۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۳۱۸۰۲
آیت‌الله علم‌الهدی:

اعتقاد به تعدد قرائت از اسلام، مبارزه با حق است/ عربستان با حج ابراهیمی مخالف است

امام جمعه مشهد مقدس گفت: عربستان می‌گوید حج برگزار شود و مسلمانان هرچه می‌خواهند طواف کنند و دعا و نماز بخوانند اما نباید تحت عنوان «برائت از کفار»، یک کلمه علیه آمریکا حرف بزنند، آن‌ها حج ابراهیمی را قبول ندارند چرا که با برائت مسلمانان از مشرکین، دیگر کفار بر آن‌ها مسلط نخواهند شد.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر روزانه قرآن که به مناسبت ماه مبارک رمضان و با محوریت سوره مبارکه «ممتحنه» در محل مهدیه مشهد برگزار می‌شود، در تبیین نکات تفسیری نخستین آیه از این سوره اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه، «امرو نهی همراه با بیان علت» را به عنوان یک روش تربیتی به ما ارائه می‌دهد.

 

وی افزود: خداوند ابتدا با عبارت «لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِياء»، مؤمنان را از برقراری رابطه دوستی با دشمنان نهی می‌کند و سپس در بیان علت آن می‌فرماید «دشمنان نسبت به آنچه از حق به شما رسیده است، کفر ورزیده‌اند و با ترتیب اثر دادن به کفرشان، شما و رسول را از مکه بیرون کرده‌اند، در حالی که شما به خدا ایمان آورده‌اید.»

 

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: تمام مفسران، واژه «حق» از عبارت «قَدْ کَفَرُوا بِما جاءَکُمْ مِنَ الْحَق» را به «اسلام» و «قرآن» تعبیر کرده‌اند. یعنی خداوند می‌خواهد ثابت کند دشمن شما بر باطل است.

 

آیت‌الله علم‌الهدی سپس به تشریح دلایل این تعبیر قرآنی پرداخت و گفت: امروز عده‌ای می‌گویند «از کجا معلوم که ما مسلمانان بر حق هستیم؟ شاید غیر مسلمانان بر حق باشند و همانطور که ما با اسلام انس گرفته‌ایم، آن‌ها هم خدایی دارند.»این تفکر ناشی از «پلورالیسم دینی» است که از اندیشه‌های انحرافی بوده و متاسفانه در ذهن برخی از جوانان و روشنفکران نفوذ کرده است.

 

هر قرائتی از اسلام نمی تواند «حق» باشد

وی با تأکید بر مسئله «تعدد قرائت از اسلام» به عنوان مصداق مبارزه با حق ادامه داد: برخی خودِ قرآن را قبول ندارند؛ قرآنی را قبول دارند که با شهوات و نفسانیت آن‌ها بسازد و وقتی ما از دین برای آن‌ها می‌گوییم، معتقدند قرائت متفاوتی از اسلام دارند. مگر هرکس می‌تواند هر قرائتی که دلش خواست نسبت به دین داشته باشد؟ قرائت دینی همان قرائتی است که اولیاء خدا داشته‌اند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین بیش‌تر این مسأله خاطرنشان کرد: این جمله پیامبر اکرم(ص)  که فرموده‌اند «عَلِيٌّ مَعَ الحَقِّ، وَالحَقُّ مَعَهُ يَدُورُ حَیثُ دَار» یعنی دَوَران «حق» و «علی(ع)» باهم است. پس هر چیزی نمی‌تواند حق باشد و تنها قرائت علی(ع) از قرآن با حق برابر است. قرآن می‌گوید دشمنان شما تنها کفار و کمونیست‌ها نیستند؛ کسانی که برداشت شما از اسلام را در سایه ولایت پیامبر اکرم(ص) قبول ندارند، دشمن شما هستند، حتی اگر در ظاهر خود را مسلمان بدانند.
 


لیبرالیسم با اسلام تناسب ندارد
آیت‌الله علم‌الهدی مسأله «نفاق» را دلیل دیگری بر استفاده قرآن از واژه «حق» در تبیین اسلام دانست و اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه از عباراتی مثل «بِما جاءَکم بِالقرآن» یا «بِما جاءَکُم بِالدّین» استفاده نفرمود؛ بلکه به «حق» اشاره کرد تا بگوید منافقی که ادعای ایمان به اسلام و قرآن می‌کند اما اعتقادی به آن ندارد هم «عدُوّ‌الله» و «عدُوّکم» است.

 

وی با اشاره به این که «اعتقاد به قرائت‌های متفاوت از اسلام، در عرصه سیاسی نیز مبارزه با حق محسوب می‌شود»، تصریح کرد: مشکل ما در خیلی از مسائل سیاسی این است که برخی صراحتا می‌گویند «ما اسلام و قرآن را قبول داریم اما قائل به لیبرالیسم نیز هستیم.» در حالی‌که ما لیبرالِ مسلمان نداریم و انسانِ لیبرال، کافر و مشرک است.

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: لیبرال دموکراسی، دقیقا ضد توحید است. چرا که دین می‌گوید «حاکمیت حق خداست» اما لیبرال دموکراسی حق حاکمیت را به غیر خدا می‌دهد. این ادعای آن‌ها مثل این است که فردی بگوید «من هم مشرک هستم و هم مسلمان.»

 

عربستان با برگزاری حج ابراهیمی مخالف است

امام جمعه مشهد مقدس در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که کفار با ظاهر اعمال دینی مشکلی ندارند و اعتقاد به «تبری از دشمنان خدا» سازگار نیستند، گفت: عربستان می‌گوید حج برگزار شود و مسلمانان هرچه می‌خواهند طواف کنند و دعا و نماز بخوانند اما نباید تحت عنوان «برائت از کفار»، یک کلمه علیه آمریکا حرف بزنند. آن‌ها حج ابراهیمی را قبول ندارند. چرا که با برائت مسلمانان از مشرکین، دیگر کفار بر آن‌ها مسلط نخواهند شد. از همین رو خداوند می‌فرماید دشمنی آن‌ها به این دلیل است که شما به خدا به عنوان «رب» مؤمن هستید./201/820/ب1

ارسال نظرات