۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۴۳۲۲۸۳
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

تهدیدات مستکبران طبق وعده الهی قابلیت اجرا ندارد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در حرم مطهر رضوی گفت: اگر ما توحید قوی داشته باشیم و آیات الهی در هستی را درک کنیم، تهدیدات اقتصادی از ناحیه مستکبران برای ما باور کردنی نیست و طبق وعده الهی که ما روزی شما را می دهیم، حرف های تهدیدآمیز مستکبران قابلیت اجرایی ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه تفسیر سوره لقمان در حرم مطهر رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در هفتمین روز ماه رمضان در ادامه تفسیر سوره لقمان، به آیات دهم و یازدهم «خَالِدِینَ فِیهَا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَن تَمِیدَ بِکُمْ وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَابَّهٍ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ» اشاره کرد و گفت: خداوند آسمان ها را بدون ‏هیچ ستونى که آن را ببینید خلق کرد و در زمین کوه هاى استوار بیفکند تا شما را بجنباند و در آن از هر گونه جنبنده‏اى پراکنده گردانید و از آسمان آبى فرو فرستادیم و از هر نوع نیکو در آن رویانیدیم.

 

معجرات الهی در سوره لقمان

وی تبیین کرد: دو قید برای این معجزه خدای متعال مطرح است که آسمان را بدون ستون آفرید یا آسمان را با ستونی بین زمین و آسمان خلق کرد که ما قادر به دیدن آن نیستیم و چیزی که ما قادر به دیدن آن نیستیم دلیلی بر نبود آن نیست.

 

تولیت آستان قدس رضوی افزود: کسی که همه عالم انسان، پرندگان و حیوانات را نگه می دارد ذات مقدس حضرت حق است، این موضوع با واژه «رَفَعَ» در ابتدای سوره رعد هم آمده که خدای متعال رفعت بخشید آسمانی را که ستونی ندارد تا شما رؤیت کنید.

 

وی با اشاره به معجزه دیگری از حضرت حق است، عنوان کرد: خداوند به وسیله کوه ها آرامش در زمین برقرار کرد طبق فرموده حضرت علی(ع) خداوند به وسیله کوه ها و سخره ها آرامش را بر زمین برقرار و نوسانات، لرزش ها و اضطراب های زمین را کنترل کرد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در گذشته این موضوع را که کوه ها میخ های زمین هستند کسی باور نمی کرد اما امروز علم بشر به این موضوع که قرآن کریم آن را هزار و 400 سال قبل مطرح کرده، رسیده است.

 

عالم؛ کلاس درس معرفت

وی با بیان این که هر آن چه در عالم است جلوه ای از آیت الهی است، بیان کرد: وجود همه جنبندگان در زمین پرندگان، حشرات، درندگان، آبزیان جلوه ای از ذات حضرت حق است که متأسفانه نگاه ما به نعمت برف و باران، گذر فصل ها، نگاه توحیدی نیست وگرنه عالم هستی کلاس درسی برای افزایش معرفت ما است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به دو شناسنامه جسمی و روحی انسان، ابراز کرد: سن شناسنامه ای مبنای معرفت و کمال نیست بلکه بزرگی روح و جان مهم است، گاهی سنِ جسم از سن روح و جان کمتر است و گاهی فردی 20 ساله روحی وسیع به اندازه جسم 70 ساله دارد.

 

وی با اشاره به این که خداوند همه جنبندگان عالم را عائله خود می داند که رزق و روزی آن را تقبل کرده است، اظهار کرد: گیاهانی را رویاندیم که زوج نر و و ماده هستند و ارتباط آن ها با هم را خود قرار دادیم، بادی فرستادیم که گرده ای گیاهی را روی گیاه دیگری قرار دهد، این دست حضرت حق است که بین گیاه نر و ماده از طریق باد ارتباط برقرار کرده است.

 

تهدیدات مستکبران قابلیت اجرایی ندارد

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: اگر به عالمِ حیوانات، عالمِ گیاهان و هر آنچه در هستی می گذرد نگاه و درک کنیم، آنگاه تهدیدات اقتصادی از ناحیه مستکبران را نمی توان باور کرد، طبق وعده الهی که روزی ما را می دهد، حرف های تهدیدآمیز مستکبران قابلیت اجرایی ندارد.

 

وی تصریح کرد: جنود و لشکر خدا کاری می کنند که به فکر هیچ کس نمی رسد، احوال پیشینیان در قرآن کریم نیز به این موضوع گواهی می دهند، همه جهان خلقت خداست و غیر خدا آیا کسی قادر به خلقت چیزی هست؟ کسانی که توحید خالقی ضعیفی دارند، آنچه که شما کافران، مشرکان و ملحدان از آن دم می زنید کجاست.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: خداوند برای آنان دو نوع جرم ظلم و گمراهی و ظلالت مطرح است از این رو از اسم ظاهر ظلم استفاده شده تا تکلیف آنان را در آیات بعدی روشن کند که طبق آیه یازدهم ظالمان در گمراهی بسیار آشکار هستند.

 

وی با بیان آیه دوازدهم «وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ» گفت: این آیه درباره بخشیدن حکمت به لقمان از طرف خدا است، لقمان مردی پرهیزگار، اهل فکر و خود ساخته بود که هم او خدا را و هم خدا او را دوست داشت.

 

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: از لقمان سؤال شد حاکم شدن را می پسندی یا حکیم شدن را، او حکمت را پسندید و خداوند او را از ملکه حکمت بهره مند ساخت، او مرد دلداده به حضرت حق بود و خداوند هم به او حکمت مرحمت کرد.  

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: لقمان حکیم چهره ای با حیا، دلسوز، متّقی و دلداده به خدا بود که طبق روایات لقمان از بستگان حضرت ایوب بوده که همزمان با عصر داوود پیامبر می زیسته است، از او پرسیدند چطور خداوند تو را حکیم کرد، او در پاسخ گفت: خداوند برای ادای امانت، صداقت و سکوت در آنچه که ربطی به من ندارد به من حکمت بخشید.

 

دکّان داری با کرامت دروغین

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: حاجت کسی را رفع کردن قبل از این که درخواست کند کرامت است در یک معنای دیگر بخشش جلوه کرامت است، که مصداق آن شهیدان اند قبل از این که شهید باشند کریم هستند آنان در میدان کرامت رفته و جان و مال خود را بخشیده اند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی متذکر شد: کسی که به بندگانش عنایت دارد، رسولان و هادیانی را برای کریم شدن ما فرستاده است از این رو کرامت جز از درِ خانه کریمان حاصل نمی شود و ادعای کسی بر مبنای داشتن کرامت غیر از آنان، دکّان داری، جلب توجه دیگرای برای جذب منافع بیشتر و تحکیم موقعیت خویش است.

 

یادآور می شود، همزمان با ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر سوره لقمان از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، هر روز ظهر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات