۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۴۳۲۱۷۰

عملیات تل آویو انتفاضه را وارد مرحله تازه ای کرد

دشمن صهیونیستی به هر شیوه ای درپی مهار و سرکوب انتفاضه قدس بود و برای این منظور، به اعمال مجازات های سنگین و دسته جمعی بر فلسطینیان، محاصره شهرها و روستاها، اعدام میدانی جوانان فلسطینی، تخریب منازل و تبعید فلسطینیان متوسل شد اما عملیات اخیر در تل آویو ثابت کرد که تمامی این اقدامات بی نتیجه و شکست خورده بوده است.
 تل آویو

به گزارش خبرگزاری رسا، تهدیدات مکرر دشمن صهیونیستی در رابطه با حمله گسترده به کرانه باختری نیز هیچ تاثیری بر روند انتفاضه نداشت، زیرا کرانه باختری عملا تحت اشغال این رژیم قرار دارد و نیروهای آن همواره در این مناطق مستقر هستند و بدین گونه رژیم صهیونیستی تمامی ابزارهای لازم برای تاثیر گذاری بر کرانه باختری و ضربه زدن به فلسطینیان ساکن آن را از دست داد.

 

واقعیت ها حاکی از آن است که عملیات تل آویو موجب شد تا بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران صهیونیست از توقف قطار انتفاضه قدس ناامید شوند. در همین راستا، یونی بن مناحیم تحلیلگر صهیونیستی مسائل عربی اظهار داشت که هرگز نمی توان ادعا کرد که انتفاضه قدس به این زودی متوقف خواهد شد و تمامی برآوردها حاکی از آن است که انتفاضه ادامه خواهد داشت و ممکن است دامنه آن نیز گسترده تر شود.

 

بن مناحیم با اشاره به اینکه خشونت خشونت می آورد، تصریح کرد که اقدامات رژیم صهیونیستی و تهدید فلسطینیان بی فایده بوده است و هرگز نمی تواند موجب توقف انتفاضه قدس شود بلکه شعله انتفاضه را گسترده تر نیز خواهد کرد به ویژه زمانی که جوانان فلسطینی در کرانه باختری بخواهند راه خالد و محمد مخامره ( مجریان عملیات تل آویو) را در پیش گیرند.

 

تحلیلگران بر این باورند که فراز و فرودهای انتفاضه قدس صرفا زمانی برای استراحت مبارزان فلسطینی است و آن ها می خواهند بدین گونه به سمت شیوه های مبارزاتی جدید روی بیاورند تا انتفاضه که محافل نظامی و سیاسی صهیونیستی از توقف آن عاجز هستند، به قوت خود ادامه داشته باشد.

 

دکتر عمر جعاره تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی اظهار داشت که رژیم صهیونیستی به هر شیوه ای سعی می کند جلوی تکرار عملیات هایی نظیر عملیات تل آویو را بگیرد و به همین خاطر تلاش می کند تیم ها و یگان های پلیس و ارتش جدیدی را برای نظارت بر شبکه اینترنت و کنترل سازمان های مهم و حساس تشکیل دهد.

 

 جعاره اظهار داشت که اسرائیل رژیمی امنیتی است برای همین تعداد عملیات های مهم و تاثیر گذار در جریان انتفاضه قدس محدود است و این رژیم می خواهد جلوی افزایش این عملیات ها را بگیرد زیرا می داند که هر عملیات جدیدی می تواند دامنه انتفاضه را گسترش داده و آن را وارد مرحله تازه ای کند.

وی اشاره کرد که تشدید تدابیر امنیتی رژیم صهیونیستی در پی هر عملیات مقاومتی، ممکن است فرصت های عملیات های بعدی را کاهش دهد.

 

کارشناسان بر این باورند که عملیات تل آویو نقطه تحولی مهم در عملیات های انتفاضه بود و این عملیات قلب تل آویو را به لرزه درآورد و صهیونیست ها را دچار سردرگمی کرده است و همین مساله موجب شده تا سازمان بازرسی رژیم صهیونیستی جلوی انتشار تصاویر عملیات و ترس و وحشت حاکم بر صهیونیست ها را بگیرد و از طرفی هم اصرار دارد تا از این تصاویر و صحنه ها برای تحریک صهیونیست ها بر علیه فلسطینیان استفاده کند.

 

پایگاه خبری عبری زبان والا بیان کرد که عملیات تل آویو از قبل قرار بود اتفاق بیفتد، زیرا افسران ارشد ارتش رژیم صهیونیستی ماه ها قبل هشدار داده بودند که به رغم کاهش نسبی عملیات های فلسطینیان در 6 ماه اخیر، ممکن است ماه رمضان به فرصتی مناسب برای فلسطینیان جهت اجرای عملیات های مقاومتی و ضد صهیونیستی تبدیل شود.

 

به باور کارشناسان، عملیات تل آویو برای رژیم صهیونیستی بسیار دردناک و عملیاتی بی نظیر بود که تمامی معادلات این رژیم را بر هم زد و تلاش های کشورهای عربی و غربی برای پیشبرد صلح عربی و استفاده از مساله فلسطین به عنوان پلی برای اجرای یک طرح منطقه ای جدید را ناکام گذاشت.

 

عملیات رمضان ثابت کرد که تمامی طرح ها و راهکارهای گذشته نمی تواند راه حلی قابل قبول برای جوانان فلسطینی باشد به همین خاطر آن ها به انتفاضه قدس ادامه می دهند.

 

ناحوم برنیاع نویسنده و تحلیلگر صهیونیستی در روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت نوشته است که عملیات تیراندازی در منطقه ای تفریحی در قلب تل آویو ضربه بزرگی به رژیم صهیونیستی بود و به هیچ وجه قابل پیش بینی نبود و ثابت کرد که شایعات در مورد کاهش عملیات های مقاومتی و کم رنگ شدن انتفاضه دروغی بیش نیست و اکنون سلاح های دست ساز محلی جایگزین سلاح های سرد شده است و مبارزان فلسطینی با لباس های رسمی جای دانش آموزان را گرفته اند.

 

از سوی دیگر، کارولین گلیک محقق و پژوهشگر صهیونیستی کانون سیاست های امنیتی در واشنگتن در اظهاراتی که روزنامه معاریو منتشر کرده است، گفت: تمامی نظرسنجی های به عمل آمده میان فلسطینیان در 25 سال گذشته نشان می دهد که نسل کاملی از فلسطینیان حامی عملیات های مسلحانه علیه رژیم صهیونیستی است کما اینکه اکثریت فلسطینیان از اسرائیل و صهیونیست ها تنفر و انزجار دارند و بر این باورند که آن ها حق ماندن در سرزمین فلسطین را ندارند.

 

گلیک تصریح کرد که عملیات جوانان فلسطینی اعم از حمله با سلاح سرد، زیرگیری با خودرو و تیراندازی صرفا عملیات هایی انفرادی نیست، زیرا جوانان فلسطینی که با در دست گرفتن سلاح سرد یک صهیونیست را به قتل می رسانند، نه از سوی یک گروه فلسطینی، بلکه از سوی جامعه فلسطین برای چنین عملیاتی مامور شده است، بنابراین بکاربردن اصطلاح انفرادی برای عملیات های فلسطینیان در واقع نوعی سطحی نگری و جهل نسبت به ماهیت حقیقی این عملیات ها است./982/ب102/د

ارسال نظرات