۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۴۳۱۹۶۹
استاد حوزه و دانشگاه:

احسان و نیکوکاری زمانی ایجاد محبت می کند که همراه فداکاری باشد

استاد حوزه و دانشگاه گفت: احسان و نیکوکاری زمانی ایجاد محبت می کند که همراه فداکاری باشد؛ بنابر این اگر این احسان از باب معامله و جواب خوبی شخص باشد، آن محبت اساسی را ایجاد نخواهد کرد.
حجت الاسلام محمدرضا برادران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدرضا برادران، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مذهبی رسانه ملی ظهر امروز در مسجد جامع کرمان، با اشاره به راه های ایجاد محبت، گفت: خوبی به دیگران زمینه مهر ورزی و محبت آن ها به انسان را فراهم می کند و عمق محبوبیت انسان را افزایش می دهد.

 

وی افزود: احسان و نیکوکاری زمانی ایجاد محبت می کند که همراه فداکاری باشد؛ بنابر این اگر این احسان از باب معامله و جواب خوبی شخص باشد، آن محبت اساسی را ایجاد نخواهد کرد.

 

این کارشناس مسایل دینی با تاکید بر این که احسان همیشه باید همراه فداکاری باشد، تا نتیجه محبوبیت بدهد، اظهار داشت: انسان باید همواره در راه نیکی و احسان خود به دیگران ایستادگی و پایداری داشته باشد و در غیر این صورت این احسان، ثمره محبت را به دنبال ندارد.

 

وی در ادامه بررسی عوامل ایجاد محبت در متن خانه و خانواده، گفت: برخی گمان می کنند که محیط منزل محل احقاق حقوق و به نوعی دادگاه خانواده است و انتظار دارند که زن و مرد در محیط خانه در جهت حق طلبی خود به هرگونه مشاجره و دعوایی روی بیاورند.

 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: متن خانه و خانواده محل احقاق حق نیست؛ بلکه محیط خانواده محل عشق ورزی و محبت است و باید همسران در سایه مهر و محبت به دنبال حقوق یک دیگر باشند.

 

این کارشناس مسایل دینی افزود: نتیجه حق طلبی در محیط خانه و خانواده چیزی جز مشاجره و دعوا و در نتیجه اختلاف و جدایی نیست.

 

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: زندگی مشترک صبوری و بردباری خاص خود را می طلبد و انسان باید در محیط منزل در جهت اداره امور خانواده صبوری داشته باشد.

 

حجت الاسلام برادران با بیان زندگانی حضرت یعقوب(ع) و اشاره به فیلم ارزشی یوسف پیامبر(ع)، گفت: مرحوم سلحشور یک اثر قرآنی و ارزشی را ایجاد کردند که در حدود دو میلیارد نفر از مردم دنیا را به خود جذب کرد؛ لکن در این فیلم حضرت یعقوب (ع) شخصیتی کم صبر جلوه داده شده است.

 

این کارشناس مسایل دینی اظهار داشت: این در حالی است که بنا  به فرموده امام صادق(ع) حضرت یعقوب علیه السلام صاحب صبر جمیل بوده است.

 

وی گفت: اگر زوجین می خواهند در محیط منزل به آرامش و محبوبیت برسند، لازم است که از بسیاری از حقوق خود کوتاه بیایند.

 

حجت الاسلام برادران اظهار داشت: اگر بخواهیم محبوبیت ما در دل ها عمیق شود، باید در قبال رفتار دیگران خوبی صادقانه و فداکارانه کنیم.

 

این کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع)، تاکید کرد: همانا احسان ما به کسانی که ما بدی کرده اند، بیشتر روی آن ها اثر می گزارد تا این که بخواهیم جواب بدی آن ها را با بدی بدهیم.

 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: احسان و خوبی به دیگران انسان ساز است و زمینه اصلاح آن ها را فراهم می کند و از سوی دیگر سبب می شود که دیگران نیز احسان را یاد بگیرند.

 

حجت الاسلام برادران در پایان با اشاره به اینکه این احسان و نیکی سبب سوء استفاده افراد نمی شود، گفت: به حق همین خوبی جلوی سوء استفاده آن ها را خواهد گرفت و در مقابل همین پاسخ شرورانه سبب تجاوز و تعدی آنان خواهد شد./9701/202/ب3

ارسال نظرات