۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
کد خبر: ۴۳۱۹۵۱
حجت الاسلام نقدي:

خونسردی عربستان در قبال فاجعه منا، از اصل فاجعه اسف بارتر است

رییس بعثه مقام معظم رهبري در قم گفت: براي كشوري كه حاصل بيش از 1400 بار تجربه را در اداره مناسك حج دارد، چرا بايد فاجعه منا رخ دهد؟ اسف بارتر از اصل حادثه نوع برخورد و عكس العمل مسئولين و دست اندركاران اينگونه امور در عربستان است كه با اهمال و سستي در برخورد با اينگونه حوادث و با خونسردي به عمق فاجعه مي افزايند.
حجت الاسلام محمد نقدي، مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در قم

به گزارش خبرگزاری رسا،حجت الاسلام محمد نقدي، مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در قم در گفت و گویی درباره نگاه جمهوري اسلامي ايران به حج و اعزام زائران ايراني به اين كنگره عظيم مسلمانان گفت: فريضه مقدس حج در بين ما ايرانيان و در فرهنگ شيعه از جايگاه والا و ويژه اي برخوردار است. زيرا همانگونه كه مي دانيد گذشته از اهميت اين فريضه مقدس كه در قرآن مجيد و در آيات متعدد به آن اشاره شده است، خداوند متعال انجام آن را موجب قيام مردم و زنده بودن حيات جامعه مي داند ؛ در رواياتي هم كه از معصومين عليهم السلام به دست ما رسيده با تعاريف ويژه اي از آن ياد شده و حج يكي از اركان اسلام شمرده شده است؛ اين اهميت و ويژگي عينا در جامعه ايراني اثرگذار بوده و همه مردم حج را يكي از مهمترين فرائض در دين اسلام مي دانند تا جائيكه تارك آن را براساس فرمايش پيامير، غيرمسلمان مي دانند.

 

رئيس مركز ترجمه هاي قرآن به زبان‌هاي خارجي افزود: اصولا نگاه جمهوري اسلامي ايران در اعزام زائران به اين كنگره عظيم چگونه است؟ خوشبختانه هم در صحنه عمل و هم در واقعيت اينگونه بوده است كه ايران براي اين فريضه مقدس نقش وحدت آفرين و اتحاد را دنبال مي كند و لذا پس از انقلاب شكوهمند اسلامي، هم عزم مسئولين نظام و هم حركت مردمي زائران به همه جهانيان نشان داد كه ملت ايران به دنبال پيروي از صداها و نداهاي تفرقه انگيز نيست بلكه دست در دست برادران اهل سنت چون سدي محكم در برابر همه هجمه هاي تبليغاتي ايستاده و همگام با ساير ملل در نمازهاي باشكوه مسجدالحرام و مسجدالنبي در صفي واحد با پيروان ساير مذاهب به نماز ايستاده و همگام و همراه آنان اعمال و مناسك حج را به جا آورده است و تلاش نموده اين وحدت و همدلي بيش از پيش مستحكمتر شود. دليل اين عمل پسنديده هم توصيه ها و تأكيدات رهبر فقيد انقلاب مرحوم امام خميني قدس سره و سفارش هاي مؤكد مقام معظم رهبري مدظله در پاسداشت خون شهدا و پيروي از سنت پيامبر و ائمه معصومين بوده كه همواره بر وحدت و همدلي و پرهيز از تفرقه تأكيد داشته اند.

 

وی، در پاسخ به اين پرسش كه عربستان در قبال پذيرش و خدمات رساني به زائران چه مسئوليت هايي به عهده دارد و آيا متناسب با نيازها به اين مسئوليت ها عمل كرده است، افزود: از آنجائيكه مسجدالحرام و مسجدالنبي و ساير مواقف و مشاعر حج و عمره در دو شهر تاريخي مكه و مدينه قرار دارند و در واقع دولت و ملت عربستان ميزبان ميهماناني هستند كه از سراسر جهان براي انجام اين فريضه الهي و زيارت مسجدالحرام و مسجدالنبي در دو شهر مكه و مدينه به آنجا سفر مي كنند. بديهي است كه بايد به طور شايسته نسبت به ايجاد امكانات و تسهيلات براي اين پديده بزرگ اقدام ونهايت كوشش خود را در برگزاري هرچه باشكوه تر اين فريضه الهي انجام دهند. البته در دو سه دهه اخير براي رفاه حال زائران تلاش هاي زيادي كرده اند كه زيرساخت ها را در زمينه حمل و نقل، راه ها، اسكان و اماكن اقامتي تا حدودي تغيير دهند كه زائران با آرامش و راحتي بيشتري بتوانند اين فريضه الهي را انجام دهند و دولت و حكومت سعودي انجام خدمت براي زائران را براي خود يك افتخار مي دانند تا جائيكه خود را ملقب به خادم الحرمين شريفين كرده اند!! اما بايد پذيرفت كه عليرغم همه تلاشها و اقدامات انجام شده، متأسفانه در اثر سوء مديريت نسبت به انجام برخي از امور قصور و كوتاهي دارند تا جائيكه هرساله تعدادي از مسلمانان جان خود را به علل و عوامل مختلف در حين انجام اين فريضه مقدس از دست مي دهند.

