۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۴۳۲۲۰۵
نویسنده و پژوهشگر حوزه:

مرحوم سبزواری بانی ورود شورمند مضامین انقلابی در ادبیات بود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی ژرفا با اشاره به نفوذ اشعار مرحوم سبزواری در جان و دل مردم، تصریح کرد: کاربست ارزش‌های هنری در زبان کوچه و بازار شعر ایشان را مورد پذیرش خواص و مردم کرد.
سید ابو القاسم حسینی ژرفا

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالقاسم حسینی ژرفا، شاعر و پژوهشگر حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در رابطه با ویژگی‌های مرحوم سبزواری اظهار داشت: مهم‌ترین ویژگی مرحوم سبزواری این بود که در عرضه مضامین انقلابی از تمام متفکران و ادیبان جلوتر حرکت می‌کرد.

 

وی با اشاره به جوی که در اوایل انقلاب علیه موسیقی برقرار بود، افزود: نوع شعری که مرحوم سبزواری گفتند و با موسیقی و آوازی که اجرا شد انقلابی را در زمینه شعر و موسیقی حماسی انقلابی ایجاد کرد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی ژرفا با اشاره به اشعاری که مرحوم سبزواری در رابطه با امام خمینی(ره) و شهید مطهری سرود، ابراز داشت: این نوع سروده‌ها از دو جهت ارزشمند است؛ اول در جنبه ادبی و شعری ادبیات انقلاب اسلامی و دیگری که مهم‌تر است این که با این سروده‌ها یک بنایی را پی افکند که مضامین انقلابی به صورت شورمند در ادبیات وارد شود.

 

وی ویژگی دیگر شعر مرحوم سبزواری را نفوذ در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: خداوند به اشعار ایشان این ویژگی را داد که به صورت شعار در میان مردم در سال‌های منجر به پیروزی انقلاب و سال‌های بعد از انقلاب پراکنده شود و کمتر کسی است که اشعار و سروده‌های او تا این اندازه در میان مردم جا باز کند.

 

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه رمز نفوذ شعری مرحوم سبزواری را در آشنایی با زبان کوچه و بازار دانست و افزود: ایشان با تلفیق سبک شعر خراسانی با زبان کوچه و بازاری بر خلاف بسیاری از شاعران که از یکی از این دو استفاده می‌کنند توانست شعر خود را هم برای خواص از نظر ادبی و هم برای عوام از نظر جذابیت مطلوب کند.

 

وی به نوع شعارهایی که مرحوم سبزواری در انقلاب خلق کردند از لحاظ ریتم و وزن و موسیقی اشاره و تصریح کرد: این اشعار هم ارزش شعری، ادبی و هنری داشت و هم با زبان و ذهن و روحیات مردم همخوانی داشت و همه این ویژگی‌ها به خاطر این بود که مرحوم سبزواری شاعری مردمی بود و توانست ارزش‌های ادبی را در خدمت زبان کوچه و بازار به کار گیرد./843/ت302/س

ارسال نظرات