۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۴۳۲۲۸۹
حجت‌الاسلام رفیعی مطرح کرد؛

پنهان کردن نتیجه مذاکرات نشانه ضعف اعتماد مسؤولان به مردم

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه قرآن از دروغ گفتن و یاد کردن قسم دروغ به شدت نهی می‌کند،گفت: دروغ نشانه ضعف اعتماد است بنابراین پنهان کاری مسؤولان در موضوعات مختلف از جمله نتیجه مذاکرات نشانه ضعف اعتماد آنان نسبت به مردم است.
حجت الاسلام رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه بعد از ظهر امروز در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم در حرم حضرت معصومه(س) در تفسیر آیه ۴۷ سوره نور با اشاره به اینکه شان نزول این آیه به قضاوت یک موضوع میان حضرت علی(ع) و یکی از مردم مدینه باز می‌گردد که منافقان مرد شاکی را از رفتن پیش رسول خدا(ص) منع کرده و نزد قاضی یهودی فرستادند، گفت: در اثر این رفتار منافقان و ایجاد شبهه در قضاوت حضرت رسول(ص) این آیه نازل شد و ماهیت منافقان را بر ملا کرد و بیان کرد که خداوند نسبت به اعمال منافقان آگاه است.

 

وی افزود: وقتی منافقان مدینه از نزول این آیه مطلع شدند نزد رسول خدا(ص) رفتند و به حضرت رسول(ص)گفتند که ما اهل جهاد و نماز بوده و منافق نیستیم در تاييد حرف خود نیز قسم جلاله شدید یاد کردند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در پاسخ به این سوگند جلاله آن‌ها هم آیه نازل شد و خداوند فرمود ما که می‌دانیم شما حتی با یاد کردن قسم شدید هم دروغ می‌گویید و بدانند که خداوند نسبت به قلوب شما آگاه است و اگر دروغ‌گو نبودید اعتقاد و ایمان خود را در عمل نشان می دادیدو عمل شما در مورد مسأله قضاوت گویای این است که شما منافق صفت هستید.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با تأکید بر اینکه عمل هر کس معرف ایمان و کفر اوست، گفت: انسان مؤمن هرگز اهل قسم نیست حتی اگر حق با او باشد و سعی می‌کند با عمل خود صداقتش را اثبات کند.

 

وی افزود: روزی یکی از همسران امام سجاد(ع) که ناصبی بود پس از اینکه حضرت او را طلاق داد با وجود اینکه مهریه خود را دریافت کرده بود در اثر تحریک منافقان به دادگاه رفت و گفت که امام علی بن الحسین(ع) مهریه او را نداده که قاضی امام را خواست و به امام گفت اگر شما قسم بخورید من ادعای این زن را رد می‌کنم که امام از قسم اجتناب کرد و دوباره مهریه زن را پرداخت کرد.

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرمایند که زمانی که این رفتار پدرم را مشاهده کردم از ایشان پرسیدم مگر حق با شما نبود، حضرت فرمودند بله حق با من بود ولی خداوند را بزرگ‌تر از آن دیدیم که برای مال دنیا از نام بلند مرتبه خداوند استفاده کنم.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه حضرت رسول(ص) در روایتی به امام علی(ع) مسلمان را به شدت از وارد کردن قسم به زندگی خود منع کرده‌اند و می‌فرمودند که حتی اگر حق با شماست قسم یاد نکید مگر این که ضرورت اجتناب‌ناپذیری بود و جان شما در خطر قرار گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در جامعه امروز کار به جایی رسیده که مردم برای رسیدن به منفعت های مادی قسم دروغ می‌خورند، اظهار داشت: هر چند قسم دروغ گناه بزرگی است ولی از گناهانی است که فرد با استفاده از آن خود را تبرئه کرده و به منفعت دنیوی خود دست پیدا می کند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه فقر در نسل را از نتایج قسم دروغ عنوان کرد و افزود: شاید قسم دروغ در زندگی خود فرد اثری نداشته باشد ولی موجب فقر و محرومیت در نسل او می شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با اشاره به اینکه قسم جلاله و دروغ‌گویی چه دروغ‌گویی فردی و خانوادگی و چه دروغ‌گویی جمعی و دروغ مردم به هم و دروغ مسؤلان به مردم نتیجه بی اعتمادی و ترس است، گفت: مؤمن هرگز دروغ نمی‌گوید و به خاطر توکلی که به خداوند دارد همیشه جانب صداقت را رعایت می‌کند و آنچه را که لازم باشد از روی صدق و راستی به دیگران می گوید.

 

وی یادآور شد: مسؤولان هم باید نسبت به مردم از دروغ‌گویی و پنهان کاری پر هیز کنند و در موضوعات مختلف از جمله مذاکرات بهتر است با مردم از روی صداقت سخن گفته و بیان کنند تا این حد از نتیجه مذاکرات حاصل تلاش آنان بوده که به ثمر رسیده و مابقی نتیجه بی‌اعتنایی طرف مقابل است و باید در این میان مسؤولان، مقصر واقعی این بی نتیجه ماندن ها را به مردم معرفی کنند./۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات