۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۴۳۱۸۷۲
تولیت آستان قدس رضوی:

شبیخون فرهنگی ریشه در تاریخ اسلام دارد/ تفاوت ایتای زکات با ادعای حقوق بشر

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه تفسیر سوره لقمان گفت: موضوعی که امروز تحت عنوان تهاجم یا شبیخون فرهنگی با آن مواجه هستیم ریشه در زمان پیامبراکرم(ص) دارد که مراکز قدرت و ثروت با آموختن غنا و موسیقی به کنیزهای خوش صدا برای دور کردن مردم از حضرت حق و پیامبر(ص)، نظر مردم را به خود جلب می کردند.
محفل تفسير قرآن کريم ،حجت الاسلام والمسلمين رئيسي در مسجد گوهرشاد (13)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در چهارمین جلسه تفسیر قرآن کریم در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی به تفسیر آیات 4 تا 6 سوره مبارکه لقمان پرداخت و گفت: طبق چهارمین آیه «الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ؛ همان ها كه نماز را بر پا مي‏ دارند، زكات را ادا مي‏ كنند، و به آخرت يقين دارند»، ‌خداوند سه ویژگی‌ برای محسنین و متّقین بیان می کند.

 

وی افزود: در این آیه یک عمل بدنی اما نشأت گرفته از جوانح و قلب یعنی نماز و ارتباط با پروردگار، یک تکلیف مالی یعنی ادای زکات و ارتباط با مردم و یک عمل قلبی یعنی اعتقاد و یقین به خدا و معاد به عنوان ویژگی های محسنین معرفی شده است.

 

تفاوت ایتای زکات و ادعای حقوق بشر

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: ایتای زکات ذکر شده در این آیه تنها به معنای پرداخت زکات از منظر فقهی نیست بلکه بر ارتباط مالی با مردم در همه‌ عرصه ها تأکید می‌کند؛ این دگرخواهی و توجه به دیگران با دگرخواهی‌های مطرح شده از سوی سایر ملل و شخصیت های غیر مسلمان که داعیه حقوق بشرشان گوش فلک را کر کرده است،‌ تفاوت دارد.

 

وی تصریح کرد: دگرخواهی و ایتای زکات مسلمانان برای خدا و نشأت گرفته از اعتقادات الهی است اما دگرخواهی های آن ها به دلایل مختلفی مانند تحکیم موقعیت، جلب توجه دیگران و جذب منافع بیشتر صورت می‌گیرد.  

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: در دنیا همه‌ انسان‌ها در حال تلاش و حرکت هستند اما تلاش عده‌ای برای آخرت و تلاش برخی برای دنیاست و در این میان خداوند تأکید کرده است که تلاش آن‌هایی که برای آخرت است را در کیفیت، کمیّت و نتیجه فزونی می‌بخشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ادبیات آیه چهارم اظهار کرد: از منظر ادبیات عرب، استفاده از «أُولَئِكَ» در این آیه تأکیدی بر این مطلب است که مسیر هدایت و نجاتی که خداوند برای انسان ترسیم کرده است،‌ فقط از طریق کسب سه ویژگی محسنین ممکن است.

 

وی به واژه «عَلَى» در این آیه اشاره و ابراز کرد: در قرآن کریم هرجا سخن از هدایت است از عبارت «عَلَى» که حالت برتری دارد و هرجا سخن از گمراهی و تاریکی است از عبارت «فی» که حالت اسیری و غرق شدن دارد استفاده شده است.

 

تولیت آستان قدس رضوی به آیه بعد اشاره کرد: «َمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ؛ بعضي از مردم سخنان باطل و بيهوده خريداري مي‏كنند تا مردم را از روي جهل و ناداني گمراه سازند، و آيات الهي را به استهزا و سخريه گيرند، براي آنها عذاب خوار كننده است».

 

غنا؛ مصداق لهو الحدیث

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: خداوند در عبارت لهو الحدیث، ابتدا از کلمه لهو و بعد از الحدیث استفاده شده است زیرا لهو سخن نیست و لهویتش بر سخن بودنش سایه افکنده است؛ لهو الحدیث به سخنان بیهوده و یا سخنانی که با شرایط بد مانند غنا آمیخته باشد اشاره دارد و غنا نیز به عنوان یکی از مصادیق لهو الحدیث ذکر شده است.

 

وی به آیه بعد، «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ؛ بعضي از مردم سخنان باطل و بيهوده خريداري مي‏ كنند تا مردم را از روي جهل و ناداني گمراه سازند، و آيات الهي را به استهزا و سخريه گيرند، براي آنها عذاب خوار كننده است» اشاره کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه چندین شأن نزول برای این آیه ذکر شده است، تصریح کرد: یکی از شأن نزول های این آیه به رفتار تاجر عربی اشاره دارد که با سفر به ایران، داستان‌ها و افسانه های ساختگی را فرا می‌گرفت و آن ها را در میان مردم با هدف قطع سخن‌های حکمت آمیز و داستان های عبرت آموز پیامبر(ص) منتشر می‌کرد.

 

ریشه تاریخی شبیخون فرهنگی

عضو هیأت رییسه خبرگان رهبری ادامه داد: در زمان پیامیراکرم (ص)، مراکز قدرت و ثروت به کنیزهای خوش صدا غنا و موسیقی می‌آموختند تا نظر مردم را جلب و آن‌ها را از گرویدن به سخنان پیامبر(ص) و حضرت حق دور کنند؛ موضوعی که امروز تحت عنوان تهاجم یا شبیخون فرهنگی با آن مواجه هستیم که انسان را از حق و مأموریت الهی‌ دور می‌سازد و بارها مورد تأکید و هشدار رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: عوامل گمراهی انسان منحصر به سخن لهو و باطل نیست بلکه طاغوت های روزگار، خودبینی و خودخواهی، شیطان، صاحبان قدرت و ثروت و برخی از دانشمندان و هنرمندان نیز در این عرصه قرار می‌گیرند که باید مراقب آن‌ها بود.

 

یادآور می شود، همزمان با ماه مبارک رمضان جلسه تفسیر سوره لقمان از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، هر روز ظهر در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد برگزار می شود./1308/201/ب2

ارسال نظرات