۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۴۳۲۴۳۹
راشاتودی:

ترکیه دست داعش را باز گذاشته است

گزارش‌ها حاکی است به ارتش ترکیه دستور داده شده تا نسبت به اقدامات گروه تروریستی داعش در مناطق مرزی سوریه بی‌توجه باشند.
داعش

به گزارش خبرگزاری رسا، «به ارتش ترکیه دستور داده شده است تا در برابر اقدامات داعش در مرز ترکیه و سوریه بی توجه باشد و به تروریست‌ها اجازه داده شود تا سنگر و خندق حفر کنند و مین کار بگذارند.»

 

براساس این گزارش، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اخیرا تلاش داشته است تا موضع خود در قبال داعش را خصمانه نشان دهد و بارها اعلام شده که ارتش ترکیه عملیاتی علیه این گروه تروریستی انجام داده است.

 

اگرچه پس از بازدید لیزی فلن، خبرنگار راشا تودی از شهر مرزی کارکمیس نزدیک مرزهای سوریه، این پایگاه خبری به این نتیجه رسیده که شرایط در منطقه در مقایسه با آنچه آنکارا تلاش دارد نشان دهد، بسیار متفاوت است.


فلن گزارش داد تروریست‌های داعش و مواضع آنها در شهر جرابلس سوریه از آن سوی مرز، «کاملا مشخص» است.

 

وی گفت: «زمانی که ما با دوربین از آن طرف مرز زوم کردیم، بر فراز ساختمان‌ها مشخصا می‌توانستیم پرچم داعش را ببینیم.»

 

فلن گفت وی مشاهده می‌کرد که «خودروهای داعش درست از پشت حصارهای مرز عبور می‌کردند» و می‌شنید که تروریست‌ها «از طریق بلندگوهایی چیزهایی شبیه اینکه خدا به داعش در مبارزه‌اش کمک می‌کند، پخش می‌کردند.»

 

براساس این گزارش، داعش که 98 کیلومتر از مناطق مرزی سوریه و ترکیه را در اشغال خود دارد، ماه هاست مشغول حفر سنگر و خندق‌هایی عظیم است و نیروهای ارتش ترکیه نیز به این موضوع بی توجه هستند.

 

بولنت پولت یکی از معدود ساکنان کارکمیس که در این شهر باقی مانده است، به خبرنگار راشا تودی گفت تروریست‌ها درست مقابل نیروهای ترکیه، پایگاه‌هایی برای خود احداث کرده‌اند.

 

 وی گفت: «اینها سنگر و خندق‌هایی است که داعش حفر کرده است ... به راحتی می‌توانیم مشاهده کنیم که آنها این کار را انجام می‌دهند. آنها خیلی به مرز نزدیک هستند، نزدیک 50 متر با مرز فاصله دارند.»

 

بولنت همچنین چندین ویدئو در اختیار خبرنگار راشا تودی قرار داد که نشان می‌داد چگونه نیروهای مرزی ترکیه در مقابل اقدامات داعش در آن سوی مرز بی تفاوت هستند.

 

وی گفت: «زمانی که برخی مقامات ارشد ارتش اینجا آمدند، از آنها پرسیدیم، چرا کاری انجام نمی دهید؟ آنها گفتند دستور از بالا آمده است که فقط تدابیر امنیتی برای سربازان‌مان داشته باشیم.»

 

اگرچه نه تنها نیروهای امنیتی ترکیه، بلکه ائتلاف به اصطلاح ضد داعش تحت رهبری امریکا نیز در قبال اقدامات داعش بی توجه است و مواضع تروریست‌ها هدف قرار نمی‌گیرد.

 

تیم مستند ساز راشا تودی در ماه مارس و اندکی پس از آزادسازی شهرهای الشدادی و چندین شهر دیگر به این مناطق رفتند؛ این تیم در این سفر رسیدهای فروش نفت داعش به ترکیه و همچنین بروشورهای تبلیغاتی تروریست‌ها که در ترکیه چاپ شده بود، پیدا کردند.

 

همچنین ارتش روسیه در اواخر سال 2015 تصاویر هوایی از تعداد زیادی از تانکرهای حامل نفت داعش به سوی مرزهای ترکیه منتشر کرد/982/ب102/د

ارسال نظرات