۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۴۳۱۸۲۲
حجت الاسلام مهدوی ارفع:

دلبستگان به استکبار جهانی ایمان خود را تقویت کنند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه صد و چهاردهم نهج البلاغه، گفت: این که برخی افراد رزق خود را در دست گروه هایی مانند گروه پنج بعلاوه یک می بینند، رزاقیت خداوند را قبول ندارند و باید بگویم هنوز ایمان در دل این افراد مستقر نشده و باید برای تقویت ایمان خود تلاش کنند.
حجت الاسلام مهدوي ارفع(بيات) استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع عصر امروز و بعد از مراسم جزء خوانی در حوزه علمیه امام صادق(ع) واقع در خیابان چهار باغ عباسی، گفت: متأسفانه مسؤولان فرهنگی امروزی بیشتر به فکر آماده بودن سخت افزارها هستند، در صورتی که این مسأله با روحیه انقلابی گری در تناقض است.

 

وی با اشاره به بستر آماده فرهنگی جامعه فعلی در مقایسه با شرایط سخت دوران قبل از انقلاب افزود: این مسأله با روحیه انقلابی گری در تناقض است، ما نباید خودمان را معطل بودجه کنیم، مبانی اعتقادی و دینی ما بسیار زیاد است ولی به دلیل عدم استفاده از این مبانی فعالیت های فرهنگی ما بسیار کم اثر هستند، با وجود مکتب غنی تشیع، استفاده از مبانی کشورهای خارجی برای توسعه فرهنگ کشور اشتباه محض است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع در ادامه ابراز داشت: همان طور که بیان شد، ملاک جامع استقرار ایمان در دلِ افراد، پیروی محض و عاشقانه از رفتار امیرالمؤمنین(ع)، یازده معصوم دیگر و به تبع آن پیروی از دستورات حکومت اسلامی است، تا جایی که امیرالمؤمنین(ع) با استناد به سخنی از پیامبر(ص) می فرمایند، اگر با شمشیرم ضربتی به بینی مؤمن وارد کنم، ذره ای از دستم نارحت نخواهد شد و اگر همه دنیا را به منافق بدهند هرگز نمی تواند من را دوست داشته باشد.

 

کارشناس مسائل مذهبی به خطبه صد و چهاردهم نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: نشانه های استقرار ایمان در دل از دیدگاه امیرالمؤمنین(ع) در چهار زمینه ایمان به عالم غیب، باور به وعده های الهی، اخلاص بدون شرک، یقین بدون شک، قابل بررسی است.

 

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند، «ایمانم همانند ایمان کسی است که غیب ها را با چشم دیده است» تا جایی که در خطبه ای دیگر می فرمایند، «اگر همه پرده های حجاب از پیش چشمم کنار برود، ذره ای به یقینم نسبت به خداوند افزوده نخواهد شد» و هنگامی که به آیه دوم سوره بقره که می فرماید«أَلَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» توجه کنیم می بینیم که اولین نشانه از نشانه های افراد با ایمان، باور به عالم غیب است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع تبیین کرد: دومین نشانه از نشانه های چهار گانه استقرار ایمان در دل، باور داشتن به همه وعده های الهی است، این که برخی افراد رزق خود را در دست گروه هایی مانند گروه پنج بعلاوه یک می بینند، رزاقیت خداوند را قبول ندارند، پس باید بگویم هنوز ایمان در دل این افراد مستقر نشده و باید برای تقویت ایمان خود تلاش کنند.

 

کارشناس مسائل دینی در ادامه با اشاره به مفهوم ایمان مستقر ابراز داشت: ایمانی ایمان مستقر است که هیچ شائبه شرکی در اخلاص آن وجود نداشته باشد و یقین آن هر گونه شک را از وجود مؤمن بیرون کند.

 

وی با توجه به حکمت چهارصد و پنجاه و هشتم نهج البلاغه به نشانه های استقرار ایمان در زبان اشاره کرد و گفت: راست گفتن در لحظه ای که انسان به واسطه حرف راست ضرر می کند، دروغ نگفتن در زمانی که آن دروغ برای انسان سودبخش است، بیش از عمل، سخنرانی نکردن و این که انسان راجع به کسی که علم ندارد، سخنی نگوید، از نشانه های استقرار ایمان در زبان فرد مؤمن است.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع نشانه های استقرار ایمان در عمل را با بیان حکمت سیصد و دهم نهج البلاغه توضیح داد: ایمان بنده ای درست نمی شود مگر آن که ایمانش به خداوند بیش از ایمانش به خودش باشد.

 

وی ادامه داد: شهید حسن باقری یکی از نخبه های دوران هشت سال دفاع مقدس با تکیه بر نیروی الهی بدون این که دوره ای ببیند، در طراحی عملیات پیشنهادهایی عنوان می کرد که امثال شهید صیاد شیرازی ها مبهوط مانده بودند، البته امثال حسن باقری در دوران هشت سال دفاع مقدس زیاد بوده اند، افرادی که اعتمادشان به خداوند بیش از اعتمادشان به نیروها و ابزارهای جنگی بود و با ایمان خود، سرنوشت جنگ هشت ساله را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زدند.

 

حجت الاسلام مهدوی ارفع با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب که فرمودند، سالیان درازی است که برخی افراد می خواهند با عنوان کردن جمله دلت باید پاک باشد، ایمانی را تبیین کنند که عملی در آن وجود ندارد ولی قرآن درباره این مؤمنان بی عمل می گوید«وَ ما اُولائِکَ بِالمُؤمِنین»، تصریح کرد: عمل به عنوان مهم ترین نشانه ایمان باید وجود داشته باشد، مگر می شود کسی اظهار محبت و دوستی با امیرالمؤمنین(ع) داشته باشد ولی شباهتی به ایشان نداشته باشد، مؤمن کسی است که در راه خدا تلاش کند./867/202/ب3

ارسال نظرات