۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۴۳۱۸۱۰
آیت الله مهدوی:

انتظار تشکر در مقابل کار خیر نشانه ریاکاری است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: دلیل ریا کاری برخی افراد در هنگام انجام کارهای خیر این است که آن ها خداوند را برای دادن پاداش، کافی نمی دانند و به همین سبب است که برای انجام کارهای خیر از دیگران انتظار تشکر دارند.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در ادامه جلسات اخلاق خود که عصر امروز در جمع طلاب مدرسه ملا عبدالله برگزار شد، با اشاره به آیه شصت و هفتم سوره یوسف که می فرماید «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ»، گفت: یکی دیگر از دلایل این که باید بر خداوند توکل کنیم، قاطع بودن حکم خداوند نسبت به دیگر حکم ها بیان شده، حکم قاطع یعنی هر حکمی که برخلاف حکم خداوند باشد مؤثر نیست، پس فقط باید بر خداوند توکل کنیم.

 

وی در ادامه مباحث مربوط به واژه توکل از دیدگاه قرآن و روایات معصومین(ع) افزود: همان طور که قبلاً بیان کردم به واژه توکل و مشتقات آن در هفتاد آیه از قرآن اشاره شده و در اکثر آیات صفتی آمده که علت توکل کردن را بیان می کند، مجموعاً چهارده دلیل برای توکل کردن بر خداوند وجود دارد که هفت دلیل آن را قبلاً ذکر کردم و انشاء الله امروز به توضیح دلایل دیگر می پردازم.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به آیات متعددی از جمله آیه نهم سوره مزمل که می فرماید «رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ فَاتَّخِذْهُ وَكِيلًا» ابراز کرد: بر اساس آیات متعددی از قرآن دلیل این که ما باید بر خداوند توکل کنیم این است که خداوند تربیت کننده ما است و هیچ شریکی در این تربیت برای او وجود ندارد، برای مثال فرزندی را در نظر بگیرید که برای راه رفتن نیاز به کمک پدرش دارد، اگر او پدرش را دشمن خود بداند، هرگز دستش را به پدرش نمی دهد ولی اگر بداند پدرش تربیت کننده او است، با اطمینان کامل دستش را در دست پدرش قرار می دهد و برای راه رفتن از او کمک می گیرد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: در آیه بیست و سوم مائده که می فرماید «وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَکَّلُوا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» و آیه هشتاد و چهارم سوره یونس که می فرماید «وَقَالَ مُوسَىٰ يَا قَوْمِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ فَعَلَيْهِ تَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُسْلِمِينَ»، به ترتیب ایمان به پروردگار و تسلیم او بودن را، دو التزام برای توکل بر خداوند بیان می کند.

 

وی با اشاره به سخنان امام حسین(ع) در روز عاشورا ادامه داد: زمانی که امام حسین(ع) در قتلگاه قرار گرفته بودند و شرایط بسیار سختی بر ایشان حادث شده بود، دائماً می فرمودند، «لا معبودی سواک»، این رفتار نمایه یک انسان متوکل واقعی است.

 

آیت الله مهدوی اذعان کرد: توکل کردن بر خداوند محدودیت علم، جهل به عوالم غیب، غفلت ها، نادانی ها و ناتوانی های ما را پُر می کند، البته زمانی که ما نهایت تلاش خود را بکار گیریم و به صورت کامل به وظایف خود عمل کنیم.

 

امام جمعه موقت اصفهان بردن نام خداوند در اول هر کاری را یکی از نشانه های انسان متوکل دانست و گفت: در روایتی از معصوم(ع) داریم که اگر در ابتدای خوردن غذا بسم الله بگویید، ضرری از خوردن آن غذا به شما نمی رسد، حتی در هنگام گرفتن وضو اگر بسم الله بگویید و فقط اعضای وضو را بشویید خداوند به واسطه آن بسم الله همه اعضای شما را تطهیر می کند.

 

وی افزود: بر اساس آیه شصت و هفتم سوره یوسف که می فرماید«إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَعَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ»، یکی دیگر از دلایل این که باید بر خداوند توکل کنیم، قاطع بودن حکم خداوند نسبت به دیگر حکم ها بیان شده، حکم قاطع یعنی هر حکمی که برخلاف حکم خداوند باشد مؤثر نیست، پس فقط باید بر خداوند توکل کنیم.

 

آیت الله مهدوی ادامه داد: اگر کسی قصد از بین بردن آبروی شما را دارد و شما هم در انجام وظایف خود کوتاهی نکرده اید، توکل بر خداوند همه اضطراب ها و نگرانی ها را از شما دور خواهد کرد، چرا که حکم قاطع فقط از آنِ خداوند است.

 

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان تبیین کرد: دلیل دیگری که انسان باید بر خداوند توکل کند در آیات سوم و چهارم سوره طلاق که می فرماید «...وَمَن يَتَوَكَّل عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسبُهُ...» بیان شده و آن کفایت خداوند برای رسیدگی به امور است، او تنها موجودی است که می تواند حدّ اعلای نیاز ما را برطرف کند.

 

وی با ابراز تأسف برای افراد ریا کار تصریح کرد: دلیل ریا کاری برخی افراد در هنگام انجام کارهای خیر این است که آن ها خداوند را برای دادن پاداش، کافی نمی دانند و به همین سبب است که برای انجام کارهای خیر از دیگران انتظار تشکر دارند.

 

آیت الله مهدوی با استناد به آیه «إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلا شُکُورًا» تأکید کرد: زمانی که امیرالمؤمنین(ع) به همراه حضرت زهرا(س) و فرزندان عزیزشان سه روز روزه گرفتند و هر بار افطاری خود را به مسکین و یتیم و اسیر بخشیدند، هیچ طلب پاداشی از طرف مقابل خود نداشته و حتی انتظار تشکر کردن هم نداشتند، چرا که خداوند را برای اجر و پاداش خود کافی می دانستند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان در تبیین دلیل کفایت خداوند در همه مسائل گفت: اگر به آیه سی و هشتم سوره زمر که می فرماید «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَيْتُمْ مَا تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِيَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ كَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِي بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِكَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ عَلَيْهِ يَتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ» توجه کنیم به خوبی می بینیم که نباید برای رسیدن به اهدافمان، به طاغوت متوسل شویم، خداوند مالک سود و زیان است و همه کارها به دست او انجام می شود.

 

آیت الله مهدوی در پایان با توجه به آیه یازدهم سوره سجده که می فرماید «وَلِلَّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الْأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ» تشریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که وجوب توکل بر خداوند را مشخص می کند، رجوع همه امور به خداوند است، در عالَمی که راه فراری از حکومت الهی وجود ندارد، تنها موجودی که شایسته توکل کردن است، ذات اقدس خداوند است./201/867/ب1

ارسال نظرات