۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۴۳۱۸۵۷
 سخنران حرم مطهر رضوی گفت:

انسان برای هدایت یافتن نیازمند قرآن و ائمه معصومین است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری با بیان این که برای حیات انسانی خداوند دو هدیه عطا کرده است، یکی از آن هدیه‌ها عقل است که برای هدایت انسان کامل نیست و هدیه دیگر قرآن و ائمه معصومین(ع) هستند، گفت: انسان برای هدایت یافتن نیازمند قرآن و ائمه معصومین است.
ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی ماندگاری در جلسه‌ای با موضوع تربیت دینی فرزندان که در مسجد اعظم صاحب‌الزمان(عج) مشهد برگزار می‌شود، ضمن بیان اهمیت تبعیت از احکام دینی، گفت: زمانی که حکمی را به ما می‌گویند، این حکم یا از جانب خداست یا نیست. اگر حکم خدا نبود که آن را کنار می‌گذاریم زیرا ما تسلیم حکم خدا هستیم؛ در جایی که به این نتیجه می‌رسیم حکم از جانب خداست باید دقت کنیم این حکم فلسفه‌اش بیان شده است یا خیر. می‌توان گفت فلسفه حکم خدا به شکل کلی نفع و ضرر انسان‌هاست، هر چیزی که خدا ما را از آن منع کرده است، برای ما ضرر دارد و هر چیزی که منع نشده است ضرر ندارد.

 

وی در ادامه افزود: سود و نفعی که خداوند می‌فرماید اگر از دستمان برود دیگر جبران‌پذیر نیست، همچنین ضرری که خداوند می‌فرماید اگر در ما به وجود بیاید جبرانش سخت است، مانند آن روایت که شخصی محضر امام صادق(ع) آمد و عرض کرد برای من استخاره بگیرید، حضرت استخاره گرفتند و فرمودند بد است. آن شخص به استخاره توجهی نکرد و آن کار را انجام داد، سود زیادی نیز به دست آورد، برای او سؤال پیش آمد چرا استخاره بد آمده است، ولی من سود کرده‌ام، آیا خدا می‌خواهد من فقیر باشم؟! دوباره محضر امام آمد و دلیل این اتفاق را پرسید. امام صادق(ع) پاسخ دادند: در این مسافرت یک واجب را انجام نداده‌ای و آن بدی که در استخاره آمد، برای همین انجام ندادن واجب بود زیرا ثواب زیادی را از دست دادی که در مقابل آن سود مادی قابل‌مقایسه نیست.

 

سخنران حرم مطهر رضوی با تبیین این نکته که اگر حکمی از خدا به ما رسیده است اما فلسفه‌اش گفته نشده است، افزود: آیا ما فلسفه همه دارو‌هایی که دکترها برایمان تجویز کرده‌اند می‌دانیم؟! آیا ما از دکتر فلسفه داروها و تجویز او را می‌پرسیم؟! خیر. به دلیل اطمینانی که ما به حرف‌های او داریم به تجویزش عمل می‌کنیم. خداوند به‌مراتب قابل‌اطمینان‌تر است زیرا او خالق، عالم، مهربان و حکیم است؛ بالاترین نکته تربیتی این است که همه ما باور کنیم عالم و زندگی احکام و قانون دارد. بعضی افراد این نکته را قبول نمی‌کنند و نمی‌خواهند بپذیرند جهان خداوندگاری دارد.

 

وی با بیان اینکه دشمنان اسلام از ابتدای ظهور آن سعی در کمرنگ کردن امر تبلیغ داشته‌اند و این موضوع تا عصر حاضر نیز وجود دارد، گفت: بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌ها و رسانه‌های مجازی به دنبال آن هستند که روحانیت را مزاحم شادی و نشاط و حتی زندگی نشان دهند. به شکلی این کار را انجام می‌دهند که جوان، دیگر سراغ روحانیت نمی‌رود و این دوری سبب می‌شود که به این قشر از جامعه فحش و ناسزا بگویند و برای او شایعه پراکنی کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری در پایان سخنرانی به هدیه‌هایی که خداوند به انسان عطا کرده است اشاره کرد و افزود: برای حیات انسانی ما که مهم‌تر از حیات نباتی و حیوانی است خداوند دو هدیه عطا کرده است، یکی از آن هدیه‌ها عقل است که به فرموده قرآن برای هدایت انسان کامل نیست و هدیه دیگر که ویژه بشر است، قرآن و ائمه معصومین(ع) هستند. می‌توان گفت عقل قدرت انتخاب می‌دهد اما انسان تنها قدرت انتخاب نیاز ندارد و به خط‌کش و معیار نیز محتاج است، قرآن و اهل‌بیت(ع) آن معیار و خط‌کش هستند./862/202/ب2

ارسال نظرات