۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۴۳۲۳۳۴
حجت الاسلام طباطبایی:

مناصب نباید در اختیار «عقده‌گشاها» قرار گیرد/ قداست باید در عمل مشاهده شود نه ادعا

استاد حوزه علمیه با بیان این که مناصب نباید در اختیار «پست‌نظر» قرار گیرد، گفت: کارهای مهم نباید در دست این افراد باشد چون آنها مجموعه ای از عقده‌های درونی هستند که اگر به جان انسان ها بیفتد می خواهد انتقام پول نداشتن و مشکلات خود را از آن ها بگیرد.
حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی طباطبایی استاد حوزه علمیه سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به خطبه 32 نهج البلاغه گفت: همه انسان ها یک جور نیستند.

 

وی افزود: امام علی(ع) با دیدگاه ملکوتی خود پیش بینی هایی داشتند و برخی انسان ها را به صورت مختصر و گاهی اشاره به افراد معرفی می کردند تا وقتی مردم با آن ها رو به رو می شوند درمانده نشده و گرفتار ناراحتی های معاشرتی نشوند.

 

مبلغ حوزه علمیه با بیان این که حضرت می فرماید عده ای هستند که از آن ها گناه و کار بد سر نمی زند اما این به دلیل این نیست که آدم خوبی بلکه توانایی انجام آن را ندارند، اظهار داشت: این افراد به امکاناتی دسترسی ندارند که اگر دسترسی می داشتند انسان هایی نبودند که آرام بنشینند.

 

وی ادامه داد: کسانی که خود را کم و پایین می بینند غالبا خود را شکست خورده می دانند و ایمن از فساد نیستند، اگر اکنون عملی بدی انجام نمی دهند به این دلیل است که دسترسی ندارند و خود را خوار می بینند، چنین انسانی اگر بتواند خود را بزرگ و برتر ببیند فسادش رو می شود.

 

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که امام علی(ع) فرمودند که به چنین افرادی نباید کار سپرده شود، ابراز داشت: اگر کار در دست این افراد باشد مشکلاتی به بار می آورند، این مسأله در جاهای بسیاری به کار می رود که یکی از آن ها شغل های اداری از جمله بازرسی و سرکشی مالیات است.

 

وی عنوان کرد: برای این کارها نباید آن افراد را فرستاد چون آن ها مجموعه ای از عقده های درونی هستند که اگر به جان انسان ها بیفتد می خواهد انتقام پول نداشتن و مشکلات خود را از آن ها بگیرد از این رو کارها پیشرفت نکرده و با شکست روبه رو می شود.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: ادارات و نهادها افزون بر مدرک تحصیلی باید به آدمیت طرف نیز توجه داشته باشند، افرادی که در زندگی خود روحیه ناپاکی دارند علاوه بر این که سبب اذیت دیگران می شوند اگر به قدرتی نیز برسند جامعه را با مشکلاتی رو به رو خواهند کرد.

 

وی اضافه کرد: مسؤولان نسبت به گزارشاتی که به آن ها می رسد باید دقت کنند که اگر از افراد پست نظر و عقده ای ارائه شده به این گزارشات توجهی نکنند و به واسطه چنین گزارشاتی به جان افراد سالم نیفتند و آن ها را مورد مؤاخذه قرار ندهند.

 

حجت الاسلام طباطبایی با بیان این که کرارا مشاهده شده که افرادی برای امر به معروف به جامعه فرستاده شدند اما نه تنها که خدمتی به حکومت نکردند بلکه سبب افسردگی و پریشانی مردم شدند، گفت: از همین رو است که شاید نتیجه درستی از امر به معروف نگرفته ایم، امر به معروف باید انجام شود اما افرادش فرق می کند و نباید با این افراد باشد.

 

وی افزود: صرف این که کسی از خودش قداست نشان دهد کافی نیست قداست باید در عمل دیده شود، افراد پست نظر مبغوض خداوند بوده و همواره در ذلت خواهند بود، اگر این افراد نیز در پست مقامی باشند خداوند از آن ها سلب می کند و نام ننگینی برای آن ها باقی خواهند ماند؛ از ماه رمضان باید استفاده کرد که اگر ناپاک هستیم خود را پاک کنیم./1323/پ202/ی

ارسال نظرات