۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۴۳۱۸۰۶
امام جمعه بجنورد:

نماز نخستین خاک‌ریز دین در برابر شیطان است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه نماز نخستین خاک‌ریز دین در برابر شیطان است، گفت: اگر شیطان خاک‌ریز نخست را بشکند، خط دوم و سوم را نیز به راحتی می‌شکند اما اگر خاک‌ریز اول مقاومت کند مابقی خط‌ها هم حفظ می‌شود.
حجت الاسلام یعقوبی - جلسه تفسیر قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در محل مسجد انقلاب بجنورد برگزار شد، با اشاره به موجبات رحمت پروردگار، اظهار کرد: رحمت خداوند شامل رحمت‌های عمومی و رحمت‌های ویژه و خصوصی می‌شود و برای اینکه مشمول این رحمت‌ها واقع شویم باید در صراط مستقیم حرکت کنیم.

 

وی با بیان اینکه اقامه نماز و پرداخت زکات یکی از موجبات نزول رحمت الهی است، افزود: در قرآن نماز و زکات به عنوان دوگانه‌‌های به هم پیوسته‌ای هستند که همیشه در کنار هم ذکر شده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: خداوند در آیه 43 سوره بقره می‌فرماید: «وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ» و به مسلمانان می‌گوید اگر نماز درست بخواند، زکات مال خود را پرداخت کرده و سخن پیامبر را اجرا کند بدون شک مشمول رحمت الهی قرار می‌گیرند.

 

وی با بیان اینکه نماز نماد دیانت و آبشار رحمت الهی است، اضافه کرد: نماز در بین دستورات دین همانند آبشاری است که رحمت خداوند را با قدرت و سرعت بیشتری نازل می‌کند ازاین‌رو خداوند بر اقامه نماز سفارش و تأکید زیادی کرده است.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه امام علی (ع) می‌فرماید: «الصلوة تنزل الرحمة» و اقامه نماز را موجب نزول رحمت الهی می‌داند، خاطرنشان کرد: همچنین مولای متقیان در حدیث دیگری می‌فرماید: «لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ»؛ اگر نمازخوان بداند که در نماز چه میزان رحمت وجود دارد سر از سجده برنمی‌دارد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه باید نماز را جدی گرفته و آن را به‌موقع و درست اقامه کنیم چرا که تکلیف و واجب دینی ما است، ادامه داد: نباید به بهانه‌های مختلف نماز را ترک کنیم بلکه باید همواره تلاش داشته باشیم نماز را به جماعت و در اول وقت اقامه کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه نماز اول وقت ثواب زیادی داشته و سفارش بسیاری به آن شده است به همین دلیل نیز اولیای الهی نماز اول وقت را جدی می‌گرفتند، اضافه کرد: نماز جماعت اثرگذاری و ثمره زیادی داشته و به‌تبع آن نماز جماعت اول وقت اثر مضاعفی دارد.

 

این استاد حوزه علمیه استان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به داستان معراج حضرت محمد (ص)، اظهار کرد: در معراج رسول گرامی اسلام جبرییل خطاب به حضرت محمد (ص) گفت: ملائکه در سه جا به کار انسان‌ها می‌خندند که نخستین آن وقتی است که بانویی بدحجاب فوت می‌کند و اطرافیان به دلیل آنکه میت خانم است، سر کفن او را محکم بسته و روسری محکمی هم به او می‌بندند که در این هنگام ملائکه به کار انسان می‌خندند زیرا این فرد تا وقتی زنده بود خود را از نامحرم حفظ نمی‌کرد اکنون که مرده است به فکر حجاب و پوشش او افتاده‌اند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: دومین جایی که ملائکه به انسان می‌خندند وقتی است که کشاورزی بیل به دست گرفته و به روی زمین خود می‌رود اما وقتی می‌بیند همسایه او نیست با بیل خود مرز زمین همسایه را تراش می‌دهد و مرز را تغییر می‌دهد که با انجام چنین کاری مال حرام وارد خرمن محصولات او می‌شود و وقتی اندکی مال حرام با محصول حلال کشاورز مخلوط شود، چند خروار گندم شبهه‌ناک خواهد شد.

 

وی اضافه کرد: سومین جایی که ملائکه به انسان می‌خندند وقتی است که فرد مؤمن نمازخوان در اول وقت برای اقامه نماز اقدام نمی‌کند، نهار می‌خورد و می‌خوابد و سپس نزدیک غروب آفتاب نماز ظهر می‌خواند که در این هنگام ملائکه به این فرد می‌خندند که چرا اول وقت نماز خود را نخواند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر پایبندی به نماز و احترام به این فریضه الهی، اظهار کرد: نماز دژ مستحکمی است که شیطان را پس می‌زند و به همین دلیل نیز شیطان نمی‌تواند به آدم نمازخوان واقعی نفوذ کند.

 

وی با بیان اینکه نماز خاک‌ریز اول دین بوده و اگر شیطان خاک‌ریز نخست را بشکند، خط دوم و سوم را نیز به راحتی می‌شکند، ادامه داد: اما اگر خاک‌ریز اول مقاومت کند مابقی خط‌ها هم حفظ می‌شود.

 

به گفته رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی تمام هم و غم شیطان این است که خط اول را بشکند و اگر مؤفق شد نماز را از انسان بگیرد به مرور روزه، حج، کار خیر و غیره را هم از فرد می‌گیرد./9314/202/ب3

ارسال نظرات