۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۱
کد خبر: ۴۳۱۸۰۳
آیت الله آل‌هاشم:

 تجمل گرایی در سفره های افطار شایسته انسان های باایمان نیست

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر ساده‌زیستی و توجه به سبک زندگی اسلامی، گفت: تجمل گرایی در سفره های افطار شایسته انسان های با ایمان نیست
آیت الله آل هاشم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز امروز در جمع تعدادی از روحانیان و مبلغان ماه مبارک رمضان در تبریز خواستار توجه مؤمنان روزه‌دار به سفره های ساده فقرا شد و اظهار داشت: شایسته یک مسلمان روزه‌دار نیست که سفره های افطار و سحرش رنگین باشد، اما از حال فقرا و مساکین بی خبر باشد.


وی با بیان این‌که فلسفه روزه‌داری تقرب به درگاه الهی و کسب مدارج عالی معنوی با درک احوال نیازمندان و مستضعفان است، خاطرنشان کرد: متأسفانه تجمل گرایی برخی خانواده ها در افطاری دادن آفتی برای درک حقیقت روزه‌داری شده است، همین مسائل سبب شده تا سنت افطاری دادن روز به روز کمرنگ تر شود.


آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که سفره های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی و تجمل‌ گرایی نیست، افزود: اطعام و احسان در ماه رمضان آثار اجتماعی مطلوب به دنبال دارد، اما باید دانست که این احسان نباید تبدیل به زمینه گناه و فخرفروشی باشد، بهتر است سفره های افطار ویژه نیازمندان و فقرا باشد.


امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر ساده‌زیستی و توجه به سبک زندگی اسلامی در ماه مبارک رمضان، گفت: انفاق و اطعام نیازمندان در ماه مبارک رمضان نه تنها موجب برکت سفره‌های نیازمندان و روزی انسان می شود، بلکه موجب دوری انسان از تجمل‌گرایی، تشریفات و زندگی سراسر مادی‌گرایانه می شود.


این عالم برجسته منطقه آذربایجان افطاری دادن را یک سنت حسنه در مبانی عالی اسلامی و فرهنگ ایرانی توصیف کرد و افزود: سفره های افطار باید ساده و بدون تشریفات و بیشتر متوجه فقرا باشد، نه این‌که افطاری دادن فرصتی برای فخرفروشی و اهداف غیرالهی باشد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان حفظ حرمت ماه مبارک رمضان امری واجب است، تصریح کرد: همان‌گونه که عبادت در ماه مبارک رمضان ثواب مضاعف دارد، تظاهر به روزه‌خواری، معصیت و هتک حرمت این ماه عزیز نیز گناهش بیش از دیگر ایام است، از این رو بایستی نهایت دقت در گفتار، اعمال و کردار خود در ماه مبارک رمضان داشته باشیم.


امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که دستاورد معنوی ماه رمضان توشه‌ای ارزشمند برای زندگی سعادتمند در طول سال است، تصریح کرد: رمضان ماهی است كه حسنات در آن مضاعف می شود و گناهان از بین می رود و از میان ماه‌ های سال، خداوند رمضان المبارک را برای خودش انتخاب كرده و خودش عهده دار پاداش روزه دار شده است.


آیت الله آل‌هاشم ادامه داد: لازم است علاوه بر امساك ظاهری از مبطلات روزه، با تمام وجود روزه دار شویم تا استحقاق بهره مندی از این فرصت الهی را داشته باشیم، چرا که رمضان ماهی ‏برای نیایش با درگاه ربوبی حضرت حق و طلب ریزش باران رحمت، پاکی از آلودگی‏ های گناه، تطهیر صحیفه اعمال و فرصتی برای نورانی ساختن روح و جان است./935/202/ب2

 

ارسال نظرات