماده گفته است که از طریق عدالت جنسیتی این امر محقق شود، روشن است که این شعار مربوط به جریان فمنیست است که ویژگی اصلی آن ها هم  ضدیت با نهاد خانواده است، معلوم نیست چه گونه قرار است از طریق تحقق شعارهای فمنیستی نهاد خانواده تقویت شود؟!

 

وی اظهار داشت: چهارمین ایراد برنامه ششم اشکالات شکلی است، شکل این برنامه قانون اساسی را نقض می کند و منجر به محدود کردن اختیارات برنامه ای مجلس شورای اسلامی می شود، در یک کلام برنامه ششم اصلا شکل برنامه های سابق را ندارد. دولت احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه ششم  را به مجلس فرستاده است  و در واقع به دنبال کسب مجوز از مجلس  برای اجرای برنامه های مورد نظر خود است.

 

حجت الاسلام کشوری با اشاره به پنجمین و مهمترین اشکال این برنامه اذعان داشت: مسأله این است که برنامه ششم نفوذ را قانونی می کند به طور مثال ذیل بند دوم ماده 14 این برنامه مسأله بازگشایی واحدها و شعب دانشگاه های معتبر بین المللی در ایران مطرح شده است که این موضوع مصداق نفوذ فرهنگی و امنیتی است، به این دلیل مصداق نفوذ امنیتی است که با توجه به سابقه استکبار جهانی در خصوص ترور دانشمندان هسته ای اگر شعب این دانشگاه ها افتتاح شود نخبگان علمی کشور به راحتی شناسایی می شوند.

 

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در پایان گفت: در خصوص نفوذ فرهنگی از طریق افتتاح شعب دانشگاه های بین المللی ذکر این موضوع لازم است که در صورت بازگشایی این مراکز از تفکر و اندیشه جوان ایرانی برای حل مسائل کشورهای غربی استفاده می کنند، تبادل علمی زمانی مفید است که از ظرفیت های علمی برای حل مسائل داخلی استفاده شود نه این که تنها فضای ترجمه ای گسترش یابد./967/302/ب3

 

ارسال نظرات