 

مسئول دفتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در قم گفت: طبيعي است قبول كنيم كه به خاطر كهولت سن و شرايط بد آب و هوايي و عدم رعايت برخي نكات بهداشتي از سوي زائران برخي از آنان دچار آسيب و مشكل شوند كه حتي منجر به مرگ آنان شود. اين مسئله در همه جاي دنيا قابل پيش بيني است اما عدد و رقم اينگونه موارد در موسم حج از يك درصد هم نسبت به ساير جوامع كمتر است ولي ما هرساله در ايام تشريق و در هنگام رمي جمرات كه يكي از ا عمال حج مي باشد شاهد تلفات سنگيني بوده ايم كه بارها تكرار شده و اوج آن در سال 1394 اتفاق افتاد كه قريب هفت هزار نفر از 42 كشور به خاطر سوء مديريت دست اندركاران و مأموران سعودي جان خود را از دست دادند كه تعداد 464 نفر از آنان ايراني بودند. بدون شك اين ضايعه اسفناك با هيچ معياري قابل توجيه نيست و تاكنون هم پاسخ قانع كننده اي نسبت به اين اهمال و سهل انگاري از طرف مسئولين امر حج در عربستان شنيده نشده و مرتب تقصير را به گردن زائران مي اندازند.

 

رئيس موسسه فرهنگي ترجمان وحي گفت: در شرايط كنوني و با وجود امكانات پيشرفته اطلاع رساني مانند: دوربين هاي مداربسته، وسايل ارتباط دسترسي سريع به اطلاعات و آمار چون بي سيم كه در اختيار همه نيروهاست و با پرواز هليكوپترهاي متعدد براي رصد و كنترل جمعيت از بالا در مواقف و مشاعر كه همه در موسم شاهد رفت و آمد و مانور دادن آنها هستيم، چرا ما نتوانيم از بوجود آمدن چنين حوادثي جلوگيري كنيم و تقصير را به گردن زائري بيندازيم كه هيچ اطلاعي از چند قدمي خود ندارد و هيچ امكاني همراه او نيست كه بتواند در برابر حوادثي اين چنيني از خود دفاع و حراست كند.

حجت الاسلام نقدي تصريح كرد: براي كشوري كه حاصل بيش از 1400 بار تجربه را در اداره اين مناسك دارد و هرساله با جمعيت بيشتري براي انجام آن روبروست چرا بايد اين اتفاق رخ دهد؟! اسف بارتر از اصل حادثه نوع برخورد و عكس العمل مسئولين و دست اندركاران اينگونه امور در عربستان است كه با اهمال و سستي در برخورد با اينگونه حوادث و با خونسردي به عمق فاجعه مي افزايند و هيچ مسئوليتي را در قبال آن متوجه خود نمي دانند؛ به نظر مي رسد با توجه به وقايع مكرري كه در ساليان متمادي در رمي جمرات اتفاق افتاده و نوع عملكرد نيروهاي دولت سعودي، الان وقت آن رسيده كه به خاطر ضعف عملكرد دولت سعودي در اداره حرمين شريفين كشورهاي اسلامي به خاطر حفظ حقوق قاطبه مسلمانان نشستي برگزار كنند و نماينده اي تام الاختيار از هر كشور دعوت كنند تا نسبت به اين موضوع بررسي همه جانبه‌اي صورت گيرد تا براي اداره صحيح و كنترل جمعيت در اينگونه موارد چاره اي بينديشند تا شاهد حوادث تلخ اين چنيني نباشيم.

 

وی در پايان افزود: فراموش نكنيم وجود اين حادثه تلخ در زمان ما نوعي توهين به شعور يك ميليارد مسلمان است كه در شرايط عادي و با امكانات گسترده نتوانند از حوادث جانكاهي كه هيچ عامل غيرمترقبه اي چون طوفان، سيل، زلزله، حريق و يا تصادف در آن نقش ندارد و مردمي به آرامي در فريضه اي كه هيچ شتاب، عجله و خشونتي در آن نيست در حال طي كردن مسير بدون هيچ عامل خارجي جان خود را از دست بدهند./1330/د102/ی

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات